Čapí hnízdo? Otázku jsem čekal

3. 10. 2017

Od nuly vybudoval prosperující strojírenskou firmu. Sám začínal vyrábět speciální skříňové kontejnery. „Ten obor mi ničím blízký nebyl. Ale viděl jsem příležitost na trhu a nebál se do toho jít,“ popisuje dnes své začátky Josef Mladý z Velkého Meziříčí. 

Pár měsíců trvalo, než nabral prvního zaměstnance. Po dvanácti letech už jeho společnost Eurowagon, v níž působil s dánským partnerem, dávala práci šedesáti lidem a vyráběla v nově postaveném areálu. Letos Mladý svůj podíl ve firmě prodal. A vrhl se zcela jiným směrem. Na agroturistiku a také do politiky. Stal se lídrem TOP 09 na Vysočině do nastávajících parlamentních voleb. „O politiku jsem se zajímal už od střední školy. O dění ve městě, na celostátní úrovni i o politiku vrcholovou,“ vysvětluje. Své straně by chtěl v tradičně slabším regionu, kde se „topka“ nedostala ani do krajského zastupitelstva, dopomoci alespoň ke třinácti procentům hlasů.

Vaše dnes již bývalá firma prosperuje, daří se jí. Proč jste se rozhodl ji opustit?
Přepadl mě takový pocit, že bych se měl vrhnout na něco jiného. Pocházím z vesnice, vystudoval jsem management cestovního ruchu, mým velkým koníčkem je farmaření. Proto jsem se rozhodl, že změním obor a vrhnu se do oblasti agroturistiky. Nevím, jestli to nazvat profesním vyhořením, nebo touhou po změně.

A jak se v novém oboru daří?
Je to poměrně čerstvá záležitost a kvůli politice nemám čas se tomu naplno věnovat…

Ano, stal jste se krajským volebním lídrem…
V roce 2010 jsem ve Velkém Meziříčí spoluzakládal místní organizaci TOP 09, jsem jejím předsedou. Byla a je to pro mě strana, která je pevná v základech, dělá odpovědnou politiku a je férová. Dostal jsem nabídku vést ji v kraji do voleb a byla to pro mě výzva. Šel jsem do toho, baví mě to a naplňuje.

Dobře. Vraťme se ale ještě na chvilku k vašemu podnikání v agroturistice.
Ano, v Tasově jsem koupil bývalý statek a ten bych rád přestavěl na venkovský hotel s restaurací, možná i malým pivovarem a zooparkem. Chtěl bych do ní nasměrovat klienty z města či rodiny s dětmi, aby poznali venkovský život a vše, co k tomu patří.

Jak teď vaše farma vypadá?
Máme několik kusů ovcí a jalovic. Koncem roku chceme navýšit počet zvířat.

Kdo se o ně momentálně stará?
Zaměstnance zatím nemám. Ale bydlí tam rodiče, tak na to dohlíží a starají se o chod. Do budoucna by to mohl být rodinný podnik. Dokončení projektu odhaduji během dvou až tří let.

Jak vás tak poslouchám, trochu mi to připomíná projekt velkého rivala vaší strany Andreje Babiše. Nebude to ve finále něco jako Čapí hnízdo?
Tu otázku jsem trochu čekal. Určitě to tak nebude. Naše farma by opravdu měla sloužit pro veřejnost, aby zde zájemci našli kus přírody, odpočinku a relaxu. Kvůli ničemu jinému fungovat nebude.

Přestavba farmy nebude jednoduchá ani levná. Chtěl byste k tomu využít dotačních titulů? I třeba jako případný poslanec?
Jsem ve fázi přípravy projektu pro stavební povolení. Otázku využití dotačního programu jsem zatím neřešil. Ale určitě se o to budu zajímat. S výkonem poslaneckého mandátu si to nebude odporovat. I kdybych se poslancem stal, projekt bude spravovat stavební dozor, bude za to zodpovídat a organizovat práce.

Nebojíte se pak případných podezření, že jako vrcholový politik budete dotace čerpat?
Podíl dotací, které bych mohl v budoucnu využít, je naprosto zanedbatelný proti projektům pana Babiše. A nevidím na tom nic špatného, pokud budou přidělovány transparentně a podle platných pravidel.

Na webových stránkách vaší strany často komentujete oblast dopravy. Je právě toto téma, kterému byste se coby poslanec nejraději věnoval?
Je to tak. Má to souvislost s Velkým Meziříčím, které leží u dálnice a ta nám tu až příliš často ukazuje svou nedokonalost.

Četl jsem například vaši kritiku na koordinaci uzavírek. Co se dělá špatně?
Řešení krizových situací na D1 by mělo být prioritní a co nejrychlejší. A policie by měla zasáhnout a řídit dopravu nejen s ohledem na samotnou dálnici, ale také na sídla okolo ní. Jak koordinaci provádět, je otázka. Ale nemyslím si, že je vhodné všechny vozy odklonit na okolní komunikace.

Takže byste v případě nehody před vámi raději čekal na dálnici v koloně?
To záleží na individuálním posouzení. Ale především jde o to, aby ten problém na dálnici dostal naprostou prioritu.

A co opravy silnic?
To je taky to, co mě trápí. Stát, kraj a obce by měly lépe komunikovat a koordinovat opravy, aby se nestalo, že se současně s opravou dálnice uzavře souběžná cesta přes město. Pak může nastat naprosto zásadní dopravní kolaps. Všechny tři instituce by to měly řešit.

Jak konkrétně si řešení představujete?
Hlavní je, aby se všechny tři instituce setkaly, jednaly a plánovaly. Ať už v lednu, v únoru, nebo třikrát či pětkrát do roka. Vždy při nahromadění různých projektů by se měly operativně svolat a koordinaci řešit. Jsem přesvědčen, že se dá lépe plánovat.

Co v oblasti dopravy považujete právě pro Kraj Vysočina za prioritní?
Stavbu vysokorychlostní trati, ta by kraji i dálnici mohla hodně ulevit. Měla by to být priorita i pro celou republiku. Vysokorychlostní vlaky jsou budoucností a je třeba je řešit rychle. Aktuální stav D1 je neúnosný a nárůst dopravy na ní neskončí. Vždyť každý den jen české automobilky vyprodukují čtyři tisíce nových aut.

Dálnice D1 je tranzitní tepnou, po níž proudí doprava z východní či jihovýchodní Evropy na západ a opačně. Myslíte, že by se tisíce kamionů dokázaly přesunout na vysokorychlostní trať?
Nevidím v tom problém, vlaky by samozřejmě řešily i nákladní tranzitní dopravu. Je potřeba jenom chtít to řešit.

Vy jste řídil velký výrobní závod a taky jste určitě potřeboval zboží někam přepravit. Využíval jste železnici?
Je otázka, jestli se bavíme o vnitrostátní, nebo mezinárodní přepravě. U vnitrostátní v řádech desítek a stovek kilometrů je nereálné přesunout náklad na železnici. Automobilová přeprava je v tomto ohledu podstatně flexibilnější.

Jedním z hlavních hesel programu TOP 09 je výraznější podpora živnostníků. Jakým směrem byste ji chtěl oproti nynější vládě posunout?
Hlavně tím, že je stát nebude zatěžovat byrokratickou zátěží. Měl by jim poskytnout ten nejlepší servis. To současná vláda nedokázala.

Co si pod tím servisem představit?
Že nebude firmy zatěžovat novými regulemi, příkazy, EET, nebude podnikatelům klást překážky. A těch vláda nastavila poměrně dost.

Zrušit EET je jedním z vašich stěžejních bodů…
Je to nedomyšlený a nedokonalý nástroj, který firmy obtěžuje. Nemá žádný smysl a přínos pro stát. Je to buzerace, která živnostníky tlačí do nepotřebných investic. Třeba na venkově mají tak malé obraty, že pro stát mají nulový efekt. Naopak velcí živnostníci, pokud budou chtít, si cestu k podvádění najdou.

Vizitka Josef Mladý * Narodil se 4. února 1977 v Mostištích u Velkého Meziříčí. * Absolvoval hotelovou školu ve Velkém Meziříčí, obor management cestovního ruchu. Účastnil se vzdělávacích programů v cizině, například Kaplan International Colleges v Irsku nebo European School of English na Maltě. V letech 2013–2014 vystudoval AVT Business School v Kodani. * Začátkem roku 2005 založil firmu na výrobu speciálních skříňových přívěsů a mobilních kontejnerů. Společně s dánským zahraničním partnerem navýšil výrobní kapacitu a postavil novou výrobní halu. Firma Eurowagon dnes zaměstnává 60 lidí. * V roce 2017 svůj podíl ve firmě prodal a pustil se do podnikání v agroturistice. V Tasově koupil a začal přestavovat bývalý statek. * Politicky se začal angažovat v roce 2010, kdy vstoupil do TOP 09 a spoluzaložil místní organizaci ve Velkém Meziříčí, jejíž je předsedou. * Věnuje se ochotnickému divadlu. V Tasově spoluzaložil soubor Tastyjátr, jehož je hercem i režisérem. * Je ženatý, má dvě dcery.


Zdroj: Regionální mutace Mladá fronta DNES – Vysočina

Autor: Martin Vokáč, foto: Tomáš Blažek

 

Michael Kubík, krajský manažer TOP 09 Vysočina

Štítky
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme