Voliče osloví vlastnosti prezidentských kandidátů
Zbylé překážky přímé volbě prezidenta odstraníme, tvrdí politici. Občané půjdou k urnám už příští rok. Z přímé volby prezidenta se stane referendum o nedůvěře vůči parlamentním stranám, prorokují sociologové. V hlasování prý lidi osloví spíše vlastnosti kandidátů než jejich stranické zázemí.
Je to dobrá zpráva pro Miloše Zemana a další kandidáty, kteří nemají v zádech silnou podporu parlamentní strany. Nejtěžší varianta, jak se dostat mezi kandidáty na přímo voleného prezidenta, tedy sehnat 50 tisíc podpisů od spoluobčanů, není tak hrozivá, jak mohla vypadat.
Oficiální výklad ministerstva vnitra totiž připouští, že podpisy se na peticích mohou opakovat. „Každý může samozřejmě podpořit více kandidátů, stejně tak jako může svým podpisem podpořit vznik více politických stran,“ říká tiskový mluvčí vnitra Pavel Novák s tím, že omezení se vztahuje pouze na osobu, která petici zaštiťuje. V praxi to znamená, že pokud si méně politicky viditelní uchazeči o Hrad najdou 50 tisíc angažovaných občanů, mohou si jejich podpisy vzájemně „popůjčovat“.
Jako první se k úmyslu sehnat potřebný počet oprávněných voličů přihlásili včera Zemanovci. Že je svému čestnému předsedovi seženou, uvedl šéf Strany práv občanů Vratislav Mynář. „Miloš Zeman se zavázal, že když podporu získá, kandidaturu přijme,“ dodal Mynář. Sociologové se přesto neobávají, že by v přímé volbě kandidovali masově i recesisté bez vážnějších politických ambicí, kteří si seženou podpisy od známých a přátel."
Karel Schwarzenberg: Prezident byměl jednat s vládou, ať je toho či onoho směru. A měl by být pokud možno zastánce politické morálky. To je důležité.
„Pár se jich může najít, ale kvůli tomu, že z volby nevyplývají ani příspěvky za hlasy, je to spíše nepravděpodobné,“ soudí ředitel agentury Sofres Factum Jan Herzmann.
Zároveň dodává, že hlasování v přímé volbě bude zejména „referendem o nedůvěře voličů vůči parlamentním politickým stranám“. „Máme zřetelné signály, že u lidí budou více než kdy jindy rozhodovat vlastnosti kandidátů, jako třeba důvěryhodnost ve smyslu morálním, než stranická podpora,“ říká Herzmann.
Volba nástupce Václava Klause tak podle něj bude silně stranicky negativní. Politicky „nezávislým“ kandidátům může nahrávat i to, že vláda premiéra Petra Nečase (ODS) se hlásí k tomu, že se kvůli volbě neroztočí stamilionový kolotoč na předvolební kampaň.
Nečas včera zdůraznil, že pokud má být volba efektivní a průhledná, je zavedení stropů nezbytné. Poprvé by se podle premiéra měly limity uplatnit již u letošních podzimních krajských voleb.
Karel Schwarzenberg: Kdybychom z Evropy vypadli - a nyní se dostáváme na okraj - je to proti našim zájmům.
Zavedení stropů má být součástí prováděcího zákona k přímé volbě. Právě absence této klíčové normy má být podle kritiků překážkou, která ještě zkomplikuje historicky první volbu prezidenta lidem.
Tyto pochyby vyjádřil o víkendu v ČT například šéf Ústavního soudu Pavel Rychetský. Tvrdil, že kvůli možným stížnostem na nominaci kandidátů hrozí i odklad volby.
Vláda i ústavní experti to odmítají. „Soudní přezkum by byl určitě rychlý, soud rozhoduje i s ohledem na lhůty. Je třeba vycházet z případů, které existují. Sbírání tisíce podpisů je podmínka pro kandidaturu třeba do Senátu a zatím jsem nezaznamenal, že by s tím byly problémy. Tam je to navíc častější, protože je mnoho volebních obvodů, v případě přímé volby prezidenta je jen jeden,“ klidní emoce expert na ústavní právo Marek Antoš.
Lidové noviny oslovily dosavadní hlavní favority přímé prezidentské volby se čtyřmi dotazy k jejich případnému úřadování i k financování předvolební kampaně.
1. Jaký chcete být prezident? Co by mělo charakterizovat vaše působení v roli hlavy státu?
2. Jakou částku utratíte na kampaň a z jakých zdrojů? A jaký by měl být strop pro výdaje?
3. Jste pro či proti hlubší české integraci do struktur Evropské unie? Má se země připojit k rozpočtové úmluvě?
4. Česko trápí přeplněnost věznic. Následovala by po zvolení plošná amnestie? A jak byste využíval institut milosti?
Karel Schwarzenberg (TOP 09)
1. Prezident si nemá podle ústavy, pokud to dobře chápu, nárokovat přílišnou aktivitu. Zároveň se ale musí ozvat, když jde o zásadní otázky. Měl by jednat s vládou, ať je toho či onoho směru. A měl by být pokud možno zastánce politické morálky. To je důležité. 2. Nemám konkrétní představu o limitech. Nevím ani, kolik jsme sami schopni sehnat. Teprve se podíváme, kolik peněz dáme dohromady a podle toho kampaň uspořádáme. 3. Mám k Evropské unii kladný vztah. U nás se říká, že Unie je jen hospodářský projekt a volný trh. Vědomě u nás někteří popírají, že byla od začátku politický projekt. Kdo to popírá, ovšem lže. Když už jsem se součástí projektu stal, dá rozum, že nemůžu najednou říct, že mě to přestává bavit. Kdybychom z Evropy vypadli - a nyní se dostáváme na okraj - je to proti našim zájmům. 4. Myslím si, že je to dobrá tradice. Máme zbytečně mnoho vězňů. Italský exministr zahraničí Frattini mi nedávno vyprávěl, že mezi reformními zákony mají i takový, který má hodně vyprázdnit italské věznice. Myslím, že je to správné, naprosté kriminalizování všech je blbost.
Jan Fischer (nestraník)
1. Rád bych pomohl do veřejného života vrátit slušnost, profesionalitu a úctu k občanům. Prezidentská funkce by měla být vykonávaná uměřeně a přísně nestranicky, s ohledem na to, co lidi skutečně trápi. I výrazná podpora přimé volby je důsledkem nespokojenosti občanů se stranickou politikou a s fungovaním některých ústavních institucí. Nepodceňuji dobrý úsudek voličů, ani jejich pamět. Nejsou to malé děti a velmi dobře si všímají, jak je naše země spravována. 2. Vyloučeny jsou peníze od státu, státních firem, politických stran nebo peníze, u nichž není jasný původ. Hledáme nejlepší model pro průhlednou a úspornou kampaň. V kampani budu investovat hlavně do cest za občany a do odborných analýz. 3. Nastal čas odvážných politických rozhodnuti. Je otázka, zda jsme využili všech možností vyjednat obsah smlouvy tak, aby nejlépe odpovídal našim národním zájmům. V Evropě nesmí platit a podle mé zkušenosti ani neplatí „podepište nebo nechte být“. Současná podoba paktu rozhodně není ideální, ale je akceptovatelná. 4. Přeplněnost věznic je nutno řešit kvalitativními změnami v práci celého aparátu spravedlnosti. Institut milosti má být využíván zcela vyjimečně a po velmi podrobné konzultaci s příslušným členem vlády. Prezidentovo rozhodnutí musí být podrobně veřejně odůvodněno.
Přemysl Sobotka (ODS)
1. Historicky se o mně mluví jako o „bridgemanovi“, tedy člověku, který mosty spíše staví, než boří. A právě k tomu je role prezidenta předurčená. Je hloupé z Hradu dělat destrukci. Mylná je i představa, že by měla být hlava státu apolitická. Vždy v čele země bude politik a státník. Už ze jmen kandidátů je to ostatně viditelné. Každý má za sebou podporu nějaké ze stran. 2. Určitý limit musí být nastaven. Několik předchozích kampaní ukázalo, že mohou strany pořádně vyčerpat. Je ale třeba zvážit i rizika, která s sebou stropy nesou. Aby se to neobcházelo v šedé ekonomice. Takže strop ano, ale jen takový, aby měl logiku. Vidím ho okolo 10 až 15 milionů korun. S tím, že je o tématu nutné se ještě bavit. Protože každý strop může přerůst v podávání žalob. A někdo může třeba vylepovat plakáty s vaším jménem a vy musíte dokazovat, že za tím nestojíte. 3. Dveře nejsou zavřeny, ale určitě bych se vstupem nepospíchal. Vyrovnaný rozpočet je prioritou už řadu let a porušovalo se to. Nedá se na tom teď stavět nutnost, proč se připojovat k paktu. 4. Milosti ano, ale výrazně výběrově. Tedy v závažných případech motivovaných převážně zdravotními či sociálními důvody. Zároveň je nutné zaručit velmi řídký výskyt. Živě si pamatuji plošné amnestie, které se neosvědčily - většina propuštěných se vrátila za mříže. Plošná amnestie proto není moje téma.
Jiří Dienstbier (ČSSD)
1. Nejsem kandidátem ČSSD. Zatím jsme o tom nemluvili, otevřeme to až na víkendovém jednání. Je logické, že to chci říci nejprve kolegům straníkům. 2. Chceme limity na všechny druhy kampaní kromě komunálních voleb. Přesná výše je k debatě, zatím jsem u přímé volby prezidenta navrhli 15 milionů korun. 3. Zahraniční politiku tvoří vláda, nikoliv prezident. Můj osobní názor je, že když všichni ostatní partneři vyjma Británie chtějí být v paktu společně, je i pro nás výhodné se na tom podílet. Třeba proto, abychomu u jednoho stolu mohli říci svůj názor, a ne jen slepě sledovat vývoj. Je dobré se podílet na rozhodování. 4. Nemyslím si, že má následovat plošná amnestie. Je nutné se zamyslet nad trestním právem, jaké věci kriminalizovat, jaké tresty ukládat a zvažovat použití alternativních řešení.
Jana Bobošíková (Suverenita)
1. Chci být prezidentka naší země - odhodlaná vlastenka, Češka, železná Jana, která se hned jen tak něčeho nezalekne, důstojná nástupkyně prezidentů Havla a Klause. V roli hlavy státu budu chránit a prosazovat národní zájmy a zájmy občanů proti všem cizákům a agentům Bruselu, proti kterým ostatně i kandiduji. Budu se snažit o obnovení rovnosti občanů před zákonem, postavím se proti šikaně typu ACTA, proti pozitivní diskriminaci menšin i proti multikulturalismu. 2. Čím nižší, tím lepší, nanejvýš dva miliony korun. Za mnou nestojí miliardáři ani zájmové skupiny ze zahraničí, opírám se o dobrovolné názorově spřízněné podporovatele. Kampaň budu financovat z peněz svých, Suverenity a z dobrovolných příspěvků. Nebude stát více než jeden a půl milionu korun. 3. Nepřipustím nadvládu Bruselu nad Prahou! Žádná hlubší integrace, žádný rozpočtový pakt. Spolupráce se zeměmi EU ano, ale diktát Německa a Francie jednoznačně NE! 4. Amnestii ne, naopak, snažila bych se vytvářet povědomí, že zločin musí být potrestán, padni komu padni. Vězení není ozdravovna, ale místo pro ty, kteří se sami dobrovolně vyčlenili ze společnosti slušných lidí svým konáním.
Jan Švejnar (nestraník)
1. O účasti v přímé volbě začínám vážně přemýšlet, v pravý okamžik se rozhodnu. Moje představy a postoje se neliší od toho, jaké jsem měl před pěti lety. Tehdy na svoji podporu například uvedl: „Mám morální kredit, jak tady, tak i ve světě, a ten vám nabízím, a mimo to mám důležité zkušenosti v hospodářské, sociální politice v mnoha zemích.“ Řekl také, že „prezident musí být nadstranický a ta funkce musí být do velké míry depolitizována.“ 2. nevyjádřil se 3. Odkázal na text, který napsal pro deník MF DNES. V něm mimo jiné napsal, že „z politického hlediska je členství v eurozóně nejlepší pojistkou proti tomu, abychom se v rámci Unie neocitli na vedlejší koleji“, nebo že „je v našem bytostném zájmu přispívat k udržení a vylepšení eurozóny, ne k jejím problémům.“ 4. Do toho bych se zatím nerad pouštěl, musím se seznámit s relevantními údaji.
Miroslava Němcová (ODS)
Vzkázala, že „prezidentské“ dotazy považuje za předčasné. V červnu 2011 se nechala slyšet, že udělení amnestie vnímá jako výjimečný krok, plné věznice nechápe jako důvod k amnestii. U fiskální úmluvy a výdajových stropů bude zřejmě zastávat názor ODS.
Miloš Zeman (SPOZ)
Vzkázal, že se ke kandidatuře vyjádří až bude mít jasno o tom, že dá dohromady petici s 50 000 podpisy. Strana SPOZ podpisy na včerejší tiskovce zaručila. Miloš Zeman byl právě v nemocnici, a tak ještě nezareagoval.
Jakou podporu by získali kandidáti podle ankety Lidovek.cz
Karel Schwarzenberg 2332
Jan Fischer 1360
Miroslava Němcová 1341
Jan Švejnar 766
Jana Bobošíková 409
Miloš Zeman 330
Petr Pithart 102
Přemysl Sobotka 101
Pavel Rychetský 72
Bohuslav Svoboda 53
Lidové noviny, 15. 2. 2012, Rubrika: Téma, str. 2