Laudát: Slevy na mýtném jsou nesystémové opatření

Rozhovor s poslancem Františkem Laudátem

1. 2. 2012

V roce 2010 se Ministerstvo dopravy se sdružením Česmad Bohemia dohodlo na zvýšení sazeb mýtného a vláda se naproti tomu zavázala, že v novele zákona o pozemních komunikacích zakotví poskytování množstevních slev pro dopravce.

Na sklonku loňského roku hrozili dopravci stávkou, protože vláda rozhodla o navýšení sazeb mýtného od ledna o 25 procent, ale neprosadila přijetí novely zákona a zavedení množstevních slev. Ministr Dobeš na jednání se zástupci Česmad Bohemia slíbil, že schvalování novely zákona o pozemních komunikacích urychlí tak, aby byla účinná od května, a prohlásil: „Prováděcí vyhláška Ministerstva dopravy by měla vejít v platnost v první polovině roku 2012, a to se zpětnou účinností k 1. lednu 2012. Tímto krokem budeme v druhé polovině roku dopravcům kompenzovat náklady vydané na mýto v prvním pololetí.“ Hospodářský výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR na své lednové schůzi o slevách na mýtném pro automobilové dopravce bouřlivě jednal. Ve středu 8. února novela Poslaneckou sněmovnou prošla. Jedním z těch, kdo se slevami zásadně nesouhlasili, je Ing. František Laudát (TOP 09), místopředseda Hospodářského výboru Poslanecké sněmovny. Ještě v době urputných jednání jsme ho požádali o rozhovor na toto téma.

Jaký je váš názor na slevy mýtného?

Pokud se jedná o slevy na mýto, proběhlo jednání ještě mezi panem ministrem Bártou a svazem dopravců. A když tam padaly úvahy o zvýšení sazeb mýtného, pan Bárta slíbil, že od určité hranice výkonů budou dopravci dostávat slevy. Na konci roku doputovala do sněmovny příslušná novela zákona o pozemních komunikacích. Přiznám se, že patřím k těm, kteří se i přesto, že pan ministr dal dopravcům jakési sliby, postavili proti. Dneska je stav takový, že v hospodářském výboru, který je gesčním výborem k této problematice, byla tato záležitost přerušena. To znamená, že nebyl naplněn ministrův slib, že od Nového roku budou slevy zavedeny.

Mohl byste stručně shrnout své výhrady k poskytování slev autodopravcům?

Důvody, proč u velikých výkonů mám já, a nejenom já, problém s poskytováním těchto slev, jsou zhruba tyto. Za prvé Česká republika je transferovou zemí. Slevy se tím pádem budou týkat i zahraničních dopravců, kteří významně opotřebovávají českou silniční infrastrukturu. Proč zrovna těmto dopravcům poskytovat slevy? Celou záležitost beru spíš jako lobbistický nátlak svazu českých dopravců na pana ministra. A musím v této souvislosti říct, že problémem je i to, že poskytování slev rozvažuje konkurenční prostředí – malí dopravci budou v nevýhodě proti velkým dopravcům. Za druhé jakmile v českém prostředí dáte komukoli jakoukoli výhodu, je okamžitě zneužívána. A nese to s sebou i určitou administrativní zátěž, i když jsme ubezpečováni, že ten problém není až tak zásadní. Ono je to z každého oboru něco a ve finále máme strašně složitou a nepříjemnou státní správu, která pak má hledat, jestli už někdo do nějaké kategorie patří, nebo nepatří. Všechno se sice dá překonat, ale musím opakovat, že pro mne je zásadní argument, že to začne rozvažovat prostředí. No a třetí moje námitka je, že silnice vlastně nejvíce opotřebovává těžká nákladní doprava. A je evidentní, že stát finanční prostředky na jejich údržbu nemá. Hledají se sice nějaké alternativní cesty, ale to je pořád vymýšlení jakýchsi systémů, a přitom chybí to základní – peníze, které se mohou do silniční infrastuktury dát. Nezdá se vám trochu divné, že čím více dopravní infrastrukturu opotřebovávám, tím méně budu platit?

Co tedy navrhujete udělat, aby se naši autodprovaci necítili státem poškozováni?

Já si myslím, že dopravci všechny své náklady stejně promítnou do cen svých služeb a to se pak v konečné podobě promítne do cen výrobků. Proto si myslím, že by určitě spíš přivítali dobudovanou dálniční síť a spravené silnice než rozbité silnice se slevami. Dnešní stav infrastuktury generuje těžké dopravní nehody. Dříve byly jejich počty poměrně zanedbatelné, snad jednotky procent, dnes už jsou to významná procenta. Takže si myslím, že není období na nějaké slevy. Pokud by chtělo Ministerstvo dopravy podpořit české dopravce, výhoda by se měla odehrávat ve zvýhodněných podmínkách pro české podnikatele. Tak postupují v sousedním Německu a cizinci prostě platí plné sazby. Cestou je například úhrada nákladů na školení řidičů, preventivní prohlídky či v oblasti daňové zátěže.

Dopravci ovšem argumentují, že ceny mýtného jsou u nás nadprůměrné...

My jsme poměrně dlouho měli nižší ceny mýtného než okolí, v té době ovšem významní dopravci tvrdili členům hospodářského výboru, že tomu tak není, že jsme skoro nejdražší v Evropě. A když byly provedeny srovnávací analýzy, ukázalo se, že tomu tak není. Teď se dostáváme na srovnatelnou úroveň. Vůči některým zemím už jsme dokonce dražší, takže už jsme dosáhli někam na strop, další zvyšování cen už by patrně nebylo reálné. Myslím si, že autodopravci, byť je to pro ně určitý problém, daný stav vstřebají a prostě si na to zvyknou.

Evidentně se jim na to zvykat nechce, navíc se patrně obávají, že ceny půjdou nahoru dál, proto ten tlak na slevy. Myslíte, že novela v tomto smyslu projde?

Jak už jsem řekl, do budoucna bych samozřejmě nedoporučoval hýbat s cenami nahoru, ale poskytovat selektivně nějaké výhody, s tím prostě nesouhlasím. Otázka je, jestli poslanci, se kterými jsem se o tom bavil loni v listopadu, když k nám ten pozměňovací návrh do sněmovny doputoval, dodrží své slovo. Pokud ano, pak si myslím, že šance na schválení novely zákona v předloženém znění by byla poměrně malá. Ale je otázka, jestli ještě nenastoupí lobbisté a nepřesvědčí poslance, aby tu výhodu poskytli. ODS už na lednovém zasedání hospodářského výboru Sněmovny „upřesnila“ svůj postoj a slevy bude podporovat. Neoficiálním důvodem údajně je, že premiér dopravcům slevy slíbil a sliby se mají plnit. Schválení novely zákona je tedy vysoce pravděpodobné. V každém případě já pro ni ruku nezvednu.

Ministr Dobeš ale už dopravcům slíbil, že jim budou náklady na mýto zaplacené od začátku roku se zpětnou platností kompenzovány. Co o tom soudíte?

No, já se budu pana ministra Dobeše ptát, kde vezme peníze na rozpadající se infrastukturu. Situace v dopravní infrastruktuře je víceméně tragická nejen z hlediska jejího fyzického stavu, ale i z hlediska fakticky rozvráceného Ředitelství silnic a dálnic. Budu na pana ministra Dobeše tlačit, aby se snažil získat někde zdroje, aby byly nějaké peníze na opravy silnic, protože už tak tragický stav našich silnic se zhoršuje každým dnem a částky věnované na opravy jsou zanedbatelné proti tomu, co by bylo potřeba. A to vůbec nemluvím o výstavbě nové infrastruktury. Já nevím, proč pan exministr Bárta, přestože věděl, že s novelou mají poslanci problém, přišel s těmito sliby.

A nebylo by možné částečně dopravcům jejich situaci ulehčit třeba změnou sazeb spotřební daně u pohonných hmot? Nakonec výnos z jejich prodeje je nízký i proto, že tranzitující dopravci je u nás nečerpají.

Pokud jde o otázku výše spotřební daně, sociální demokraté nás neustále bombardují a zkoušely to částečně i Věci veřejné. Já jsem se analýzám toho, zda naše země ztrácí nebo neztrácí výnosy peněz za PHM, detailně nevěnoval. Ministr financí při debatách o této otázce vždycky říkal: „Co budeme měnit, když Evropská unie okolo už se chystá sazby spotřební daně také zvýšit. Aspoň to pak nebudeme našim dopravcům prodražovat.“ Zřejmě to EU nějakým způsobem odkládá nebo se to jednání prodlužuje, nejsem přesně informován. Co mě ovšem překvapilo, že když se téhle problematice věnovala Národní ekonomická rada vlády, postavila se, se znalostí konkrétních čísel a očekávání v Evropě, za ministerstvo financí. Pro mě to bylo opravdu překvapivé, když Věci veřejné, pan kolega Babák anebo i předseda hospodářského výboru, argumentují, o kolik milionů přicházíme. Neznám argumenty NERVu, ale zřejmě si dobře zanalyzovali situaci a postavili se za názor pana ministra Kalouska. A to pro mě byl velice závažný signál. Proč snižovat něco, abych to vzápětí zase zvedal.

Vraťme se ke slevám na mýtném. Jak by to tedy mělo být?

Myslím, že je především špatně, že všechny tyhlety změny a sliby se dělají v krátkém časovém horizontu. Já jsem vždy volal po tom, aby se dopravcům hodně dlouho dopředu řeklo, od toho a toho roku vás budeme zpoplatňovat a budou ty a ty sazby. To se tady neděje, takže na druhou stranu dopravní sektor je velice nemile zaskakován náhlými rozhodnutími, pak zvraty těch rozhodnutí, a to je něco, co k dobré atmosféře podnikání nepřispívá. Ale to je prostě problém České republiky, že politika je pořád jakási nedefinovaná divočina. Podnikatelé by jednoznačně potřebovali dlouhodobější výhled. Dneska se bohužel třeba exportéři dostávají s eurem do nepředvídatelných turbulencí, které naše země neovlivní. Ale to, co ovlivníme, jsou stabilní zákony, stabilní poplatky, stabilní sazby. Například i mýtného. Podnikatel by měl mít nějakou jistotu, když už ho znejisťuje Evropská unie a zběsilé bruselské směrnice a podobně, tak alespoň to, co můžeme ovlivnit (a tohle je položka, kterou můžeme ovlivnit), by mělo být predikovatelné, předvídatelné.

(nc)

Parlament, vláda, samospráva, 1. 2. 2012, Rubrika: Doprava, str. 18

Štítky
Osobnosti: František Laudát
Témata: Doprava
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme