Kalousek: Vláda definitivně zrušila ekotendr

Rozhovor s ministrem financí Miroslavem Kalouskem

21. 12. 2011

Vláda dnes definitivně zrušila obří tendr na likvidaci starých ekologických škod. Odmítla přijmout nejlevnější nabídku, kterou podala společnost Marius Pedersen Engineering ve výši skoro 57 miliard korun. Stát bude i dál vypisovat menší zakázky na sanaci jednotlivých lokalit, potenciální vítěz ekotendru už dal najevo, že se proti zrušení výběrového řízení arbitráží bránit nebude. Smlouvu se společností Marius Pedersen Engineering odmítl i ministr financí Miroslav Kalousek. Těsně před vysíláním jsem se ho zeptala, proč, když mamutí ekologickou zakázku dlouho obhajoval.

Tak já jsem dlouho hájil ten pokus, ten pokus skutečně měl smysl a věřili jsme tomu, nejen já, ale věřil tomu například i pan tehdejší místopředseda vlády Nečas, byla tam snaha najít partnera, najít kvazi koncesionáře, který by urychlil likvidaci ekologických zátěží, pomohl s financováním, tedy předfinancoval, a vzal na sebe také riziko konečné ceny, proto se také ta cena skládá ze tří částí. Fakt je, tu výjimečnou příležitost, kterou měli ti, kteří nám posílali nabídky, z mého pohledu nevyužili, mě ve všech těch částí té ceny, ať už cena prací či cena peněz či výše rizika, kterou si započítávali do ceny, která výši zklamala a já bych nemohl poctivě říct, že tento způsob by byl efektivnější, než ten způsob současný, proto jsem to nemohl doporučit.

Byli příliš drazí, jestli to řeknu jednoduše?

Ano, nebyli, byli, upřímně řečeno, ta cena prací byla zhruba na úrovni, kterou bychom předpokládali, nemohu říct, že by jí předražili, ale ta byla zhruba na úrovni, kterou bychom ...

To bylo kolik?

Tak já nechci, tím, že jsme to nepřijali, tak nechci, řekněme, kolem 35 miliard, řekněme, že to bylo na úrovni cen, které předpokládáme, že by nás to stejně stálo při tom stávajícím systému, to znamená, žádné významné vylepšení. Cena peněz byla, řekněme, o něco vyšší než dokážeme sehnat na kapitálových trzích, když prodáváme dluhopisy a míru rizika, kterou si započítává, je ta firma, která nabízí tu nejlepší nabídku s konečnou cenou, ta se nám zdá vzhledem k té velké možné slevě, kterou jsme očekávali, i ta míra rizika se nám zdála příliš vysoká. Prostě těžko bych si tvrdil, že je to neúměrně předražené, ale rozhodně bych nemohl s klidným svědomím vládě říct, že zcela určitě je to výhodnější, než ten stávající systém. Tuhle větu bych říct mohl, protože jsem jí říct nemohl, tak jsem to také vládě nedoporučil.

Když se bude tedy teď postupovat tak jako dosud po těch menších výběrových řízeních, menších lokalitách, které budou zbavovány ekologických zátěžích, máte nějaký odhad, kolik by to mohlo stát?

No, znovu říkám, ten odhad při dnešních cenách, pochopitelně musíte počítat s nějakou inflací, ale zase pevně doufáme, že přijdou nějaké pokročilejší a efektivnější technologie, při dnešních cenách, upřímně řečeno, se shodujeme s těmi nabídkami v odhadu někde kolem těch 35 miliard.

Může se to prodražit?

Může se to prodražit snad jedině s časem, kdy, pokud nedokážeme dostát svým vlastním závazkům, vzhledem k tomu, že pan ministr Sobotka například 4 roky nebyl ochoten vypsat jednu jedinou k likvidaci, on ty peníze prostě používal na něco jiného, takže máme velké zpoždění, může se nám stát, že budeme čelit některým soudním žalobám, ale nedomnívám se, že vůči nabídce, která byla předložena, se nám to může předražit, ta, přiznám se, mě přece jenom svojí výší zklamala.

Jakým způsobem bude vláda rozhodovat, který podnik, kterého se to týká, bude vyčištěn od těch ekologických zátěží dřív?

O tom v zásadě nerozhoduje ani tak vláda, jako spíš Česká inspekce životního prostředí, která samozřejmě označuje naléhavé priority a jsou zátěže, které vyčištěny být musí, ale, upřímně řečeno, ta kontaminovaná oblast je kontaminovaná už 20 let, aniž by kohokoliv ohrožovala, už jenom proto, že tam není žádná občanská zástavba, nebo že se tam nepočítá žádný rozvoj území. Pak jsou samozřejmě případy velmi naléhavé, kdy hrozí kontaminace spodních vod, něco podobného, tam se musí zasahovat neprodleně, pak jsou věci, které brzdí rozvoj území, protože dokud stát nesplní svůj závazek vyčistit tu lokalitu, tak tam nelze investovat a rozvíjet cokoliv, takže to jsou různé priority naléhavosti.

Shrnuje ministr financí a místopředseda TOP 09 Miroslav Kalousek.

Veronika Sedláčková

Český rozhlas 1 - Radiožurnál, 21. 12. 2011, Pořad: Ozvěny dne

Štítky
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme