Experti spočítali unikátní analýzou volební úspěch TOP 09

Společnost Semantic Visions, která pracuje i pro CNN, zpracovala analýzu, podle níž vyhraje eurovolby hnutí ANO. Za ním skončí ČSSD a TOP 09. Nejde ale o předvolební průzkum, firma tipuje výsledky na základě počtu a emocionálního zabarvení článků o stranách.

22. 5. 2014

Před prezidentskými volbami společnost Semantic Visions jako jediná spočítala, že do 2. kola postoupí kandidáti Miloš Zeman a Karel Schwarzenberg. Podobnou metodu použila i teď, aby odhadla vítěze eurovoleb. Podle ní drtivě vyhraje hnutí ANO. Za ním se umístí ČSSD a na třetím místě skončí TOP 09.

Společnost neprováděla předvolební průzkum, ale analyzovala, jak často se o daných stranách v posledních osmi týdnech mluvilo. A v potaz brala i to, jestli to byly zmínky negativní, či pozitivní. "Na základě provedených analýz a úspěšných predikcí si můžeme dovolit tvrdit, že o volebních výsledcích rozhoduje všeobecná známost politických stran a jejích lidrů (celkový počet článků a zmínek v médiích), jejich vnímání (poměr pozitivních a negativních zmínek v médiích) a v neposlední řadě jejich vzájemná dynamika," uvedl ředitel Semantic Visions František Vrabel. Výzkumníci analyzovali celkem 264 110 článků na zpravodajských serverech a blozích. Naopak sociální sítě do výzkumu nezahrnuli.

Předpověď volebních výsledků odvozuje Semantic Visions především z následujícího grafu. Z něj vyplývá, že hnutí ANO by mělo vyhrát, protože se o něm píše poměrně často a navíc nejpozitivněji. Symbol ČSSD se nachází v horní části grafu, to znamená, že se o straně píše nejčastěji (osa s názvem Fragmenty). Na ose Bilance sentimentu, která uvádí, zda texty vyznívají pozitivně, či negativně, je ale v levé části. Právě kvůli množství záporných zmínek podle výzkumníků nevyhraje. TOP 09 by se měla na třetím místě umístit proto, že se o ní píše celkem často a zároveň převažuje pozitivní vyznění.

"Pořadí na dalších místech si netroufáme předpovídat, protože situace je v případě dalších stran již nepřehledná. U nich především rozhodne, nakolik dokážou zmobilizovat své příznivce, aby přišli k volbám," říká František Vrabel. Jasné je podle něj hlavně to, že ODS má těžkou pozici, jelikož se o ní píše sice hodně, ale silně negativně. 

O TOP 09 se píše celkem často a zároveň převažuje pozitivní vyznění.

Předchozí tvrzení dokládá společnost dalšími grafy. V následujícím je vidět, jak často se o stranách během jednotlivých týdnů psalo. Vede ČSSD, ODS a TOP 09.

Například na přelomu března a dubna výrazně rostl počet zmínek o vládních stranách ČSSD a ANO. To bylo způsobeno tím, že se začal řešit státní rozpočet, dohoda s OKD a diskutovalo se o výplatě 100 procent zisku ČEZ akcionářům. Markantní nárůst zmínek o ČSSD po 22. dubnu způsobilo mimo jiné rozhodnutí Michala Haška vzdát se poslaneckého mandátu. Většina stran zároveň spustila ostrou část předvolební kampaně, proto rostou křivky téměř u všech.

Jak často se o stranách během jednotlivých týdnů psalo

Další graf ukazuje takzvanou bilanci sentimentu. Tedy jak články pro jednotlivé strany vyznívaly. Pozitivně se psalo především o hnutí ANO a Straně zelených. Negativně hlavně o ČSSD, ODS a také o Úsvitu.

Graf ukazuje bilanci sentimentu - jak články pro jednotlivé strany vyznívaly.

Semantic Visions svůj model použila také v amerických prezidentských a britských parlamentních volbách. Společnost provozuje největší zpravodajský systém, který je zaměřený na analytické zpracování informací z volně dostupných internetových zdrojů. Mezi její klienty patří americká CNN nebo německý Bild. Získala ocenění britské vlády a dvě světové technologické ceny. Firma se hodlá zaměřit i na oblast podnikového řízení a financí. Do budoucna proto plánuje vyvinout systém, který by dokázal předvídat například vývoj cen zlata nebo akcií.

Matěj Smlsal, Eliška Nová

IHNED.cz, 21. 5. 2014, rubrika: Politika

Štítky
Volby: 2014 evropský parlament
Témata: EU
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme