Besser: Značka Státní opery zůstane zachována

Rozhovor s ministrem kultury Jiřím Besserem

3. 10. 2011

Martin VESELOVSKÝ, moderátor

Ušetří státní rozpočet několik miliard, nebo stát jen získá mamutí kulturní instituci? Jinak řečeno, až bude sloučeno Národní divadlo se Státní operou Praha, tedy instituce s rozpočty 685 a 225 milionů korun, ušetří se tím? A vznikne zároveň kulturní stánek na špičkové úrovni, nebo bude výsledkem prostě to, že Praha nabídne méně pestrou nabídku opery a baletu? Vítejte u sledování Událostí, komentářů. Dobrý večer.

ani po půl roce, kdy ministerstvo kultury oznámilo záměr sloučit Státní operu Praha s Národním divadlem, není jasno, kolik peněz se vlastně ušetří. Oponenti dokonce předpovídají prudké navýšení výdajů, které budou souviset s komplikovaným provozem sloučených institucí. Ministerstvu kultury se kritické hlasy nedaří utišit. Petici proti sloučení podepsalo už 20 tisíc lidí.

Jiří BESSER, ministr kultury /nestr. za TOP 09/

Na začátku růžové brýle, na konci agonie. A ta agonie je neustále prodlužovaná opět opakovaně zásahy státu.

Mario KUBAŠ, redaktor

Že to byla agonie, se shodnou všichni. Nad jejím řešením ale už taková shoda nepanuje. Ministr kultur se rozhodl zasáhnout radikálně. V opačném případě by dle něj Státní opera zanikla. A dnes byl ministr kultury ještě tvrdší. Státní opera své právo na existenci neobhájila.

Jiří BESSER

Projekt samostatné Státní opery Praha končí. Končí ne kvůli nám, nekončí kvůli zákonu, ale končí kvůli tomu, že ti, kteří byli na startu tohoto samostatného projektu na začátku devadesátých let, ho zkrátka nedokázali naplnit.

Jindřich BÁLEK, hudební publicista

Mně trochu vadí, když ministr kultury v podstatě nedovede říci jiný argument než to špatné hospodaření.

Mario KUBAŠ

Cestou z finanční krize má být právě sloučení. Ministerstvo kultury ale v tuto chvíli žádnou konkrétní ušetřenou sumou nezná. Ví pouze, že ušetří 22 milionů na manažerských platech, což jsou pouhá 2% z rozpočtu sloučených institucí. Oponenti vidí situaci přesně opačně.

Radim DOLANSKÝ, odvolaný ředitel Státní opery Praha /Studio ČT 24, 2. 10. 2011/

Pokud se tady něco málo ušetří, nevěřím tomu, ale rozhodně prostě půjdou náklady provozní té instituce nahoru o několik desítek milionů korun ročně.

Mario KUBAŠ

Ministerstvo kritizovalo v minulosti i uměleckou úroveň státní opery. Její repertoár a dramaturgie však zůstane v následujících letech překvapivě zachována.

Ondřej ČERNÝ, ředitel Národního divadla

My nepředpokládáme, že v těch příštích sezónách by došlo k nějaké zásadní proměně toho repertoáru. Ono už kvůli tomu, že ty repertoárové tituly samozřejmě zůstanou na repertoáru státní opery i Národního divadla.

Mario KUBAŠ

Kýženému zlepšení situace mají pomoci dva nové poradní orgány, kvůli kterým se bude muset upravit statut Národního divadla. Správní rada má fungovat jako poradní orgán ministra kultury a rada umělecká jako poradní orgán budoucího ředitele Národního divadla. Do ní mají být pozvány respektované osobnosti ze zahraniční scény.

Jindřich BÁLEK

Žádná proměna organizačního rámce sama o sobě nic nevyřeší. Je to ale určitý pokus, aby tam nebyly černé díry. Záleží teď na tom, koho se podaří dál oslovit, a záleží také na tom, jestli se podaří sehnat dostatečné množství financí, protože i když by se mechanicky spojily rozpočty současného Národního divadla a Státní opery, tak pořád je to v tom podfinancovaném resortu dost málo na to, aby v Praze vznikla světová operní scéna.

Martin VESELOVSKÝ

A první hosté Událostí, komentářů ministr kultury Jiří Besser a proti němu sedící redaktorka Lidových novin Helena Havlíková. Dobrý večer.

Jiří BESSER

Dobrý večer.

Helena HAVLÍKOVÁ, redaktorka, Lidové noviny

Dobrý večer.

Martin VESELOVSKÝ

Pane ministře, když slučujete dvě takto velké kulturní instituce, tak neměl byste poměrně přesně vědět nebo mít přesný plán, kolik tím chcete ušetřit?

Jiří BESSER

Já se velice omlouvám, ale já se znovu výrazně ohrazuji proti slovu slučování. Tady dochází skutečně k transformaci dvou scén, které dělají v podstatě ve dvou věcech totéž. To znamená, mají na starosti operu, mají na starosti balet. A ze zákonných důvodů skutečně dochází k transformaci. Chceme, aby zůstala značka Státní opera zachována a ...

Martin VESELOVSKÝ

Jenom abychom si to srovnali, tak jak Státní opera, tak Národní divadlo bude mít jedno vedení? Pane ministře, bude to tak?

Jiří BESSER

Bude jedno vedení. A druhá věc, proti které se ohrazuji ...

Martin VESELOVSKÝ

Aha, takže to slučování není tak úplně mimo.

Jiří BESSER

... je neustálé podsouvání ušetřených peněz. Já od začátku a už podruhé v tomto studiu i vám říkám, že se jedná o efektivní vynakládání státních finančních prostředků do dvou státních kulturních institucí. Takže úspora ...

Martin VESELOVSKÝ

Dobře, když připomínáte, pane ministře, náš předchozí rozhovor, tak si ho můžeme přehrát ještě jednou. Ve chvíli, kdy bychom prostě sečetli rozpočty Státní opery Praha a Národního divadla, tak ta výsledná suma po tom sloučení bude větší, nebo menší?

Jiří BESSER

Opět zdůrazňuji, že úspora v začátku, která bude, a dnes to jasně zaznělo na tiskové konferenci, je 22,3 milionu korun na manažerských platech. Ale vzhledem k tomu, že u 244 uměleckých profesí ve Státní opeře budeme dorovnávat platy na úroveň Národního divadla, tak samozřejmě k úspoře nedojde. To je přece jasné. Ale nejde jenom o peníze. Proč nám to pořád všichni podstrkávají? Jde o peníze ...

Martin VESELOVSKÝ

Možná proto, že od začátku jste o určitém ušetření mluvil vy, pane ministře.

Jiří BESSER

My jsme hovořili neustále o efektivním vynakládání finančních prostředků. Hovořili jsme o transformaci, nikoli o slučování, nikoli o šetření.

Martin VESELOVSKÝ

Paní Havlíková, transformace či slučování obou kulturních institucí má z vašeho pohledu nějaký reálný smysl, zejména i poté, co teď tady byl jaksi slyšet ten nástřel ohledně čistě finančních věcí?

Helena HAVLÍKOVÁ

Abychom mluvili tedy jasnou, jasným jazykem, mám před sebou tady rozhodnutí ministerstva kultury, které zní k rozhodnutí o zrušení státní příspěvkové organizace Státní opera Praha a o převedení závazků Státní opery Praha Národním divadlem. Čili potud jde de facto skutečně o fúzi. Transformace, jak ostatně mluvil například Bohumil Nekolný dnes v České televizi, tedy skutečně spočívala jako v jiném modelu, například v jiném modelu než příspěvková organizace. Čili jde o zrušení jedné státní příspěvkové organizace a převedení jejích závazků na jinou organizaci, v tomhle případě Národní divadlo. V tuhle chvíli si řekněme Národní divadlo, které méně efektivně hospodaří prokazatelně z výročních zpráv než Státní opera. Pokud jde o ty finanční prostředky, naprosto souhlasím s tím, že v první řadě je tady vlastně zájem jaksi kultury a určitě všichni přivítáme, pokud ministerstvo kultury bude vkládat do obou divadel více peněz. Souhlasím s tím, že by ale mělo být jasné, kolik peněz to bude. Z dnešní tiskové konference, a pan ministr to tady zopakoval, že by mělo dojít k úspoře 22,5 milionu na manažerských platech za rok 2012. V tom případě já se ptám, to opravdu Národní divadlo a Státní opera má 70 až 100 manažerů, které tedy propustí a které tedy neefektivně platilo? To je první otázka. A druhá otázka ...

Martin VESELOVSKÝ

Pardon, paní Havlíková, zůstaňme u ní. Je to opravdu tak? Vychází ty počty paní Havlíkové správně, že těch manažerů je tolik?

Jiří BESSER

Víte, já si velice vážím paní Havlíkové jako hudební teoretičky a publicistky, ale s ekonomikou skutečně zkušenosti nemá. Čísla, která získává, tak získává podivným způsobem. Zrovna tak i vysvětluje. A chápu i její postoj k té transformaci, protože když jí bereme její dítě, které spoluzakládala, Státní operu Praha, na začátku devadesátých let, tak je to skutečně zatím statečný člověk, který to svoje dítě hájí. Ale jsou i opačné případy jako třeba pan Milan Uhde. A já odmítám tady ...

Martin VESELOVSKÝ

Dobře, pane ministře, jenom abychom si ujasnili zejména ta čísla, protože zejména se bavíme o finančním hledisku zatím. Tak jak to je? Hospodaří lépe z vašeho pohledu Státní opera Praha, nebo Národní divadlo?

Jiří BESSER

Státní opera Praha hospodaří naprosto nesmyslně a hospodaří naprosto nesmyslně jak vůči relacím státního rozpočtu, tak vůči té umělecké složce, která tam je provozována.

Martin VESELOVSKÝ

A co ten údaj, který je k nalezení v obou výročních zprávách, co se týče soběstačnosti té dané instituce, která je vyšší u Státní opery Praha?

Jiří BESSER

Soběstačnost, soběstačnost, tak jak je vykazována v těch tabulkách, tak zkrátka vůbec nehovoří o tom, jak jsou používány státní finanční prostředky a jak je s nimi pracováno. Zkrátka papír a vykázání tabulek unese vše. Důkladné analýzy a rozbory však ukazují jednoznačně, že na úkor skutečně fungování státní kulturní instituce tam probíhají ve Státní opeře různé způsoby hospodaření. Nechci zacházet do příliš velkých detailů, k tomu koneckonců dojdeme v další části.

Martin VESELOVSKÝ

Dobře, pane ministře. Paní Havlíková, buď máte špatné informace, nebo je špatně interpretujete podle toho, co říká pan ministr.

Jiří BESSER

Špatně je interpretuje paní Havlíková tyto informace, velmi špatně je interpretuje, protože kdyby správně je interpretovala ...

Martin VESELOVSKÝ

Pane ministře, dovolíte? Paní Havlíková.

Helena HAVLÍKOVÁ

Takže já vycházím z veřejně dostupných výročních zpráv, které pevně doufám, že jsou pravdivé, a vycházím z materiálů, které jsme dneska obdrželi na ministerstvu kultury. Tam je například mimo jiné řečeno v části, kde se mluví o navýšení rozpočtu na rok 2012, že z důvodu tedy dorovnání platů by měl být navýšen a pokud tedy umím správně počítat, odečítat, tak to vychází na 400 milionů. Pak je jistě otázka, kde tedy Národní divadlo, ano, vy tady mluvíte o 24 milionech euro na rok 2012 a navýšit to chcete na 26 milionů euro, takže to je 2 miliony euro krát přibližně 20, tak to je 400 milionů korun. Je to váš materiál, který jste dneska ...

Jiří BESSER

Je to váš překlad našich materiálů opět jako vždy.

Helena HAVLÍKOVÁ

Který jste dneska zveřejnili na webových stránkách. Předpokládám, že diváci si to mohou ověřit, že ...

Jiří BESSER

Mohou samozřejmě se na to podívat a já myslím, že ti, kteří ekonomice rozumí a vědí, jak to funguje ve státní správě, když je schvalování rozpočtu pouze v rámcích, a posléze může resort s ním nakládat. Takže ti, kdo rozumí ekonomice, tak tomu jistě rozumí.

Helena HAVLÍKOVÁ

Jistě, tady je to v kolonce výše dotace. Ještě bych chtěla k tomu efektivnímu ..., já bych chtěla určitě k tomu ...

Jiří BESSER

Pojďme se spíše bavit o té umělecké stránce.

Helena HAVLÍKOVÁ

... efektivnímu hospodaření. Naprosto souhlasím s tím, aby ministerstvo kultury jako řádný hospodář skutečně nakládalo řádně s veřejnými prostředky. Pokud zde pan ministr hovoří, tak jak hovoří, pak se můžeme ptát, a to tedy dříve, ministerstvo nenakládalo řádně s veřejnými prostředky? To tedy nekontrolovalo obě instituce? Pak je to tedy v první řadě věc ministerstva kultury, kterou je určitě třeba, určitě tuhle povinnost je potřeba přivítat.

Martin VESELOVSKÝ

Tak, paní Havlíková, dlužno podotknout, že Státní opera Praha je příspěvkovou organizací ministerstva kultury.

Jiří BESSER

Stejně jako Národní divadlo.

Martin VESELOVSKÝ

Tak a vaše reakce na tuto poznámku, pane ministře?

Jiří BESSER

Moje reakce na tohle to je velice jasná. Od začátku, co jsem nastoupil do funkce ministra kultury, říkám, že ze všech zpráv a ze všech nálezů například Nejvyššího kontrolního úřadu, ve všech příspěvkových organizacích ministerstva kultury byla shledána vždy nedostatečná kontrolní a řídicí činnost ministerstva kultury. A ředitelé příspěvkových organizací si v mnoha případech dělali, co chtěli. A podle toho to vypadalo. My k tomu přistupujeme nově a já věřím, že paní Havlíková, až budou podepsány smlouvy se všemi uměleckými zaměstnanci Státní opery, byť pod novou značkou Národní divadlo plus Státní opera Praha, tak bude spokojena, protože my skutečně to slovo dodržíme.

Martin VESELOVSKÝ

A mimochodem jenom čistě technická otázka. Pod ministerstvem kultury je 30 příspěvkových organizací. Znamená to, že pokud jakákoli z nich, řekněme, padne dvakrát či třikrát během deseti let do červených čísel, tak bude ji čekat podobný osud jako Státní operu Praha?

Jiří BESSER

Tak Státní opera Praha, pokud padne kterákoli z příspěvkových organizací, dvakrát po sobě v roce následujícím do červených čísel, je ze zákona zrušena. Ale Státní opera Praha je chronicky v těchto číslech. A vždy byl hozen záchranný kruh nějakým zázračným způsobem ze státního rozpočtu. Ať to bylo v roce 2003. 2004, 2010 i v letošním roce jsem požádal pana premiéra o to, aby při transformaci nebyla zatížena ta transformovaná složka tím deficitem ve Státní opeře Praha a tato částka mně byla z těch veřejných peněz uvolněna. Čili to zajistilo ministerstvo kultury pro transformovanou instituci, nikoli opět pro samostatnou Státní operu. To by nešlo.

Martin VESELOVSKÝ

Znamená ten fakt, že bude Státní opera Praha sloučena pod Národní divadlo, pod jedno vedení, znamená to automaticky podle vašeho názoru, že bude trpět umělecká hodnota děl, které se budou prezentovat na jevištích této sloučené instituce?

Helena HAVLÍKOVÁ

Tak v žádném případě to automaticky neznamená. Ale uvědomme si, že divadlo nebo vůbec umění prostě není fabrika. A ostatně ale i ve fabrice, a v tom se určitě s panem ministrem shodneme, je velmi vítaná konkurence. A můžete si poslechnout všechny významné dirigenty, režiséry, inscenátory, kteří říkají vlastně to živé, to, co tu kulturu vlastně nabíjí, je právě konkurence.

Martin VESELOVSKÝ

Pardon, Státní opera Praha byla konkurencí těm patřičným scénám Národního divadla a opačně?

Helena HAVLÍKOVÁ

Jistě. Vzhledem k tomu, že to byla samostatná scéna, tak vytvářela v té opeře určitě konkurenci.

Martin VESELOVSKÝ

Na druhou stranu samo vedení Státní opery několikrát v tomto, řekněme, sporu, který se nějakou dobu táhne, opakovalo, že ono přece je alternativou k tomu, co se předvádí na prknech Národního divadla.

Helena HAVLÍKOVÁ

Tak jestli alternativa nebo konkurence, ale v každém případě to byly dvě samostatné organizace, které se samostatně vyvíjely. A v tomhle smyslu například ten vídeňský model, který ministerstvo kultury zná a používá, tak ano, došlo tam k jakémusi vytvoření holdingu, ale je potřeba si uvědomit, že všechny ty scény, to znamená Vídeňská státní opera a Volksoper jsou umělecky vlastně a provozně naprosto samostatné scény. Samostatně profilované, odlišně profilované, takže tady to sloučení pod jedno umělecké ...

Jiří BESSER

Odlišně financované, promiňte, odlišně financované, to je taky důležité.

Helena HAVLÍKOVÁ

Odlišně financované. Takže to sloučení pod jedno umělecké vedení a přiznám se, že v tuhle chvíli /nesrozumitelné/ při vší úctě k jeho režiím je velmi mladý člověk, jakkoli velmi talentovaný člověk a já si myslím, že gró nebo hlavní jaksi věc v dalším fungování je personální zajištění těch divadel a v tom je ten klíč, který zatím, abych tak řekla, ministerstvo neodkrylo. Ostatně je otázka, zda to je vůbec úkolem ministerstva. Samozřejmě je úkolem ministerstva jmenovat ředitele a potom tedy vytvořit, aby ředitel vytvořil tým.

Martin VESELOVSKÝ

Počítáte, pane ministře, s tím, že i pod tou sloučenou institucí budou de facto fungovat dvě relativně odlišné scény?

Jiří BESSER

Víte, my jsme na dnešní tiskové konferenci také oznámili, že v roce 2012 bude provedeno výběrové řízení na ředitele té nově transformované instituce Národního divadla. Vy jste tady hovořila o sloučení. To je skutečně administrativní cesta k té transformaci a k zachování obou značek. Jak Národní divadlo, tak státní opera. Obě mají své problémy. My se snažíme skutečně vytvořit dvě sestry, které si mohou konkurovat, ale v tom dobrém slova smyslu. Nechceme, aby si konkurovaly tak, že jedna bude žít na úkor druhé. Také jste řekla, že je tady hodně lidí a že jsou potřeba kvalitní lidé. A zrovna dneska jeden kvalitní odešel do Kodaně zřejmě za lepšími podmínkami. Myslím tím pana dirigenta Hrůšu. A my skutečně máme za cíl vytvořit takové podmínky v těchto dvou kulturních institucích, aby tito lidé neodcházeli, aby se nám podařilo vrátit třeba pana Netopila zpátky.

Martin VESELOVSKÝ

Znovu tedy zopakuji otázku, plánujete v tom novém Národním divadle, v tom, řekněme, rozšířeném o to těleso Státní opery Praha zachovat dvě možná dramaturgicky jiné instituce?

Jiří BESSER

Já věřím, že nový ředitel s tím přijde. Takové náznaky cítím i od Ondřeje Černého. Ale zrovna tak jako ta transformace nebude ze dne na den, bude probíhat ve třech čtyřech etapách, možná v pěti, protože ta etapa, taková ta investiční a řekněme té majetkové transformace může probíhat až po roce klidně 2015, protože to je dlouhodobý proces, tak věřím, že  bude v určitém stupni, teď dramaturgie zachována, ale zároveň že určitý rozdíl bude schopno odborné umělecké vedení Národního divadla zachovat.

Martin VESELOVSKÝ

Věříte tomu všemu, těm plánům, paní Havlíková?

Helena HAVLÍKOVÁ

V tuhle chvíli z dostupných informací musím říct, že záměr ministerstva kultury si v mnohém protiřečí a je poměrně obtížné se v nich orientovat. Vy jste teď třeba mluvil o tom, o té profilaci, vlastně různém směřování těch operních souborů nebo různém směřování dramaturgie. Dnes po vašem odchodu z tiskové konference jsme se od Ondřeje Černého, ostatně i z rozhovorů s panem Rokem dozvěděli, že naopak vlastně je snaha integrovat ty soubory tak, aby vlastně mohly flexibilně působit ve všech budovách a vlastně se volně přelévat. Čili to je vlastně poněkud jiná informace a možná bych ještě zmínila jednu věc ...

Martin VESELOVSKÝ

Pardon, zůstaňme u této informace. Vy, pane ministře, máte právo na úplně poslední krátkou reakci. Není to rozpor?

Jiří BESSER

Já jsem řekl, že ... Není to rozpor. Já jsem řekl, že od Ondřeje Černého už jsem slyšel taky takové náznaky, i když jeho základní premisou je to, co řekla paní Havlíková, ale co já vím, s čím přijde nový ředitel, pokud se do výběrového řízení přihlásí.

Martin VESELOVSKÝ

Tak takové zhruba, takové zhruba ...

Jiří BESSER

To bych nyní nepředbíhal.

Martin VESELOVSKÝ

Takové zhruba jsou plány ministerstva kultury, které se týkají slučování Státní opery Praha a Národního divadla. Děkuji pěkně za návštěvu i za komentáře. Hezký večer, na shledanou.

Jiří BESSER

Díky, na shledanou.

Helena HAVLÍKOVÁ

Děkuju, na shledanou.

ČT 24, 3. 10. 2011, Pořad: Události, komentáře

Štítky
Osobnosti: Jiří Besser
Témata: Kultura
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme