Zlínský kraj a mladá generace?
Zlínský kraj trpí snižováním počtu obyvatel a odlivem kvalitních pracovních sil. Většina lidí vnímá Zlín a v podstatě celý Zlínský kraj jako místo, které je historicky spojeno hlavně s obuvnickým, či gumárenským průmyslem, ale aktuálně postrádá širší nabídku pracovních příležitostí z více oborů / profesí. Proto převládá u absolventů, jak středních tak vysokých škol, názor, že zajímavý „job“ ve Zlínském kraji prostě není. V důsledku dané skutečnosti dochází k vylidňování malých měst a obcí, načež ani město Zlín není ušetřeno této nelichotivé statistiky.
Mnozí mohou argumentovat, že Zlín je přeci studentské město a díky univerzitě T. Bati je zde mnoho mladých lidí. Avšak pro tuto skupinu mladých slouží Zlín pouze jako přestupní stanice, kterou studenti během studia jen projíždějí a následně svůj produktivní život stráví někde jinde.
Vzhledem k tomu, že odborné průzkumy potvrzují, že právě mladá generace je zárukou rozvoje a stability jednotlivých regionů, vnímám odchod mladých lidí jako jeden ze závažných problémů trápící dnes celé „Zlínsko“. Osobně se domnívám, že jednou z priorit kraje by měla být právě účinná politika prevence k odlivu mladých lidí, neboť jedině tak region nebude každoročně přicházet o stovky, ne-li tisíce lidí toužících po smysluplném uplatnění na trhu práce. Jako řešení vnímám optimalizaci dotačních integrovaných projektů s akcentem na účelné rozdělení krajských a evropských dotací. Optimalizaci se zaměřením na budování infrastruktury dopravní, sociální a také se zaměřením na zlepšení podmínek a dostupnosti bydlení. Podpora nejen velkých, ale zejména malých a i středních podnikatelů by měla být nosným pilířem aktivní krajské politiky. Rovněž intenzivnější propojenost sekundárního a zejména terciárního školství s podnikatelským sektorem musí být podporovanou cestou za účelem zvýšení konkurenceschopnosti Zlínského kraje a absorpční kapacity čerstvých absolventů. Konzistentní politika v této věci nás brzy odmění. Odměnou nám bude vzdělanější a kultivovanější prostředí v kombinaci s pestřejší nabídkou pracovních příležitostí. Mladým lidem musíme dát skutečný důvod zde zůstat a podpořit je ve snaze o seberealizaci a docílení profesních i osobních úspěchů, ať už v podobě začínajícího živnostníka, či loajálního a hodnotného zaměstnance.
Závěrem uvedu konkrétní příklad správného směru a přístupu k dané problematice. V lázeňském městě Luhačovice aktuálně probíhají intenzivní snahy o zvýšení nabídky práce v oblasti cestovního ruchu s vůlí vylepšit podmínky k podnikání. V průběhu roku 2011 proběhlo několik setkání zástupců města Luhačovice, zástupců odborných škol, podnikatelů a živnostníků se snahou zvýšit atraktivnost regionu pro návštěvníky a tím de facto zlepšit podmínky pro obyvatele města. Účastníci daných setkání, pro které se ujal název „ Luhačovická výzva“, chtěli společně vytvořit novou moderní tvář Luhačovic. Tváří, která v sobě odráží mladistvou image a činorodou pestrost celého regionu. Hlavním cílem dané výzvy je maximální podpora rozvoje cestovního ruchu, který s sebou nese prakticky jedinou nabídku pracovního trhu pro místní obyvatele i pracovníky dojíždějících z jiných lokalit.
Marián Ležák
člen Rady města Luhačovice