Nepřijetí školské novely by bylo tragédií, říká předseda školského výboru Matěj Ondřej Havel

Ve Sněmovně leží zásadní novela školského zákona, která řeší například nepedagogické pracovníky či slučování menších škol. Jenomže s blížícími se volbami není jasné, zda jej stihne nynější Sněmovna ještě projednat. Více k novele řekli hosté pořadu Školní hlášení! na TN Live, mezi nimi předseda sněmovního školského výboru Matěj Ondřej Havel.
Podle Havla by neschválení novely byla tragédie. „To by znamenalo, že spadne pod stůl a s novým volebním obdobím musí nová Sněmovna znovu ten zákon projednat," řekl.
Havel je zastáncem kompetenčního formulování toho, čeho je potřeba ve vzdělávání dosáhnout. Uvedl i příklad: „Rozliší žák, tím se myslí na konci deváté třídy, příčiny a důsledky a podobu konfliktů a spolupráce v minulosti? To znamená, že máme výstupy formulovány jako dovednosti, jako kompetence. A na nás, na školách a na učitelích, je, abychom hledali prostředky, jak k tomu dojít. Třeba že budeme učit o válkách, budeme je porovnávat, budeme hledat to, co na těch válkách bylo společné, kam to vedlo. Naučíme se historicky myslet a vyvozovat. A získáváme více ty kompetence než znalosti," vyjasnil.
Dodal, že dřívější výuka, kterou mnozí lidé znají ze své zkušenosti, kdy se v testech a písemkách honila významná "datíčka", je zcela přežitá. „To je obsoletní věc, kterou chceme ze škol vymýtit, protože to nedává smysl. To dítě to stejně zapomene a nebude to potřebovat," řekl.
„Co v té revizi proběhlo, je definování minima povinného, které chceme v každém předmětu mít, a definování cíle, ke kterému má výuka v daném předmětu nebo vzdělávací oblasti vést," dodal.
Převzato z: Školní hlášení, 23. 4. 2025 (kráceno)