Zemánek: Mám plán pro investice, energetiku a sport v našem kraji!

Energetika
Zlínský kraj má dlouho trvající projekt Energetické agentury (EAZK). Jejím úkolem je především poradenská a metodická pomoc primárně Krajskému úřadu a jím zřizovaným příspěvkovým organizacím. EAZK má také sekundárně pomáhat všem obcím ve Zlínském kraji. S ohledem na dynamicky se vyvíjející dobu, je nutné jasně stanovit priority pro nadcházející volební období. Je nutné systematicky pracovat, a to v několika liniích zároveň. Je fér podotknout, že základním pilířem pro splnění těchto vizí je odborná lidská kapacita, které se obecně nedostává.
- Zachovat stávající poradenství a metodickou pomoc pro Krajský úřad a jím zřizované instituce. Zde je nutné natavit jasné hranice a kompetence EAZK a to především s ohledem na další související investiční akce.
- Prohloubit více edukativní činnost EAZK směrem k institucím zřizovaných krajem a obcím ve Zlínském kraji. Je třeba je seznamovat se všemi fakty, a to především s ohledem na energetické úspory.
- I nadále podporovat výstavbu obnovitelných zdrojů a elektromobility. Nic méně je nutné provádět návrhy v takovém rozsahu, aby byla zajištěna alespoň minimální ekonomická návratnost.
- Velkým tématem je v dnešní době sdílení energií. Zde je potřeba začít prověřovat možnosti sdílení, a to jak s ohledem na distribuční síť, tak na čerpané dotační tituly, a to především RES+. V této části se nabízí uvažovat o systému na bázi lokální distribuční soustavy.
- Jedním ze strategických cílů, které EAZK má a nutno podotknout úspěšně plní, je nákupy energetických komodit. Rozhodně je nutné pokračovat v této činnosti.
- Okrajovou částí, ale ne méně důležitou, je provádění edukativní činnosti v odborné veřejnosti. EAZK má dlouholeté zkušenosti a znalosti, které by mohla předávat například s ČKAIT.
- Pro realizaci projektů je nutné spolupracovat s externími partnery z řad projektantů, statiků, zhotovitelů PBŘ, energetických specialistů a dalšími. Většina institucí, o které se EAZK staré nemají své vlastní seznamy partnerů. S ohledem na tuto skutečnost, by bylo potřebné tuto databázi vytvořit a poskytnout.
Druhým a stejně závažným úkolem bude jednání se společností EG.D a.s., které komplikuje připojování obnovitelných zdrojů a to laxností přístupu k modernizaci distribuční sítě. Dále je nutné zahájit jednání s EG.D o termínech připojení nových odběrných míst a to hlavně s ohledem na strategický rozvoj Zlínského kraje. V případě strategických investorů není možné, aby se doba připojení k distribuční soustavě pohybovala v rozmezí 22 až 36 měsíců.
Sport
V současné době má Zlínský kraj na poli sportu programy, které podporují různé struktury sportu. V některých případech je nutné lépe kontrolovat vynaložení finančních prostředků z rozpočtu kraje.
Dále je potřeba lépe a efektněji podporovat dětský a mládežnický sport, a to i v těch nejmenších klubech regionu. Je třeba přitáhnout obecně děti k pohybu, a to bez ohledu o jaký sport se jedná. Sportovní činnost dětí nebude nikdy výdělečná činnost, a proto podpora kraje pro tyto kategorie je potřebná.
Velkou výzvou pro náš kraj budou Letní olympijské hry dětí a mládeže v roce 2028. Zlínský kraj má zkušenost s pořádáním již dvou ročníků a proto věřím, že díky tomu, připravíme vše tak, aby celá akce byla nezapomenutelným zážitkem. Kromě organizační části ze stran Krajského úřadu, chceme zapojit i regionálně známé sportovce. Mají působit jako zdroj inspirace pro své mladé následovníky.
Investice
Zlínský kraj má v plánu na rok 2025 proinvestovat 3,9 mld. Kč. Ke stávajícím, již běžícím projektům se připojí nové, a to ze všech oblastí. Nejvíce podhodnocené investice jsou v současné době v oblasti sociální. S ohledem na demografický vývoj, bude v následujících letech scházet spousta lůžek pro seniory. Některá zařízení jsou na hranici dožití a tam je potřeba investovat do modernizace. Některá nová zařízení jsou připravena k projekci nebo se na nich již stavebně pracuje. Bude také docházet k rekonstrukcím v nemocnicích, kde nesmíme opomenout budovu č.11 v Uherskohradišťské nemocnici, kde snad v roce 2025 začneme stavit. Samozřejmě nesmíme opomenout kulturní zařízení, jako je Čiperova vila a školská zařízení, kde budou probíhat investice do školských, ale i sportovních zařízení.
Samozřejmě se i investice potýkají s problémy. Je nutné vyřešit personální obsazení, jelikož je tento odbor podhodnocený. Stavení práce, ale i projekční narážejí často na kvalitu. Nejvíce je to patrné v nekvalitních projektových dokumentacích, na základě čehož dochází k prodražování staveb kvůli jednotlivým vícepracím. Zde musí vzniknout systém, který bude efektivně hodnotit kvalitu provedených prací a tato bude začleněna do výběrových řízení jako hodnotící kritérium.
Nutno ale dodat, že se v současné době trh potýká s nedostatkem kvalitních zpracovatelů projektových dokumentací. Někteří nemají ani tušení, že mají možnost pro kraj projektovat. Musíme nastavit aktivní politiku vyhledávaní těchto kapacit. V případě, že bude dostatek uchazečů ve výběrových řízeních, bude i cena díla nižší. Zde ale nemůžeme upřednostnit cenu před kvalitou, protože se to v konečném důsledku prodraží mnohem více a u dotačních staveb může hrozit neproplacení.
Abychom otevřeli trh kraje pro vetší množství firem, bude provedena na začátku roku 2025 revize zhotovitelských smluv. To bude provedeno na základě široké odborné tržní konzultace s firmami. Výsledkem by měla být optimalizace smluvních vztahů, která pomůže zapojit i menší společnosti do rozvojových aktivit Zlínského kraje. Díky této transformaci, se nám povede mnohem efektněji a účinněji investovat.
Miroslav Zemánek, radní Zlínského kraje pro investice, energetiku a sport