Jirků: Maturita státní nebo jiná
První státní maturity v roce 2011 jasně odhalily nedostatky, které je třeba odstranit. Byl jich dlouhý seznam a byla zde šance, že po jejich odstranění budou ty další maturity v roce 2012 klidnou procházkou v rozbouřeném moři dnešních dnů.
Opak je pravdou. Průběh maturit v letošním roce znovu otevřel diskuze o podstatě státních maturit, jejich smyslu a o nezbytnosti zásadních změn. Tedy diskuze, které jsme absolvovali nejen před tou první státní maturitou, ale i v letech předcházejících.
Nový ministr školství Petr Fiala učinil zásadní rozhodnutí nyní – v září 2012 – a vrátil obsah státní maturity ke dvěma předmětům. Český jazyk je předmětem povinným, druhým předmětem je buď cizí jazyk nebo matematika. Vše další se bude upřesňovat a znovu diskutovat, především s odbornou veřejností.
Cílem státní maturity zůstává srovnání úrovně ve stanovených předmětech v rámci celé republiky. Cílem naopak není, nebo by nemělo být, porovnávat mezi sebou všechny střední školy. Kdybychom chtěli srovnávat školy, museli bychom nejprve otestovat žáky na vstupu do školy, potom na výstupu a na konec porovnat ne absolutní úroveň v závěrečném testu, ale „přidanou hodnotu“, kterou žák na té které škole získal.
Další problém spočívá v tom, že srovnáváme různé typy škol. Je tedy zřejmé, že před ministerstvem a odbornou veřejností je ještě velký kus práce.
Jedno srovnání ale doposud nezaznělo dostatečně hlasitě. Z hlediska dalšího studia absolventů středních škol – k dalšímu studiu se každý rok hlásí asi 60% všech maturantů – by objektivní byly zejména testy studijních předpokladů.
Také touto cestou by měla vést diskuse o státní maturitě.
Ladislav Jirků, poslanec, kandidát na hejtmana