Jak se lépe postarat o turisty na Vysočině? Učme se od jiných!
![Jak se lépe postarat o turisty na Vysočině? Učme se od jiných!](/files/photos/large/20140416072900.jpg?max-width=1000)
Kraj Vysočina má velký potenciál pro rozvoj cestovního ruchu. Má co nabídnout téměř všem. Pro milovníky přírody je region ohromným územím plným kopců, skal, údolí, třpytivých řek a hustých lesů. Pro milovníky památek a historie se zde zase zachovalo několik hradů, zámků, klášterů a dokonce tři skvosty zapsané v Seznamu kulturního a přírodního dědictví UNESCO. Pro lyžaře je Vysočina doslova ráj běžeckých tras a pro cykloturisty je to tu v jednom kuse nahoru a dolů. Své si jistě najdou i turisté putující za zážitkem, gastronomií či wellness. Vysočina je ideální pro rodinnou dovolenou.
A jak vnímají náš kraj lidé z jiných koutů české republiky? – Vysočina je ta část dálnice, kde se dnes zdržíte v koloně. Není divu, že nikoho nezajímá, co se nachází po pravé a levé straně při popojíždění na dálnici D1.
Od 2. 1. 2008 funguje v kraji Vysočina příspěvková organizace Vysočina Tourism. Hlavním účelem jejího zřízení byla koordinace dlouhodobě udržitelného rozvoje sektoru cestovního ruchu. Mezi základní činnosti organizace mimo jiné patří koordinace činnosti všech aktivních subjektů v oblasti turismu, správa webového turistického portálu, spolupráce s agenturou CzechTourism a dalšími profesními organizacemi, prezentace a propagace turistické nabídky. Při hodnocení více než šestileté činnosti této organizace přichází na řadu chvála i kritika.
Vysočina Tourism je velice úspěšná co se týče předkládání a realizování projektů spolufinancovaných z fondů EU. V tzv. ROPu bylo schváleno pět projektů, v programu Evropská územní spolupráce Rakousko – Česká republika byly přijaty dva projekty. Projekty jsou však většinou obdobně zaměřeny, a to především na vydávání tištěných propagačních materiálů o turistické nabídce regionu, zdokonalování webové prezentace na turistickém portálu a na propagaci regionu na tuzemských a zahraničních veletrzích. Za zmínku stojí snad jen projekt zaměřený na podporu hipoturistiky a to vybudováním 845 km jezdeckých tras či aktivity na podporu kulturních zařízení v kraji.
Podceňovaná je však kvalitní a dlouhodobá spolupráce organizace s podnikatelskými subjekty v kraji, která by vycházela především z jejich potřeb. Turista přeci očekává určitou vybavenost regionu, z jiných míst si zvykl využívat specifické služby a v neposlední řadě se mnohdy rozhoduje podle kvality nabízených turistických produktů.
Region Vysočina má čistou přírodu s vysokou estetickou hodnotou krajiny s možností rekreačního využití a hustou sítí dobře značených turistických cest. To umožňuje tvorbu kvalitních produktů cestovního ruchu zaměřených na turismus. Jejich kvalita je však z velké části závislá na službách a jejich úroveň není na Vysočině příliš vysoká. A právě do této oblasti by Vysočina Tourism měla směřovat své aktivity, neboť vytváření cílených nabídkových balíčků pro přesně vymezené zákaznické segmenty na trh je pro očekávaný přínos cestovního ruchu klíčové.
Z toho vyplývá, že role koordinátora je komplexnější, než se zdá a vyžaduje větší portfolio aktivit. K zamyšlení je větší zapojení podnikatelských subjektů a to formou přímé účasti na rozhodování o náplni a cílech takovéto organizace. Členové sdružení by cítili větší ochotu úřadu a hnacím motorem by byl společný zájem zvýšit návštěvnost regionu a nabízet lepší a lepší služby. V neposlední řadě stojí za přehodnocení účelnosti využití evropských fondů. Ruku na srdce, kdo z Vás jste tušili o milionech korun investovaných do Vysočina Tourism.
Kraj Vysočina není pouze Krajský úřad, ale jsme to my všichni a bylo by vhodné se poučit příkladem z jiných krajů nebo ze zahraničí. Pomozme kraji, podnikatelům, občanům a společně nabídněme příjemné strávení své dovolené návštěvníkům regionu.