Veřejnost zajímá doprava v Nymburce: cyklopruhy a nová autobusová linka
Nymburský deník | 3.12.2011 | Rubrika: Nymbursko | Strana: 3 | Autor: LUKÁŠ TREJBAL
Na 70 lidí přišlo na veřejnou diskuzi o dopravě ve městě. Všichni se aktivně zapojili, město slíbilo, že návrhy zohlední
Nymburk - Poprvé ve čtvrtek otevřel dveře zrekonstruovaný malý sál v Obecním domě. Poprvé se veřejnost mohla výrazněji zapojit do diskuze o problémech v dopravě. K dispozici měli i výsledek ankety na téma dopravy ve městě.
Ten vyhodnotila společnost Agora z došlých anketních listů, které vyšly jako příloha v Městském zpravodaji. Dotazník bylo možné si stáhnout z internetu a k dispozici byl i na radnici. „Cílem názorového průzkumu bylo zjistit postoje občanů Nymburka k dopravní situaci ve městě, a to z různých pohledů automobilová doprava, cyklodoprava, veřejná doprava a podobně. Podařilo se nám získat názory a informace od 294 respondentů,” uvádí se ve zprávě Agory. Jsou to většinou starousedlíci, žijící v Nymburce více jak 15 let.
Nejčastěji se dotázaní Nymburáci po městě pohybují pěšky, nebo na kole. Jízda autem po městě je nejvíce volena až na třetím místě. To se potvrdilo i na veřejné diskuzi, kde se k pěší dopravě přihlásilo 21 respondentů, k cyklodopravě 20.
U jednotlivých stolů s typem dopravy seděli Nymburáci a jeden zástupce města. Společně pak zapisovali na arch navrhované problémy, případně jejich řešení. „Měl jsem na starosti cyklodopravu, o kterou byl velký zájem. Lidé navrhovali ulice, kde je široký chodník, který by se dal využít ještě na cyklopruh, například na Boleslavské a Palackého třídě. V Palackého od náměstí navrhovali parkování aut jen na jedné straně a na druhé obousměrné cyklopruhy,” vyjmenoval návrhy místostarosta Pavel Fojtík.
Pro cyklisty zazněl dále návrh zprůjezdnit lávku přes Labe vedle kamenného mostu. „Také zde chtěli vyznačit pruh pro cyklisty. Naráželi totiž na to, že když jedou poctivě po kamenném mostě, vytváří se za nimi kolona aut,” uvedl Fojtík. Dnes je lávka neprůjezdná kvůli bezpečnosti chodců. Pravdou ale zůstává, že pro cyklisty je sjezd směrem k Zálabí prudký a v zimě velmi nebezpečný. Přítomen byl i Alois Koutek z ČSAP, který si vyslechl názory občanů. Ti by byli pro přidání ještě jedné vnitroměstské autobusové linky. „Dosud jezdí pouze jedna. Padl i názor na večerní linku. Starší paní je z Drahelic a těžko se už později dostává domů,” dodal Fojtík.
K diskuzi se připojil i Nymburák Milan Kovář, který již delší dobu řeší se sousedy úsek Malých Valů od hudebnin KMusic po zásobování JAS. „Auta tu jezdí jako blázen, zkracují si tudy cestu, aby nemusela přes náměstí. Navrhujeme obrátit směr jednosměrné ulice. Jezdilo by se z Tyršovy ulice přes Vala na Boleslavskou. Tím by se všechno vyřešilo,” navrhuje Kovář, který našel podporu i u místostarosty Zdeňka Vocáska. „Bylo by to řešení, město by to nestálo skoro žádné finance,” souhlasil Vocásek.
Společnost Cityplan zapracuje data a připomínky občanů do připravovaného Generelu pouliční dopravy. Zohlední i výstup z ankety, kterou vyplnili studenti gymnázia.