TOP 09 a STAN: Jen zrušit tendry nestačí

21. 5. 2012

TOP 09 a Hnutí Starostové a nezávislí ve Středních Čechách požadují Vypsání nového výběrového řízení na Provozovatele autobusových dopravců.

Zadavatelem musí být spolu s  krajem i středočeské obce a hlavní město praha. Je nutné zastavit všechny programy zadlužující krajský rozpočet a ukončit izolaci kraje sjednocením systému veřejné dopravy do jednoho.

Krajský úřad se svým postupem v minulých měsících dostal do vlastní pasti. Reálně hrozil kolaps veřejné autobusové dopravy v kraji a přerušení autobusového spojení s Prahou. Po rezignaci Davida Ratha se Rada Zastupitelstva Středočeského kraje konečně rozhodla zrušit výpovědi autobusovým dopravcům a přiklonila se i k pozastavení neprůhledných výběrových řízení na nové provozovatele. TOP 09 a STAN vítají zrušení výpovědí, ale také žádají zahájit proces sjednocení středočeské a pražské integrované dopravy a vypsání nových společných transparentních tendrů na dopravce.

“Již přes jeden rok upozorňujeme na chybné kroky vedení Středočeského kraje v otázce rušení a vypisování nových tendrů na provozovatele autobusové dopravy. Prosazujeme nové a průhledné výběrové řízení. Zadavatelem nového tendru musí být nejen kraj, ale i středočeské obce a Praha, “ řekla kandidátka na hejtmanku, poslankyně Helena Langšádlová.

TOP 09 a STAN ve spolupráci s pražským magistrátem prosazuje projekt společné veřejné dopravy na území Středočeského kraje a Hlavního města Prahy, takzvanou Metropolitní integrovanou dopravu (MID). Tento systém by přinesl nejen významné úspory v rozpočtu zadluženého kraje, ale také rychlé, pohodlné a v  některých případech dokonce levnější cestování nejen všem občanům Středních Čech. Příkladem výhodnosti prosazovaného systému je například i možnost cestovat na jednu jízdenku po celém území bez ohledu na typ dopravního prostředku.

“Vedení kraje v čele s Rathem dosud naprosto odmítalo jednat se starosty středočeských obcí a pražským magistrátem. Prosazovalo jednostranné řešení, chtělo dopravně izolovat Středočeský kraj od Prahy. Vyzvali jsme tedy nové vedení kraje ke společnému jednání a hledání cesty. Doufáme, že zvítězí zdravý rozum a snaha řešit problémy našeho kraje,“ dodala krajská zastupitelka Věra Kovářová z Hnutí Starostů a nezávislých.

Je potřeba zdůraznit, že TOP 09 a Starostům nikdy nešlo o boj s hejtmanem Rathem, ale o eliminaci škod, které vedení kraje občanům, resp. autobusové dopravě, způsobuje. Cílem stále zůstává zabránit likvidaci a izolaci veřejné dopravy v kraji a zvyšování komfortu cestování pro Středočechy.

 

Fakta:

  • problém začal v roce 2009 podpisem smlouvy s dopravci, která měla obejít nový zákon. Smlouvy narychlo podepsal hejman Rath, protože nechtěl vypsat výběrové řízení na dopravce.
  • v roce 2011 tento svůj podpis pod smlouvami zpochybnil a dal dopravcům výpověď. Jednostranně bez spolupráce s vlastními středočeskými obcemi a Hlavním městem Prahou.
  • kraj pod vedením ČSSD zadlužil v letech 2009 - 2010 veřejnou autobusovou dopravu dluhem cca 185 mil. Kč. A to hlavně programem “žákovské jízdné zdarma“. Dluh za rok 2011 dosud nebyl Kraj schopen vyčíslit a zatajuje ho.
  • situaci Rath řešil nekoncepčním rušení autobusových spojů. Petici proti tomuto kroku podepsalo přes 17 tisíc občanů, avšak ke zbytečnému škrtání a zdražování v roce 2011 nakonec došlo.

V Praze 21. 5. 2012

 

Mgr. Helena Langšádlová, poslankyně PS za Středočeský kraj (TOP 09)

Ing. Věra Kovářová, krajská zastupitelka (STAN), zastupitelka obce Chýně

Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme