Starostové protestují proti „Rathově dálnici“
Obchvat středočeských měst kolem Prahy se nelíbí jejich starostům. Vyčítají hejtmanovi Davidu Rathovi (ČSSD), že s nimi projekt neprojednal.
STŘEDNÍ ČECHY Starosta Kralup nad Vltavou Petr Holeček (STAN) si s překvapením pročítal zprávu o plánu na obchvat tohoto středočeského města. Jeho obyvatelé o něm sní už dlouho, hustá doprava je jedním z jejich nejpalčivějších problémů. Varianta, kterou koncem listopadu navrhlo hejtmanství Středočeského kraje, se jim však vůbec nelíbí.
Krajská vláda Davida Ratha (ČSSD) totiž přišla se čtyřproudou silnicí, která by de facto spojila ruzyňské letiště s teplickou, hradeckou a brněnskou dálnicí. Debata o „Rathově dálnici“, jak projekt nazvali opoziční zastupitelé, byla včera na jednání krajského zastupitelstva vášnivá. „Vy jste nás postavili před hotovou věc a ještě jste ministru dopravy namluvili, že jste ji s námi projednali,“ vyčetl Rathovi starosta Holeček.
„Je to jen zakreslení do mapy“
Středočeští Starostové a nezávislí spolu s ODS mají za to, že hejtmanství porušilo stavební zákon, protože záměr neprojednalo s městy, ministerstvem pro místní rozvoj a veřejností. „Nová dálnice je rovněž v rozporu s politikou územního rozvoje,“ dodala zastupitelka Věra Kovářová (STAN).
Hejtmanův náměstek Marcel Chládek (ČSSD) oponuje, že vedení kraje postupuje správně. „Domluvili jsme se ale s Davidem Rathem, že záležitost prověříme,“ řekl Chládek MF DNES.
STAN spolu s ODS protestují zejména proti rozšíření obchvatu ze dvou pruhů na čtyři. Podle nich nelze před dvěma lety navržený projekt dvoupruhé silnice jen tak „od stolu“ překreslit na dálnici.
Od „Rathovy dálnice“ se podle nich distancují i architekti, kteří původní návrh obchvatu měst na severozápadě kraje připravili. Chládek se snažil opozici uklidnit, že jde o jen „o zakreslení komunikace do mapy“, aby v ní byla před koncem roku, kdy končí územní plány velkých celků.
Starostové protestují proti „Rathově dálnici“
Podle Chládka jde o formalitu, která neznamená, že bude čtyřproudovka spojující „chomutovskou dálnici“ R7 s teplickou, hradeckou a brněnskou realizována. „Pokud by opozice zablokovala zásady územního rozvoje kraje, byla by to katastrofa. Zakonzervovala by tím všechny práce,“ říká Chládek.
Rozšířením obchvatu ze dvou pruhů na čtyři by kraj přenesl finanční odpovědnost za investici na vládu. Peníze na silnice první třídy totiž jdou ze státního rozpočtu. „Varoval jsem kolegy, že kraj na obchvat peníze nemá. Šetřili bychom na něj minimálně dalších dvacet let,“ poznamenal Rathův náměstek.
Pozor na spekulanty, varuje poslankyně Středočeská poslankyně Helena Langšádlová (TOP 09) souhlasí, že nepřijetí zásad územního rozvoje by byla pro region pohroma. Vidí to ale i z jiného pohledu. Varuje, že by se tím otevřel prostor pro spekulanty a odpůrce důležitých dopravních a energetických staveb.
„V období bez platných zásad by mohla být vydána územní rozhodnutí v budoucnu blokující například výstavbu vysokorychlostních železničních tratí a stát by byl nucen zaplatit za výkup pozemků mnohonásobně vyšší ceny nebo hledat jiné trasy,“ vypočítává Langšádlová rizika.