Rušit spoje nechceme, shodují se lídři. Navrhují mikrobusy
V předvolebním seriálu se MF DNES lídrů většiny středočeských kandidátek do krajských voleb, které budou 12. a 13. října, zeptala na témata důležitá pro Středočeský kraj.
Druhým tématem je výběrové řízení na autobusové dopravce a rušení spojů, o kterém rozhodla krajská vláda za hejtmana Davida Ratha.
Středočeský kraj má nejhustší silniční síť, kterou navíc velmi zatěžuje kamionová doprava. Otázka dopravy je proto pro každou krajskou vládu klíčová. Kontroverzním krokem bylo rozhodnutí exhejtmana Davida Ratha hromadně vypovědět smlouvy všem dopravcům, kteří zajišťují autobusovou dopravu pro kraj. Vypsané výběrové řízení po jeho zatčení náměstek pro dopravu Robin Povšík zrušil.
Kraj také zrušil dotování asi dvaceti procent autobusových spojů. Většinu v únoru, zbytek v březnu. Ty, které nezačaly hradit obce nebo dopravci, zanikly. Rath sváděl vinu na restriktivní politiku vlády. „Lidé si zvolili vládu škrtů, ta redukuje veřejný rozpočet, a pak se všichni diví, že v krajském rozpočtu máme méně autobusů,“ prohlásil tehdy.
MF DNES se proto kandidátů na hejtmana zeptala: Vypověděli byste smlouvy všem dopravcům najednou, nebo postupně? A je potřeba rušit nevytížené spoje?
Řihák: Namísto rušení spojů levnější mikrobusy
Lídr ČSSD Josef Řihák by smlouvy s dosavadními dopravci zrušil a vypsal nová výběrová řízení s cílem ušetřit na provozních výdajích. Otázku, zda by to udělal plošně, nebo postupně, nechal otevřenou.
„Dovolím si připomenout, že původní smlouvy se současnými dopravci, které podle mě nejsou pro kraj výhodné, uzavíral bývalý hejtman Bendl,“ říká Řihák. Rušit spoje na vesnicích nechce, protože pro místní jsou často jediným spojením s nejbližším městem. „Spíše je nutné tlačit na dopravce, aby na spojích, kde jezdí málo lidí, využíval menší, a tedy i levnější autobusy či mikrobusy. V některých krajích už to funguje,“ říká lídr ČSSD.
Langšádlová: Jde o počty a návaznost
Podle jedničky kandidátky TOP 09 a STAN Heleny Langšádlové je nesmyslná myšlenka, že bude středočeská hromadná doprava organizována odděleně od Prahy. „Na druhou stranu z dlouhodobého hlediska je potřeba dopravce přesoutěžit. Je však nezbytné to velmi dobře připravit,“ říká.
Podle ní by se měly přesoutěžit celky, které budou zahrnovat jak ziskové páteřní linky, tak ty do malých obcí, které výdělečné nejsou. „Dopravce musí mít povinnost obsluhovat i ty koncové, nelukrativní spoje. Je povinností kraje zajistit dopravní obslužnost do každé obce. A důležitá je integrace, není to totiž jen o počtu spojů, ale ty spoje musí navazovat,“ dodává.
Nwelati: Zajistit spoje je povinnost
„To, že doktor Rath vyhlásil výběrová řízení na dopravce, jsem kritizoval už tehdy a navrhoval jsem výpovědi stáhnout a připravit řádné výběrové řízení ve spolupráci s Prahou. Protože napojení na Prahu je potřeba,“ říká lídr ODS Raduan Nwelati. Stejný postup by preferoval i dnes.
I podle něj je úkolem kraje zajistit spoje do všech obcí, i ty málo vytížené a nelukrativní. „A to proto, že kraj má sloužit lidem,“ dodává.
A jak jsou na tom lídři s veřejnou dopravou, využívají ji? Řihák i Nwelati shodně říkají, že zcela minimálně, jezdí autem. Langšádlová někdy využije na cestu z Černošic do Prahy vlak, ale jak říká, míň, než by si přála.
***
Očima některých dalších lídrů
*Miroslav Rovenský (KDU-ČSL, SNK ED A NK): Opětná spolupráce kraje a Prahy na projektu společné veřejné dopravy je jediným rozumným a ekonomicky nejvýhodnějším řešením. Kraj musí spolupracovat i na co nejrychlejším dokončení pražského obchvatu. Jsme proti dalšímu rušení venkovských spojů.
*Lukáš Tůma (Strana zelených): Za vzniklých okolností bychom najednou vypověděli všechny smlouvy s dopravci a hned připravili nové, transparentní veřejné výběrové řízení. Zasadíme se o pohodlné a snadné cestování v celém kraji včetně dojíždění do Prahy s použitím integrované, cenově výhodné jízdenky, bez ohledu na přestupy a použitý dopravní prostředek.
*Petr Hůla (Sdružení nestraníků): Vypovězení všech smluv najednou považuji za krajně nezodpovědné. Je možné uvažovat o revizi některých smluv a případně novém výběrovém řízení. Musí však být maximálně otevřené a férové. Jsem proti rušení spojů, pro mnohé jsou jedinou možností, jak se někam dopravit.
*Gabriela Antošová (Česká strana pirátská): Jednostranná výpověď smluv byla radikálním krokem s právně nejistými důsledky. Problém byly i chyby v zadání výběrového řízení. Krok pana Povšíka byl správný. Chceme zjednodušit, zprůhlednit a zlevnit pravidla přidělování licencí a posílit dopravní, ovšem v žádném případě ne organizační, integraci ROPID a PID. Řešením nevytížených spojů mohou být mikrobusy.
*Olga Zubová (SUVERENITA - Blok J. Bobošíkové): Je třeba porovnat stávající cenu a kvalitu autobusové dopravy s jinými dopravci. Případně by následovalo výběrové řízení a výměna dopravce. Podmínkou by bylo maximální zachování spojů.
*Pavel Jetenský (KSČM): Výběrová řízení plynou ze zákona, navrhovali jsme je provádět postupně, po centrech kraje. Změny ve spojích je proces trvalý, musí být promyšlený, podle potřeby cestujících. Základní dopravní obslužnost nelze zrušit, musí být zachována třeba mikrobusy.
*Milan Hamerský (trojka kandidátky Změna 2012): Veřejná doprava je po školství naší prioritou. Místo chaosu chceme postupně nová výběrová řízení a zvýšení konkurence v nabídce přepravců. Jsme proti rušení spojů a proti tomu, aby peníze Středočechů končily u korupčníků navázaných na Dopravní podnik Prahy (OpenRath). *Michaela Holinková Popková (NS-LEV 21): Fungující a spolehlivá integrovaná doprava je zásadní. Nová výběrová řízení by ji pomohla zkvalitnit a zlevnit, ale nemůže se tak stát ze dne na den, hromadné výpovědi bychom nepodporovali.
Regionální mutace| Mladá fronta DNES - střední Čechy
Mladá fronta DNES | Rubrika: Střední Čechy | Strana: 2 | Autor: Alena Rokosová |