Rathova krátká éra končí, náprava je běh na dlouhou trať

31. 7. 2012

Krajské volby

Podzimní volby ve Středočeském kraji, to je – s nadsázkou řečeno – sázka na jistotu. Tedy pro pravicové strany a lídry jejich kandidátek Raduana Nwelatiho (ODS) a Helenu Langšádlovou (TOP 09). Do role suverénních favoritů je katapultovala korupční aféra bývalého hejtmana Davida Ratha, která pohřbila naděje sociální demokracie na obhajobu funkcí ve vedení kraje.

ČSSD sice kompletně změnila volební kandidátku, její šance jsou však minimální. Region je vysoce zadlužený, navíc splatnost řady závazků byla odložena až o dva roky. Zastaveny jsou dotace, středočeské silnice jsou v katastrofálním stavu. Letos v květnu kraji dokonce hrozilo, že se dostane do platební neschopnosti. Upozornil na to místopředseda krajského finančního výboru Karel Machovec (ČSSD) s tím, že aby kraj mohl fungovat, musel použít provozní úvěr přesahující jednu miliardu korun. V předvolební kampani tak rozhodně bude o čem mluvit. Obavy z  dalších kostlivců ve skříni mají všichni představitelé opozice.

Evropské dotace

Tak třeba zastavené dotace. Tenhle zásah tvrdě dopadá na ty, kteří je už získali. Na projekty si půjčili, platí úroky, a jestli se přiklepnutého příspěvku dočkají, je ve hvězdách. Druhá část problémů se týká přímo kraje. Pokud se prokáže, že krajský úřad při schvalování projektů pochybil, bude muset už vyčerpané dotace vracet. Uzavřené smlouvy vypovídat nelze, případné ztráty mohou jít do stamilionů.

Letiště Vodochody

Další velmi citlivou záležitostí, s nimiž se nová krajská vláda Středočeského kraje bude muset vyrovnat, je rozvoj letiště ve Vodochodech. Okolní obce se proti vybudování nového mezinárodního aeroportu brání, kandidáti na hejtmana jsou velmi opatrní. „Tak, jak je nyní budoucnost vodochodského letiště nasměrována, to v pořádku není. Okolní obce by letecký provoz velmi zatížil. Musíme hledat nějaký rozumný kompromis. Udělat ve Vodochodech mezinárodní letiště a tvrdit jako pan Rath, že lidé z Mladé Boleslavi a dalších měst v kraji to tam budou mít blíž než na Ruzyň, prostě není pravda,“ řekl v rozhovoru pro deník E15 Nwelati. Zdrženlivá byla i Langšádlová: „Správní řízení musí prověřit, jestli je záměr rozšíření v souladu s územním plánem a zda lze vydat kladné stanovisko v rámci EIA. Plně rozumím lidem, kteří tam bydlí, ale v tuto chvíli to není otázka emocí, ale diskuze a rozhodování opravdu musí být vedeny ve věcné rovině.“

Doprava

Nesnadným úkolem bude i rozumné řešení dopravy v regionu. Silnice v kraji jsou extrémně zatížené a zanedbané. Čtyřmiliardový úvěr, který si kraj vzal u  Komerční banky v době panování Petra Bendla (ODS), měl být určen výhradně na opravu komunikací. Rath ho sice čerpal, ale na úplně jiné účely, na silnice šlo zhruba půl miliardy. Nwelati tak vyvozuje, že do budoucna – aby se silnice dostaly do přijatelného stavu – bude potřeba sehnat tři a půl miliardy korun. A protože Středočeský kraj trápí především tranzitní doprava, Langšádlová soudí, že na řešení tohoto problému by se měla podílet i Praha: „Podle mne je potřeba přijmout tezi, že Praha a Středočeský kraj jsou dva vedle sebe naprosto organicky žijící celky. Samozřejmě že oba kraje jsou suverénními celky. Ale jsou oblasti, a je to zejména doprava, kde je nutné postupovat společně. Ať se jedná o silnice nebo o městskou hromadnou dopravu.“

 

Se Středočeským krajem, hlavně jeho řízením, je potřeba pořádně zamávat. Éra Davida Ratha, kdy téměř o všem rozhodoval jeden muž, ostatní byli křoví a opozice nejspíš nebyla příliš důsledná, když jí vedení kraje odmítalo dát podklady potřebné pro kontrolu, končí. Podaří se ale přesvědčit Středočechy, že se zavedená praxe opravdu změní? Snad, ale bude to běh na dlouhou trať.

Datum: 31.7.2012 Autor: Jana Havligerová Zdroj: E15 Rubrika: Téma Strana: 04

Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme