Poslanec Jan Smutný: Zamezíme odstraňování filtrů

Rozhovor v časopise Svět motorů

O problematice demontáží filtrů pevných částic jsme si v kuloárech poslanecké sněmovny povídali s Janem Smutným, poslancem za Top 09 a členem výboru pro životní prostředí.

Dozvěděli jsme se o Vašich aktivitách proti demontážím filtrů pevných částic z vozidel. Proč jste si  jako člen komise životního prostředí vybral právě oblast motorismu? Skutečně je významnějším zdrojem znečištění, než třeba průmysl?

To je špatně položená otázka. U průmyslových podniků máme fungující systém kontinuální kontroly a případné překročení stanovených emisních limitů je sankcionováno. Kdežto auta s vykuchanými filtry kolem nás jezdí zcela beztrestně. Policie to nepostihuje a dokonce i na technické kontrole vinou zastaralé metodiky leckdy zcela legálně projdou. Prostě nenaleznete jiný zdroj znečištění životního prostředí, kde by mechanismus kontroly selhával tak zásadním způsobem. Navíc auta přinášejí nečištění přímo lidem pod nos, tedy v městských ulicích jejich vliv skutečně bude zásadně výraznější než z průmyslu. Jako bývalého tělocvikáře mě tak logicky informace o masivním vytloukání filtrů  pevných částic nenechala chladným.

Dobrá. A co s tím chcete konkrétně dělat? Připravujeme novelizace prováděcích předpisů pro stanice technické kontroly, dle kterých bude povinné vybavení novými mnohem přesnějšími kouřoměry schopnými skutečně rozpoznat, zda filtr pevných částic ve vozidle je a funguje správně. Dále chceme policii naučit rozpoznávat funkčnost filtrů přímo v provozu, aby mohli využít své pravomoci odstavit nebezpečné vozidlo.

Zní to dobře, ale je to v době škrtů ve státním rozpočtu vůbec reálné?

Námi navrhované změny zatíží státní rozpočet jen minimálně. Stanice technické kontroly jsou soukromé subjekty, které na své činnosti velmi dobře vydělávají a v posledních letech nemusely své vybavení nijak zásadně obnovovat. Tak holt ten čas nastal. Auta s filtry již jezdí dvanáctým rokem a měříme je stále stejným kouřoměrem, jako starou avii. Co se policie týká, tak jejich vybavení bude čítat znalosti a pravomoci. Jsem z Mladé Boleslavi a řada mých přátel jsou dnes špičkoví odborníci v automobilové oblasti, takže dobře vím, že základní funkčnost filtru lze s potřebnými znalostmi ověřit bez jakéhokoliv speciálního vybavení. V budoucnosti to bude ještě jednodušší: Žádné dieselové sobní auto vyrobené od roku 2010 již nesmí vůbec kouřit, takže pokud hlídka zahlédne kouř, tak šup s ním ke krajnici a na technickou.

Je to prozíravé politické gesto? Vždyť nutíte lidi, aby místo šesti tisíc za vykopání filtru zaplatili deset až sto sedmdesát tisíc za nový. Uvědomte si, že mnoho lidí má již teď rozpočet napnutý a exekutory za dveřmi. Nějaká ekologie je jim v takové situaci zcela ukradená.

To je jen jeden úhel pohledu. Druhý je ten, že krom ochrany životního prostředí chceme též šlápnout na krk různým kšeftařům a podvodníčkům, kteří si z odstraňování filtrů udělali výnosný byznys a z Česka dělají stoku Evropy. Je dnes velice časté, že čeští dovozci nakupují v západní Evropě levně právě vozy s opotřebenými filtry. Jejich následné vykopání zde není volba z hmotné nouze, ale nečestná honba za vyšším ziskem. Následující majitel často ani netuší, že jeho vůz má problém. Je naprosto nezbytné, aby auto, které má filtr opotřebený či rovnou odstraněný, neprošlo dovozovou technickou prohlídkou. A krom vybavení je nutné neustále pracovat na neúplatnosti těchto stanic a posílat jejich obsluhu exemplárně za mříže nikoliv za to braní úplatků, ale třeba za obecné ohrožení. Myslím, že jakmile budou lidé muset filtry začít měnit, tak se zatím skoro neexistující trh s nimi rozhýbe a ceny půjdou dolů. Ceny originálních náhradních dílů stlačí nezávislí prodejci. A nakonec zde je prostor i pro činnost vás motoristických novinářů: Pokud nějaká automobilka chce za filtr pevných částic 170 000 Kč, měli byste před ní a jejími produkty spotřebitele varovat.

Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme