Poslanec Jan Smutný: Maturitám ANO!

24. 1. 2011

Například  Asociace ředitelů gymnázií ČR (zahrnuje 240 gymnázií v ČR) dlouhodobě podporuje projekt nové maturitní zkoušky jako nutný objektivizovaný výstup středoškolského vzdělávání.

Jsem pro státní maturity a domnívám se, že by bylo dobré , aby maturitní zkouška na gymnáziích měla vyšší verzi náročnosti, protože se jedná o střední školu, která připravuje studenta na vysokoškolské studium a umím si představit, že by v nedalekém budoucnu mohl být ukazatel výsledku maturitní zkoušky na gymnáziu něco jako vstupní test pro přijetí na VŠ.

Po dlouholetých přípravách a nekonečných diskuzích o státních maturitách doba dozrála a po maturitách na nečisto na podzim r.2010, je na čase tento projekt uvést v život i přes problémy, které jsou diskutované od finančního zatížení  po technické vady , které se ještě do termínu konání odstraňují. Učitelé se na ni připravují tak, že absolvují vzdělávací kurzy, které jim umožní zadávat a hodnotit výkony a práce žáků. Tato příprava kromě velkého úsilí učitelů je i značným zásahem do chodu školy a je spojena s nemalými finančními náklady. Žáci se připravují na novou maturitní zkoušku, která je obsahově i formálně zcela odlišná od zkoušky tradiční.

Vím, že na jednotlivých školách tento systém mnohé studenty motivoval, studují, zajišťují si doučování a jsou motivováni výsledkem podzimní zkoušky, to jako pedagog oceňuji a  přispívá to vyšší kvalitě vzdělání.

Kladu si otázku proč ne  „nové maturity“? Kdo za tím zřejmě stojí? Že by školy, které se obávají, že se poodhalí úroveň jejich maturitní zkoušky, školy, které podcenily přípravu jak žáků, tak učitelů, školy, kterým vyhovuje současná nekoncepčnost panující ve středním školství ? Školy, které lákají žáky na maturitu, zatím co byl žák spokojen s výučním listem, tolik potřebným pro rozvoj utlumeného řemesla? A kdo na to doplatí? Především svědomití a poctiví žáci a školy, které se usilovně i za cenu velkého odříkání na společnou část maturity připravují.

Jsem přesvědčen, že není cesty zpět a je nutné monitorovat všechny nedostatky a státní maturity dostat do kvality, jednoduchosti a nutné měřitelnosti nejen kvality vzdělání jednotlivých studentů, ale samotných středních škol!

Mgr. Jan Smutný, poslanec parlamentu ČR
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme