Města a obce budou možná moci regulovat cizojazyčnou reklamu

2. 4. 2014

Vladimír KROC, moderátor
 --------------------
Města a obce budou možná moci regulovat cizojazyčnou reklamu.

Předpokládá to novela zákona, kterou společně předkládají poslanci TOP 09, hnutí ANO a ČSSD. Pokud bude schválená, města a obce by mohli nařízením šíření reklamy s texty v jiném než českém jazyce zakázat, pokud by neobsahovaly dobře čitelný a významově totožný text v češtině. Za porušení obecního nařízení by podnikatelům hrozila pokuta. Mezi předkladateli byla i poslankyně a místopředsedkyně TOP 09 Helena Langšádlová, dobrý večer.

Helena LANGŠÁDLOVÁ, místopředsedkyně strany /TOP 09/
 --------------------
Dobrý večer.

 Vladimír KROC, moderátor
 --------------------
Co vás přimělo k tomu, abyste předložili tuto novelu?

Helena LANGŠÁDLOVÁ, místopředsedkyně strany /TOP 09/
 --------------------
Tak na mě se obrátil pan primátor Karlových Varů, pan Kulhánka tato novela má podporu představitelů i dalších měst, jako je Praha, Hradec Králové, Přerov a podporuje jí i Svaz měst a obcí. Je to dlouhodobý problém, se kterým se některá města potýkají, kdy podnikatelé, kteří působí v těchto městech, mají reklamu pouze v cizím jazyce a nikoli v českém jazyce.

 Vladimír KROC, moderátor
 --------------------
 Ve kterých jazycích je to nejčastěji, mimochodem?

Helena LANGŠÁDLOVÁ, místopředsedkyně strany /TOP 09/
 --------------------
No tak pravděpodobně v těch Karlových Varech to bude v ruském jazyce, ale toto není zaměřeni pouze na Karlovy vary, je to opravdu příležitost, možnost, nástroj, kterým mohou jednotlivé obce regulovat reklamu a říci v tom nařízení, v jakých komunikačních médiích, na jaké části území obce, v jaké době, ale i jakého okruhu reklamy, se toto omezení, to znamená, rozšíření de facto, o text v českém jazyce bude týkat.

 Vladimír KROC, moderátor
 --------------------
 A je to podle vás opravdu tak palčivý problém?

Helena LANGŠÁDLOVÁ, místopředsedkyně strany /TOP 09/
 --------------------
Já si myslím, že ano, tak jak jsme s představiteli měst hovořila, tak je to palčivý problém a velmi často jsou představitelé těchto měst vystavováni kritice návštěvníků, obyvatel měst,, kteří si opravdu stěžují na to, že jsou opravdu diskriminováni, protože velká část reklam v některých částech v centrech měst je pouze v cizím jazyce.

 Vladimír KROC, moderátor
 --------------------
Jak jsem pochopil nejde čistě jenom o reklamy, ale třeba vývěsní štíty nebo i třeba jídelní lístek, tak si říkám, jestli není věc podnikatele, když se rozhodne klienty oslovit poutačem nebo jídelním lístkem pouze v určitém jazyce, a zase že je svobodnou volbou zákazníka, když mu nebude vyhovovat, že text není v češtině tam zkrátka nejít a vybrat si jinou provozovnu.

Helena LANGŠÁDLOVÁ, místopředsedkyně strany /TOP 09/
 --------------------
Já si vůbec nemyslím, že to využijí všechna města. Ani si nemyslím, že to někdo bude přijímat toto nařízení z důvodu jídelních lístků. Tady se jedná zejména o ty vnější viditelné reklamy, které opravdu je na místě, aby byly i v českém jazyce, pokud jsou to podnikatelé, kteří v České republice podnikají.

 Vladimír KROC, moderátor
 --------------------
Jakou šanci má zákon o regulaci reklamy na schválení, co myslíte?

Helena LANGŠÁDLOVÁ, místopředsedkyně strany /TOP 09/
 --------------------
Já věřím, je to pouze nabídka pro města,. Po které dlouhodobě volají a věřím, že podporu v Poslanecké sněmovně tento návrh získá.

 Vladimír KROC, moderátor
 --------------------
Místopředsedkyně TOP 09 Helena Langšádlová, díky, nashledanou.

Helena LANGŠÁDLOVÁ, místopředsedkyně strany /TOP 09/
 --------------------
Nashledanou.

Zdroj: ČRO Radiožurnál, 2.4.2014, Stalo se dnes

Štítky
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme