Lidé budou muset možná před Prahou vystoupit z autobusu

11. 5. 2012

Problémy s cestováním by mohli mít lidé, kteří jezdí v  okolí metropole autobusy Pražské integrované dopravy. Její organizátor ROPID nechce podepsat dodatky s krajem o prodloužení výpovědní lhůty.

Od června hrozí, že Středočeši budou muset před Prahou vystoupit z autobusů Pražské integrované dopravy, protože dál už nepojedou. Nebude koordinace s  městskou dopravou či vlaky. Koncem května končí výpovědní lhůta dopravcům a ROPID odmítl podepsat dodatek smlouvy na dobu do února 2013 se Středočeským krajem. Náměstek pražského primátora Josef Nosek zaslal kraji upravený návrh dodatku smlouvy. Chce prodloužit výpovědní lhůtu do konce roku 2014, aby se výběrová řízení na dopravce stihla kvalitně připravit.


„Jsme před kolapsem a hejtman David Rath prodloužení do prosince 2014 zatím odmítá. Tím ohrožuje nejen dopravní obslužnost obcí, ale kvůli kolapsu dopravy by mohli lidé, kteří nemají auto, přijít o práci, děti by se nedostaly do škol,“ podotkla poslankyně za TOP 09 a bývalá starostka Černošic Helena Langšádlová. Podle krajské zastupitelky za Starosty a nezávislé Věry Kovářové by v nejhorší variantě hrozilo, že dojde k oddělení pražské a středočeské dopravy.
Podle Ratha doprava jezdící v režimu pražské integrované ohrožena nebude. Má připravený krizový plán – dohody s jednotlivými dopravci. „V případě, že by některý dopravce nechtěl pokračovat, máme k dispozici nabídky dopravců s dostatečnou kapacitou, kteří tyto linky převezmou,“ řekl Rath. S tím nesouhlasí Nosek. „Problémy se zajištěním veřejné dopravy hrozí. V dubnu jsme nabídli kraji kompromisní odložení výpovědi a zároveň usilujeme o sloučení systémů, protože jen společný systém dokáže plně uspokojit potřeby cestujících,“ poznamenal Nosek.

Autobusových linek je na 1 300

Středočeští dopravci podepsali dodatek s prodloužením jen do konce února 2013. Výběrová řízení začnou 9. června, kdy se dopravci dozvědí zadání. „Doufejme, že se podaří linky vysoutěžit do února. Je jich hodně. Navíc platí novela zákona o veřejných zakázkách, která zpřísňuje podmínky, nejsou s ní zkušenosti. Mám obavy, aby nebylo příliš odvolání, kdyby se objevily chyby,“ uvedl František Neterda, šéf Asociace středočeských autobusových dopravců.
Problémy už měli na Plzeňsku, kde se jednalo o třicet linek, kdežto ve Středočeském kraji půjde o přibližně 1 300 linek.
Kraj chce novými výběrovými řízeními ušetřit. Jsou rozdíly v cenách, teď se sjednotí. A půjde i o konkurenční boj. „Výhodou také je, že by dopravci měli dlouhodobé smlouvy na osm let a mohli by lépe plánovat,“ dodal Neterda.

Mladá fronta DNES | Rubrika: Střední Čechy | Strana: 2 | Autor: Markéta Zikmundová |

Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme