Klinecký: Ve Výboru pro dopravu nás čeká spousta práce

Tomáš Klinecký
Připadla mi milá povinnost představit se v prvním letošním čísle Středočecha. Po loňských krajských volbách a ustavení nového vedení Středočeského kraje jsem se stal předsedou výboru pro dopravu. Tento orgán zastupitelstva sdružuje zástupce jednotlivých klubů a odborníky v oblasti veřejné i silniční dopravy.
Velká část členů jsou dlouholetí komunální politici s bohatými zkušenostmi v obou klíčových oblastech, kde má i Středočeský kraj významné kompetence. V mém případě je to desetiletá praxe nejprve místostarosty a od roku 2022 starosty města Český Brod. Jde o jedno z menších měst s velkou spádovou oblastí na páteřní železniční trati Praha – Ostrava. Řešíme modelové problémy středočeské dopravy počínaje dojížděním velké části našich obyvatel do zaměstnání do Prahy a kapacitou vlaků ve špičce, přes parkování v širším centru, přetížené silnice II. a III. třídy až po zvýšení komfortu pěších a cyklistů s cílem oběma prvně zmíněným oblastem dopravy alespoň trochu ulehčit. Přestože Středočeský kraj má gesčního radního pro silnice i pro veřejnou mobilitu a stejně tak na krajském úřadě pracují dva odbory a pod nimi dvě „podřízené“ organizace, výbor pro dopravu spojuje všechna témata, která mají přímý vliv na život Středočechů. Uvědomuji si, že navzdory řadě společných bodů je náš kraj velký a rozmanitý. V jeho okrajových částech typu Rakovnicka nebo Příbramska mají obce na mysli především zajištění základní dopravní obslužnosti tak, aby se lidé dostali do zaměstnání a obce se nevylidňovaly.
Velká část členů jsou dlouholetí komunální politici s bohatými zkušenostmi v obou klíčových oblastech, kde má i Středočeský kraj významné kompetence. V mém případě je to desetiletá praxe nejprve místostarosty a od roku 2022 starosty města Český Brod. Jde o jedno z menších měst s velkou spádovou oblastí na páteřní železniční trati Praha – Ostrava. Řešíme modelové problémy středočeské dopravy počínaje dojížděním velké části našich obyvatel do zaměstnání do Prahy a kapacitou vlaků ve špičce, přes parkování v širším centru, přetížené silnice II. a III. třídy až po zvýšení komfortu pěších a cyklistů s cílem oběma prvně zmíněným oblastem dopravy alespoň trochu ulehčit. Přestože Středočeský kraj má gesčního radního pro silnice i pro veřejnou mobilitu a stejně tak na krajském úřadě pracují dva odbory a pod nimi dvě „podřízené“ organizace, výbor pro dopravu spojuje všechna témata, která mají přímý vliv na život Středočechů. Uvědomuji si, že navzdory řadě společných bodů je náš kraj velký a rozmanitý. V jeho okrajových částech typu Rakovnicka nebo Příbramska mají obce na mysli především zajištění základní dopravní obslužnosti tak, aby se lidé dostali do zaměstnání a obce se nevylidňovaly.
Naopak v blízkém okolí Prahy se v obou oblastech dopravy potýkáme s přetížením kapacit stávající infrastruktury. Tady je velkým úkolem státu, aby pokračoval v rozvoji železniční sítě, zejména její modernizací, elektrifikaci tratí i zvýšením propustnosti některých uzlů. I na střední Čechy má obrovský dopad dostavba pražského okruhu nejen v jeho jihovýchodní části i stavba obchvatů a přeložek na některých silnicích I. třídy. Proto je užší spolupráce se Správou železnic, Ředitelstvím silnic a dálnic a Ministerstvem dopravy jedním z významných úkolů, které nás čekají. Ale ani kraj nesmí polevit v rozvoji a údržbě „své“ silniční sítě včetně investic do stavby obchvatů. Zejména dvojky procházející středy obcí v podstatě suplují chybějící tranzitní trasy. Ve výboru pro dopravu nás proto čeká velké množství práce. Je pro mě výzvou moderovat diskusi mezi zástupci různých postojů a programů. Jsem přesvědčen, že půjde především o diskusi odbornou, kde nebude podstatné, kdo je z jaké politické strany nebo z jaké části kraje. Těším se na spolupráci i se zástupci celé opozice, která, jak doufám, nominuje do výboru své zástupce. Pevně věřím, že práci staronové krajské koalice Středočeši již dnes vnímají v pozitivním smyslu a že se v tomto funkčním období projeví další výrazná zlepšení. Přeji Vám hodně zdraví, radosti, úspěchů a též optimismu v novém roce 2025.
Tomáš Klinecký, předseda Výboru pro dopravu Středočeského kraje
▶
Štítky
◀
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
Děkujeme