Klienti zkrachovalých cestovních kanceláří si zaslouží odškodnění v plné výši

28. 3. 2012

Za to, že klienti zkrachovalých cestovních kanceláří přicházejí o část svých peněz navzdory tomu, že CK byla pojištěna, může děravý zákon, jenž důsledně nevymezuje zodpovědnost za dostatečnou výši této pojistky. Podle informací Práva to vyplývá z právního rozboru advokátní kanceláře Havel, Holásek & Partners, který si nechala vypracovat pojišťovna Generali, která ho však nezveřejnila.

Celý text právní analýzy novinářům neposkytla, stejně jako tají ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) své právní rozklady, jež si nechalo udělat externími právníky. Generali a MMR jsou totiž v ostré při kvůli padlé CK Parkam, jejíž kauza skončí u soudu.


MMR tvrdí s odkazem na „své“ právníky, že pojišťovna má klientům vyplatit vše, co za zájezdy zaplatili, pojišťovna zase oponuje, že může plnit jen do výše pojistného limitu, který si na základě svého předpokládaného obratu sjednala cestovka. Jenže limit se ukázal nízký na to, aby zcela uspokojil napálené klienty.
Jde o několikátý případ

Nejde přitom jen o klienty CK Parkam. „Ve skutečnosti jde od roku 2000 o několikátý případ, kdy turisté nedostali kvůli úpadku cestovních kanceláří zpět všechny své peníze zaplacené za zájezdy, na které nakonec neodjeli,“ potvrdil generální ředitel Generali Štefan Tillinger. Povinnost pojišťovny vyplatit po krachu CK sto procent ceny zájezdů ve čtvrtek před novináři označil za mýtus.

Tillinger tvrdí, že kontroly České národní banky neshledaly v postupech pojišťovny pochybení. Informoval o tom, že právě nyní jsou vypláceni klienti jiné padlé cestovky, a to CK Vivamonde, která vloni skončila v úpadku, a to ve výši zhruba 90 procent sjednaného pojistného limitu.

„Pokud by pojistné plnění nebylo omezeno horní hranicí, nebylo by pak třeba pojistnou částku nebo limit pojistného plnění vůbec stanovovat,“ odvolal se Tillinger na jeden ze závěrů právní analýzy advokátní kanceláře Holásek & Partners.
Pojistné plnění od sedmi do sto procent

Podle údajů České asociace pojišťoven (ČAP) řešily pojišťovny od roku 2004 úpadek 26 cestovních kanceláří. U 22 z nich byla škoda již vyplacena, dosud se řeší případy čtyř cestovních kanceláří, které ohlásily úpadek v roce 2011.

V 16 případech z 22 uzavřených proplatily pojišťovny 100 procent ceny zaplacených neuskutečněných zájezdů, u zbylých šesti dosáhlo pojistné plnění výše od sedmi do 98 procent nahlášené škody.
Loňský rok mimořádný

Podle generálního ředitele asistenční služby Europ Assistance Vladimíra Fuchse byl rok 2011 v nárocích na pomoc turistům v nouzi z důvodu úpadku CK u jeho společnosti mimořádný. „Museli jsme se postarat o 742 klientů, kteří v době úpadku své CK zůstali bez pomoci v zahraničí,“ uvedl Fuchs.

Do situace už začínají vstupovat politici. „Souhlasím s názorem Asociace českých cestovních kanceláří, že cestovních kanceláří, které dospěly ke krachu, není zase tak velký počet, aby pojišťovny nebyly schopné uhradit plné částky zklamaným klientům. MMR by tedy mělo okamžitě zveřejnit právní analýzy – není jediný důvod je tajit,“ reagoval na čtvrteční článek Práva o tom, že ministerstvo tyto své právní analýzy tají, poslanec Jan Smutný (TOP 09).

Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme