Kampaně začaly: politici přijdou i k voličům domů

7. 9. 2012

Tři nejsilnější parlamentní strany zahájily kampaň před říjnovými krajskými volbami. Jak chtějí voliče ve středních Čechách oslovit? ODS rozdává peníze, TOP 09 přijde do obýváků a kontaktní bude i ČSSD.


 

STŘEDNÍ ČECHY V letošních krajských volbách bude víc než kdy jindy platit, že rozhodne každý hlas. Ovlivní je nejen kauza exhejtmana Davida Ratha, ale i fakt, že stran, koalic a hnutí, které budou bojovat o přízeň voličů, je nejvíc v historii krajských voleb – jedenadvacet.


Kampaň už oficiálně zahájily i tři nejsilnější parlamentní strany, ODS, ČSSD a TOP 09. Ta jde do krajských voleb poprvé, spojila se se Starosty a nezávislými (STAN) a svou kampaň zahájila v Hostivici, Rathově bydlišti. „Je symbolem toho, jak se krajská politika dělat nemá,“ řekla lídryně kandidátky a poslankyně Helena Langšádlová.

Topka půjde ode dveří ke dveřím

Kampaň TOP 09 a STAN je inspirována Amerikou, kde jsou populární kampaně „door to door“, tedy ode dveří ke dveřím. Dává lidem možnost, aby si některého z kandidátů pozvali k sobě domů, je proto nazvaná Obýváky 2012.


Jednička kandidátky má už domluvená dvě setkání, obě asi s dvaceti lidmi. „Od jara jezdím po kraji, ale obýváková kampaň mě teprve čeká. Rozjeli jsme ji v září, aby si lidé o prázdninách zvali domů politiky, to by bylo příliš,“ říká Langšádlová. Už projela šedesát středočeských měst a obcí a devadesát jich má před sebou. „Jsou to cenná setkání, lidé se zajímají o hodně témat a tím, že jsem celostátní politik, ne vždy jen krajských,“ dodává.


Trojka kandidátky nominovaná za STAN a kutnohorský starosta Ivo Šanc ještě nabídku, aby přišel k někomu domů, nedostal. Pokud však přijde a on bude mít čas, slibuje přijít. „Těším se na to. Je to zajímavá a účelná myšlenka. Ale moje kampaň se rovná moje práce starosty a výsledky na radnici, takže nemíním zanedbávat své starostovské povinnosti kampaní, to je doplňková záležitost,“ říká Šanc.

ČSSD dá do kampaně 3,5 milionu

Na kontaktní kampani chce stavět i ČSSD, jejímž volebním manažerem je Marek Semerád, stále ještě ředitel krajského zastoupení v Bruselu a osmička kandidátky. První výjezd čeká lídra, příbramského starostu a senátora Josefa Řiháka, 15. září, bude do Benešova. Celkem objede osmdesát míst kraje. „Chceme chodit mezi lidi, tedy ne do jejich obýváků, to bychom si nedovolili. Během dne bych měl objet pět šest míst kraje. Kdo bude chtít, přijde a zeptá se, na co chce,“ popisuje Řihák.


Jezdit bude i dvojka a trojka kandidátky. Náměstek hejtmanky a nymburský starosta Miloš Petera objede východ kraje a náměstek kladenského primátora Zdeněk Syblík západ. „Všechny jedničky okresů navštíví obce nad 500 obyvatel ve svém regionu. Rozpočet kampaně je asi 3,5 milionu,“ říká Semerád.

ODS chce kampaní pomoci

 

Na netradiční kampaň letos vsadila středočeská ODS v čele s lídrem, primátorem Mladé Boleslavi Raduanem Nwelatim.

Kampaně začaly: politici přijdou i k voličům



Nazval ji Kampaň, která pomáhá. Za každého, s kým on nebo jeho spolupracovníci hovoří, totiž zaplatí deset korun. Občan dostane dva žetony, jeden v hodnotě pět korun, a vybere si, zda je vhodí do nádoby s označením dobrovolní hasiči, zdravotnictví, školství, doprava nebo sociální služby.


„Žetony pak proměníme v peníze a přesně tolik do dané oblasti vložíme. Je to jiný způsob, jak utrácet peníze v kampani. Je trochu nestandardní, ale lidé na ni reagují pozitivně, je tedy hrozně příjemná,“ říká Nwelati.
Právě dnes je v polovině kampaně, objel už 33 míst kraje a dalších 33 ho ještě čeká. Oficiálně sice kampaň zahájila celá ODS až v září, a to právě v Mladé Boleslavi, kde je ODS v komunálních volbách tradičně jednou z nejúspěšnějších, ale Nwelati už po kraji několik týdnů jezdí. „Středočeský kraj je tak velký, že bych ho za šest týdnů nestihl objet, a já se s ním chci seznámit. Nebudu zastírat, že doteď jsem se zajímal hlavně o Mladou Boleslav, ale pokud chci být hejtman, musím ho znát celý,“ podotýká Nwelati.


Kolik kampaň bude stát, prý zatím neví. Složí se na ni ústředí strany, krajská organizace i jednotliví kandidáti. Zatím je v nádobách 12 tisíc žetonů, tedy 120 tisíc korun. Nejvíc jich je pro oblast zdravotnictví, pak pro sociální služby a školství. A co bude ODS dělat, pokud bude žetonů víc, než s kolika počítala? „Myslím, že bychom to řešili v rámci kandidátů, kteří by přispěli ještě víc než dosud. Jsou ale i občanská sdružení nebo firmy, které jsou ochotné pomoci,“ říká Nwelati.

***

FAKTA Předvolební kampaně Krajské volby budou 12. a 13. října. Přihlášených je 21 kandidátek. ČSSD Sází na kontaktní kampaň za 3,5 milionu korun. Lídr objede 80 míst, samostatné výjezdy chystá i dvojka a trojka kandidátky. ODS Kampaň ještě vyčíslenou nemá. Sází na netradiční Kampaň, která pomáhá, v níž si lidé sami určí, do jaké oblasti má ODS peníze dát. TOP 09 a STAN Kampaň bude stát necelé 2 miliony. Lídryně od jara objíždí kraj, na kontaktní kampaň sází hlavně Starostové. V rámci Obýváků 2012

Mladá fronta DNES | Rubrika: Střední Čechy | Strana: 1 | Autor: Alena Rokosová

Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme