Jakob: Středočeskému kraji přeji po 20 letech skutečnou změnu
Drtivá většina proměn našeho kraje souvisí s dramatickým nárůstem jeho obyvatel - od roku 2000 se jedná o zhruba čtvrt milionu osob. Nutno dodat, že kraj láká zejména svou blízkostí k Praze, nižšími cenami nemovitostí, přírodním bohatstvím a dobrou infrastrukturou. Můžeme predikovat, že trend nárůstu obyvatel se v příštích letech nezastaví a je třeba tuto proměnu chápat i jako výzvu pro dlouhodobou udržitelnost.
Střední Čechy jsou různorodé, ale troufnu si tvrdit, že naše Středočechy spojuje zejména cestování za prací, kulturou a nákupy. Jsou to ale pořád ty stejné silnice, pořád ty stejné železniční tratě a pořád ty stejné linky veřejné dopravy jako před 20 lety, které se musí popasovat se skokovým nárůstem dojíždějících. Jen do Prahy zamíří každý den zhruba 400 tisíc lidí. Motivujeme lidi, aby s ohledem na životní prostředí používali veřejnou dopravu, ale posíláme je do autobusů, kam se mnohdy ani nevejdou, nebo do nemoderního vlaku, který relativně krátkou vzdálenost překonává pomalu. Alternativou jsou silnice plné děr. V TOP 09 tuto výzvu vnímáme, a proto připravujeme koncepci rozvoje veřejné dopravy, včetně systematizované prevence a opravy silnic, které má kraj ve své péči.
Co se naopak v oblasti dopravy za oněch 20 let nezměnilo, jsou neustálé debaty o rychlodráze. Praha už učinila prvotní výkop a Středočeský kraj se musí přidat, aby zajistil komfortní přepravu pro své občany.
Za 20 let se nám také středočeská pole proměnila v haly. I tady je potřeba přistupovat k tomuto fenoménu jako k výzvě. Je nutné, aby náš kraj nabízel svým občanům práci o vyšší přidané hodnotě, než je skladování a montování. Haly nepodporují naši ekonomiku a nepodporují ani naše životní prostředí.
A jestli mám pro náš kraj k jeho narozeninám nějaké přání? Snad aby se zbavil své smůly na skandály a kauzy, které tradičně obklopují jeho vedení. Už je čas na změnu a je čas plně využít potenciálu středních Čech a jejich unikátní polohy i přírodního bohatství.
Jan Jakob