Hejtman Rath prodělá i kalhoty. A my s ním….
Středočeská ČSSD s KSČM, v čele s hejtmanem Rathem, nekoncepčně vypověděla k 31. 5. 2011 naráz smlouvu všem středočeským autobusovým dopravcům. Ohrožuje tím nejen zhruba 1000 pracovních míst řidičů, ale zejména nabourává systém hromadné dopravy Prahy a středních Čech. Rath svými opatřeními v Praze způsobí větší zácpy a učiní z ní ještě větší parkoviště středočeských automobilů.
Kolem 1000 pracovních míst v autobusové dopravě ve Středočeském kraji může být ohroženo do konce roku 2012 – jde o zaměstnance více jak třiceti dopravních společností. Hejtman Rath hromadnou výpověď dopravcům zdůvodňuje zlevněním a zkvalitněním dopravy. Nekoncepční výpověď však naopak přinese větší problémy, než si nekompetentní středočeská vládnoucí ČSSD a KSČM nyní dovede představit:
1) Finanční problém: Středočeský kraj bude muset některým dopravcům platit za prokazatelné ztráty i více jak 100 Kč za 1 km.
V současnosti se cena pohybuje průměrně v hodnotě 30 až 40 Kč za 1 km. Naznačenou astronomickou výši prokazatelné ztráty tak způsobí např. zhuštění odpisů autobusů do kratší doby. Pokud má dopravce jistotu, že bude jezdit další 3 roky, odpisy si rozloží na 3 roky. Po 31. 5. 2012 však tuto jistotu mít nebude. Všechny odpisy tak zhustí např. do pouhého půl roku a kraj mu tuto částku ze zákona vyplatit musí.
Středočeský kraj nyní celkově přispívá dopravcům na provoz 540 milionů korun ročně, při radikálním zvýšení prokazatelné ztráty to může být odhadem až dvakrát tolik – více jak 1 miliarda. Hrozí tedy prohloubení zadlužení Středočeského kraje.
2) Problém znečištění životního prostředí: Smlouvy dopravcům byly vypovězeny chaoticky bez jakékoliv koordinace s hlavním městem Prahou a středočeskými obcemi – Praha ani obce dopravcům smlouvy nevypověděly.
To způsobí, že po 31. 5. 2012 autobusy jakékoliv z linek 300 a více, jedoucí z centra Prahy, skončí svoji jízdu na hranicích Prahy, protože linku (nebo její část) odmítne dál Středočeský kraj z důvodů nedostatku financí platit.
Část obyvatel Středočeského kraje bude dále odkázaná pouze na své automobily, kterými bude dojíždět přímo do Prahy, kde bude i přes den parkovat. Nejvíce budou zvýšenou dopravou a parkováním postiženy pražské městské části bez parkovacích zón. Hrozí permanentní dopravní kolaps v okrajových částech Prahy.
3) Sociální problém: Zrušení částí linek dopadne na nejslabší skupiny obyvatel, kteří nevlastní auto (nedopraví se do zaměstnání). Dále budou ohroženi senioři a děti cestující do škol.
Hrozí zvýšení nezaměstnanosti, horší dostupnost dětí do škol a nemocných k lékaři.
Ing. Věra Kovářová, Mgr. Luděk Kudláček