Starosta Prahy 6: Radnice nesmí fungovat jako prostředník soukromého byznysu
V komunální politice se pohybujete krátce a hned jste se stal starostou. Jak se vám změnil život po nástupu do nové funkce?
Život se mi změnil dost, protože nezávisle na tom se mi v prosinci narodilo druhé dítě. O to je to pro mě náročnější. Potřeboval bych víc spánku a zároveň, aby měl pracovní den mnohem víc hodin, než má. Na úřadě je práce tolik, že ani 24 hodin na to nestačí. Pro tuto práci jsem se musel přenastavit a častěji začít nosit oblek.
Četl jsem o vás, že rád vaříte. Zbývá vám na to ještě čas?
Ale ano, především o víkendech. Když nemám program a mám chuť, něco uvařím. Přes týden to téměř nikdy nestíhám, protože se dostanu domů až v osm večer. Podle receptů ale nevařím. Spíš to, co mě právě napadne. Otevřu lednici a zkombinuji věci, které najdu. Buď se to dá sníst, nebo to vyhodím. Špatně to ale dopadlo pouze jednou.
Městskou část minulý týden navštívila primátorka Adriana Krnáčová, jaké bylo vzájemné setkání?
Příjemné. Paní primátorka ví, co má říkat, nebylo to nijak strojené. A těší mě, že s návštěvami po městských částech začala právě u nás. Sdělila nám, že by chtěla nastartovat vzájemnou efektivní komunikaci a bavit se o věcech, které nás tíží. Sešli jsme se všichni radní a rovnou jsme některé připomínky zmínili.
Po podzimních volbách vznikla na Praze 6 koalice složená z pěti stran. Jak v takovém počtu společně vycházíte?
Každé pondělí máme koaliční poradu, kde si řekneme, na čem pracujeme a co nás čeká. Zatím se ale nestalo, že bychom se u něčeho pohádali. Došlo jen k drobnému pošťuchování. Nás pojí společný cíl, lidé chtěli změnu a všechny strany v koalici ji nabízí.
Na jakých změnách radnice pracuje?
Chtěli bychom, aby nebyla radnice vnímaná jako belzebub. Proto si také myslím, že nás lidé volili. Radnice by měla být uznávaná hlava rodiny, které se lidé nebudou bát, štítit a nebudou na ni dopředu naštvaní. S tím souvisí i to, že je potřeba zlepšit komunikaci navenek, aby lidé neměli pocit, že jsou až poslední v řadě a nikdo se s nimi nebaví.
Jaké konkrétní věci chcete dělat jinak?
Nakládání s majetkem by mělo být transparentnější, průhlednější a efektivnější. Jeho správa je nyní nastavená prapodivným způsobem, kdy peníze tečou velkou rychlostí, ve velkém množství a nikdo nad nimi nemá kontrolu. Podobně to ale funguje i v jiných případech. Například za právní služby se tady vyhazují z okna sta tisíce, protože si tu najímáme množství externích právníků. Je nutné zefektivnit chod veřejné správy. Radnice není od toho, aby fungovala jako prostředník soukromého byznysu.
Může vás ještě něco překvapit?
Některé věci ještě postupně vyplouvají na povrch. Za dva měsíce, co jsme tady, jsme se nemohli ještě seznámit úplně se vším. Stále ještě narážíme na nášlapné miny, ze kterých je potřeba vymontovat rozbušku. Například jsem dřív netušil, že nám na dvoře stojí čtyři auta, se kterými nikdo nejezdí. Je otázka, proč tady jsou, kdo je potřebuje a co s nimi. Jiný problém je dceřiná akciová společnost městské části SNEO, která se přehoupla do roviny, kdy úkolovala radnici. To se nyní snažíme napravit.
Řešíte s magistrátem parkovací zóny, o které Praha 6 dlouhodobě, ale zatím neúspěšně usiluje?
Pro nás je nejhorší, že stále nevíme, kdy a kde budou. V současnosti sice běží na magistrátu vyhodnocení nabídek na tuto zakázku, ale nikdo vám nezaručí, že soutěž dospěje do zdárného konce a zóny se skutečně zřídí. Budu jedině rád, když se to vyřeší co nejdříve. Když zóny nebudou, obávám se, že brzy nastane obrovský chaos. Na jaře se u nás otevřou tři nové stanice metra, což bude další lákadlo pro mimopražské řidiče. Podobné to bude i v případě otevření tunelu Blanka, který sice má dopravu odvézt, ale bude mít u nás dva výjezdy.
Obáváte se i zahlcení Dejvic automobilovou dopravou po otevření tunelového komplexu Blanka?
Věřím, že celý projekt je přesně propočítaný, ale můj neodborný názor je ten, že na rozdíl od dopravy na povrchu, nebudou v tunelu semafory, které auta takzvaně dávkují. V tunelu se povalí souvislý proud, který se částečně u nás vyvalí na povrch a trychtýřem pojede směrem na Vítězné náměstí, kde je navíc několik přechodů, které dopravu také zbrzdí. Nevím, jestli takový nápor okolí tunelu vůbec dokáže pojmout.
Nechybí městské části jednotná urbanistická koncepce, která by bránila stavět developerům kdekoliv a cokoliv?
Určitě chceme mít jasnou koncepci, ale brzdit vývoj nechceme. Problém je v tom, že Praha 6 je architektonicky velmi různorodá čtvrť, navíc je složena z původně venkovských i od začátku městských oblastí. Právě kvůli různorodosti není možná plošná regulace zástavby, ale měla by být přímo na míru každé lokalitě naší městské části. Stavět se ale musí, protože lidé potřebují někde bydlet a někde pracovat.
Nemůže se Praha 6 lépe bránit bourání památkově chráněných domů na Ořechovce, například vyššími pokutami?
Je otázka, jak může radnice ovlivnit výši pokuty. My stavebnímuúřadu Prahy 6 nemůžeme nic diktovat, protože je podřízen přímo státu a nikoliv nám. Můžeme namítat, že pokuta byla příliš nízká, ale už je to pouze na stavebním úřadu, jak se k tomu postaví. Hlavní problém je ale v tom, že je vůbec možné domy strhnout bez povolení. Že nejsou žádné mechanismy, jak tomu zabránit. Systém nastavení sankcí, které lidi neodrazují, je pak druhá věc.
Matěj Ludvík