Pražská TOP 09 k hrozícímu odložení stavby 511 na Pražském okruhu
Ve čtvrtek 23.6.2016 se krajský výbor TOP 09 Praha zabýval otázkou odložení stavby 551 a přijal toto usnesení:
Krajský výbor TOP 09 Praha je znepokojen pozastavením výstavby dálnice 511 na Pražském okruhu. Minulý týden ve čtvrtek se touto problematikou výbor zabýval a přijal níže uvedené usnesení.
Krajský výbor TOP 09 Praha konstatuje:
1. že Ministerstvo životního prostředí ČR svojí nečinností v uplynulých letech zapříčinilo hrozbu dalšího odkladu výstavby Pražského okruhu v úseku brněnská dálnice D1-Běchovice (stavba 511),
2. že s dalším odkladem stavby 511 budou nadále občané východní a jihovýchodní části Prahy vystaveni škodlivým vlivům osobní a zejména nákladní automobilové dopravy,
3. že vlády ČR svým rozhodnutím nezařadit stavbu 511 mezi 10 vybraných prioritních staveb, jejichž veřejnoprávní projednání bude probíhat v mimořádném režimu, odsouvá zahájení o řadu roků.
Krajský výbor TOP 09 Praha žádá vládu:
1. aby stavba 511 byla zařazena mezi vybrané prioritní stavby s mimořádným režimem jejich veřejnoprávního projednání,
2. aby realizace stavby 511 byla zahájena v co nejkratším termínu.
Stavba 511 je část Pražského okruhu, který má navázat na již dokončené části mezi Ruzyní – Řepy – Třebonicemi – Slivencem – Lochkovem – Jesenicí – brněnskou dálnicí D1. Má propojit dálnici D1 s Běchovicemi. V současné době není potřebnější silniční komunikace dálničního typu v České republice, která čeká na svoji výstavbu. Oproti všem dalším by měla nejvyšší intenzity dopravy s velkým podílem těžké kamionové dopravy. Nákladní doprava totiž zajištuje dopravu produktů z průmyslových oblastí Kolínska, Mladoboleslavska a Hradecka. V současnosti musí tato doprava využívat dočasné objízdné trasy, které vedou po Štěrboholské radiále, tzv. Jižní spojce a v oblasti Chodova a Spořilova po brněnské dálnici D1. Zejména v oblasti Chodova a Spořilova je touto dopravou velmi negativně zasaženo velké množství obyvatel z přilehlé zástavby. Navíc, absence této části Pražského okruhu je příčinou i značných intenzit vnitroměstské dopravy, která má být přenášena právě na Pražský okruh. Podle některých odhadů může tak být negativním účinkům dopravy vystaveno s různou mírou intenzity 300 – 400 tisíc lidí denně. Současná objízdná trasa je o cca 10 km delší, než v připravované stopě stavby 511. Při očekávaném zatížení 80 tisíci auty v pracovní den jsou úspory času a pohonných hmot velmi vysoké. Po realizaci Pražského okruhu v úseku D1 – Běchovice bude již možné hlavní město objet prakticky vně husté zástavby včetně propojení na ústeckou dálnici D8. V oblasti Letňan a okraji Proseka sice doprava pojede přes území města, ale zdejší zástavba přece jen s Chodovem a Spořilovem nesrovnatelně menší. Aby ostudy nebylo málo, spojnice D8 –D1 je součástí transevropského multimodálního dopravního koridoru č. IV. Vnitřní částí Prahy tedy jezdí auta po silnici, která začíná ve Stockholmu a končí v Istanbulu.
Riziko, že se veřejnoprávní projednání dostane na samý počátek je zapříčiněno tím, že Česká republika má z pohledu dnešní legislativy neplatné posouzení vlivu stavby na životní prostředí (EIA). To je sice známo nejméně od roku 2005, ale zásadní zlom nastal, když současná vláda nevyjednala s EU výjimky, jak to učinilo např. Slovensko. Naopak, přistoupila na evropské právo ale nekonala, aby nechala okamžitě vypracovat a projednat novou dokumentaci EIA. Rezortně za tuto agendu zodpovídá Ministerstvo životního prostředí a ministr Richard Brabec (Hnutí ANO 2011 bude líp). Aktivity současné vlády se zvýšily až po nátlaku opozice, zejména TOP 09, jejíž návrhy na projednání problematiky na půdě Sněmovny koalice 3x zamítla, následovalo jedno zamítnutí návrhu ODS a tlak vyvrcholil poté, co TOP 09 s pomocí ODS prosadila svolání mimořádné schůze, která byla přerušena. Vládním pokusem o krizové řešení pro 10 vybraných staveb se bude Sněmovna zabývat tuto středu, nebo pátek. Dosud však není jasný ani postoj EU, ani případný soulad s naší ústavou. Bohužel, vláda do seznamu vybraných staveb Pražský okruh nedala a lze očekávat, že se bude snažit svalit vinu na EU.
Poslanci TOP 09 budou požadovat zařazení stavby 511 mezi 10 vybraných prioritních staveb.
František Laudát, předseda klubu poslanců TOP 09