Modernizace D1 - nezbytnost i zrcadlo stavu českého dopravního stavitelství
Některé úseky brněnské dálnice D1 mají za sebou 40 roků intenzivního provozu. Zhoršující se technický stav české dopravní tepny, zastaralé řešení doprovodné infrastruktury a překonaná technická řešení, neumožňují další odkládání komplikované modernizace. Bohužel, řidiči při omezování provozu, doplatí na liknavost při realizaci alternativní, tzv. Severní cesty, což je část rychlostní silnice R35 v úseku mezi Hradcem Králové a Olomoucí. Ta by podle analýz měla v budoucnosti převzít téměř třetinu dopravní zátěže z D1.
Proč se nedá odkládat modernizace D1?
- havarijní technický stav povrchů v některých úsecích,
- úzké, technicky nebezpečné krajnice (riziko při odstavení autobusů, nebo nákladních automobilů),
- nevyhovující stav připojovacích a odbočovacích pruhů,
- často až havarijní stav mostů,
- špatný stav a nevyhovující parametry záchytných zařízení,
- absence moderní infrastruktury pro telekomunikační techniku,
- zastaralý stav odvodnění dálnice,
- zkorodované záchytné bezpečnostní prvky atd.
Co čeká řidiče po modernizaci?
- moderní bezpečnější povrchy,
- větší bezpečnost při zhoršených klimatických podmínkách (déšť, námraza),
- větší plynulost provozu při následných údržbách, opravách a při nehodách. Ze stávajícího systému max. tří jízdních pruhů (režim provozu 2+1) bude možné dopravními opatřeními zajistit 2+2 pruhy,
- nové telematické systémy umožní rychlejší informování řidičů o podmínkách provozu, komplikacích a větší dohled nad bezpečností provozu,
- ekologicky šetrnější odvodnění vozovek, větší ekologická bezpečnost při nehodách…,
- nová protihluková opatření,
Co budou stavaři a technologové na dálnici dělat?
- upravovat šířku dálnice ze stávajících 26.5m na 28 m. Na každé straně dojde k rozšíření odstavného pruhu o 75 cm.
- opravovat či nově realizovat konstrukci vozovky,
- upravovat připojovací, odbočovací pruhy a přejezdy středního dělícího pásu,
- rozšiřovat dálniční mosty a nadjezdy,
- opravovat a modernizovat kanalizační systém včetně instalace nových bezpečnostních prvků,
- měnit všechna svodidla,
- modernizovat systém tísňového volání SOS,
- budovat nová telematická zařízení,
- doplňovat protihluková opatření,
- sanovat skály a svahy.
Velká stavební zakázka je odrazem stavu českého dopravního stavitelství. Zejména v minulé dekádě se velké stavební společnosti doslova utrhly ze řetězu. Úzké propojení stavebního byznysu a veřejného sektoru na úrovni obcí, krajů a státu vedlo k řadě patologických jevů, se kterými se potýká nejen Ministerstvo dopravy a Ředitelství silnic a dálnic ČR coby investor, ale zejména na to doplácí česká veřejnost. Ceny stavebních prací neodpovídají skutečně vynaloženým nákladům a přiměřenému zisku, i předražené práce jsou nekvalitní. Snižuje se nejen aktuální kvalita, ale i životnost díla. Velké nadnárodní firmy si na našich silnicích dovolují chování, které by v jiných zemích znamenalo jejich konec. Sami jsme si vytvořili přes ceníky a kalkulační vzorce situaci, že s prodlužováním stavby rostou příjmy dodavatele. Proti kvalitě a pružnosti vedení investice fungují některé paragrafy zákona o zadávání veřejných zakázek. Ve snaze zamezit korupci, byla vytvořena pravidla, která vedou k patovým situacím u konkrétních zakázek. Odvolávání se neúspěšných uchazečů se stalo běžným nástrojem konkurenčního boje, který ve finále ničí kapsy daňových poplatníků. Na Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže leží odvolání v zakázkách v hodnotě desítek miliard korun. Přitom se jedná o stavby, které lze realizovat obratem. Nepružný je systém schvalování a zápočtu víceprací a méně prací (kolize při čerpání evropských dotací). Chronicky špatná a nezodpovědná je projekční fáze investice. Dosud za často fatální pochybení projektantů a jejich opomenutí, nepřišla žádná výraznější sankce. V tom se dramaticky lišíme od řady okolních zemí. Na malém českém stavebním dvorečku dokonce panují podezření, že projektanti a techničtí dozorčí se na prodražování staveb aktivně podílejí. Za tento stav nesou odpovědnost nejen ministři dopravy, komunální a krajští politici z minulé dekády, ale i z let devadesátých. Proto modernizace D1 bude prubířským kamenem, jestli politici napříč stranami podrží státní management v boji o korektní a efektivní chování dodavatelů.
Modernizace dálnice D1 je rozdělena na 21 dílčích úseků. Délka postupně modernizovaných úseků se pohybuje od 3 do 14.7 km. Dosud byla uzavřena soutěž na prvních pět úseků. Oproti předpokládaným se vysoutěžené ceny pohybují mezi 56.77% (Velká Bítěš – Devět křížů) až do 68.95% (Větrný Jeníkov – Jihlava). Férové řízení soutěže naznačuje, na kolik nás lobby a možná i korupce v minulosti přišla.
TOP 09 podporuje intenzivně vedenou modernizaci dálnice D1. Stojí na straně vedení Ředitelství silnic a dálnic ČR v jeho snaze zabránit účelovému navyšování ceny a nepředvídané vícepráce. Podporujeme snahy o minimalizaci dopadů modernizace na uživatele nejdůležitější české dopravní komunikace.