Korda: Kvalitní rozumné školství je srdcem společnosti
Proč kandiduji:
"Politiku, stejně jako vedení školy, považuji za službu občanům. Jako ředitel školy pomáhám 20 let dětem a jejich rodičům ve Smysluplné škole v Karlíně, jako senátor bych rád své zkušenosti využil a zkusil pomoci nejen úzkému okruhu obyvatel Karlína, ale třeba celé společnosti. Chci být politikem nového formátu, který místo obecných nic neříkajících krásných tezí na papíře přichází s konkrétními tématy a způsoby jejich implementace v praxi. Mým hlavním tématem je školství a vzdělávání, protože to ovlivňuje budoucnost celé společnosti."
- Pomáhat lidem mi dává smysl. Když vnímám, že mohu pomoci, rád se zapojím
- Je to mé životní krédo, které mi umožňuje pracovat a pomáhat s radostí
- Motto: Hledám způsoby, jak něco udělat, než důvody, proč ne.
- Školství a vzdělávání budu mediálně zviditelňovat nejen před volbami.
- Chci pomoci stmelit pedagogickou komunitu v jednu silnou odbornou organizaci, která se stane důležitým partnerem pro politiky (komora, asociace).
Jakým chci být senátorem:
"Nabídku kandidovat do Senátu přijímám s pokorou, jako ocenění mé své dosavadní práce. I v případě zvolení senátorem chci zůstat v pozici ředitele školy nikoliv z důvodu kumulace funkcí, ale abych zůstal blízko lidí a mohl v politice otevírat a řešit jejich každodenní problémy. Nechci být politikem žijícím ve své bublině a nevědět, co se děje mimo ni."
- Chci být nablízku lidem z volebního obvodu a být jim k dispozici. Jsem připraven naslouchat malým i velkým problémům.
- Po volbách nikam nezmizím a pro občany našeho obvodu jsem připraven být jakýmsi lokálním ombudsmanem.
- Chci pomáhat, chci pracovat pro vás a pomoci s řešením vašich problémů.
- Chci být partnerem pro sousedy z obvodu i pro komunální politiky při řešení problémů, které vyžadují kompetenci zákonodárného sboru či jiných institucí, kde jako senátor chci „otevírat dveře“.
- K naslouchání zavedu pravidelná setkávání s občany „Bublání s Kordou“ na konkrétní téma.
- K naslouchání i k poradě vytvořím poradní orgán složený z vybraných lidí nejen z okruhu pedagogů a ředitelů škol.
- Počítám s aktivní účastí na zasedáních zastupitelstev MČ Praha 8, MČ Praha 18, Březiněves, Čakovice, Dolní Chabry, Staré Ďáblice.
Programové teze:
Díky svým zkušenostem s vedením školy chci hlavně pomoci s realizací vizí školství (Strategie 2030+, RVP), které už desítky let zůstávají jen na papíře…
- I. Kvalita
- Kvalitní školství se rovná kvalitní společnost. Kvalita je posun správným směrem, nikoli cílový stav.
- Připravím legislativu, která pojmenuje standardy kvality ve školství (kvality školy, kvality učitele, kvality vzdělávání).
- Zasadím se o obnovu závazného sebehodnocení školy, které nejlépe vyhodnotí kvalitativní posun školy.
- Zvyšování kvality učitelů zabezpečíme sebehodnocením jejich práce se standardy, například prostřednictvím plánů osobního rozvoje.
- II. Motivace
- Chci, aby žáci, studenti i učitelé dosáhli naplnění svého osobního potenciálu. Systém má motivovat studenty, žáky, učitele k dosažení maximálního osobního rozvoje. Motivací je dnes mnohdy pouze prolézt či přežít, nikoliv získat nové dovednosti a schopnosti.
- Pokusím se prosadit změnu formy přijímacích zkoušek na SŠ a maturit na víceúrovňové zkoušky, které umožní žákům a studentů dosáhnout maxima svých možností. Současná forma zkoušek podporuje nerovnost ve vzdělávání a nezapadá do koncepce Strategie 2030, neboť nevyhodnocuje hlavní cíle vzdělávání. Zkoušky by neměly být jednorázové, ale na jejich plnění by žáci i studenti měli celé studium.
- Budu prosazovat zavedení forem hodnocení a sebehodnocení žáků a studentů, které nesrovnávají, ale hodnotí individuální pokrok jednotlivých žáků a studentů. (Např. mapy učebního pokroku).Podmínkou je úprava RVP s víceúrovňovými očekávanými výsledky učení.
- Otevřu zpět otázku kariérního řádu učitelů i ředitelů škol. Pedagožky a pedagogové nemají motivaci se profesně posouvat a dosahovat vyšší kvality. Kvalita není vázána na nárokové odměňování. Pozice ředitelů a ředitelek škol, ale ani školních inspektorů není prestižní pozicí.
- III. Normy, zákony, pravidla…
- Chci upravovat zákony tak, aby byly v souladu s praxí a každodenním životem, aby umožňovaly řešit reálné problémy a nebyly jejich původci.
- Chci se podílet na diskuzi a případných úpravách týkající se vyhlášky o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných. Podporuji rozumnou nikoliv úplnou inkluzi. Současné nastavení inkluze je drahé a nevyhovuje všem dětem v jejich vzdělávání.
- Chci otevřít otázku odpovídajícího odměňování některých pozic v systému pracovníků ve školství, aby odpovídalo jejich skutečné náplni. Například navrhnu novou pozici v katalogu prací – provozní zaměstnanec v mateřských školách.
- VI. Vnímám ze své pozice potřebu upravit legislativu v oblasti sociálně-právní ochrany dětí.Problémům jako jsou závislosti, záškoláctví či nedodržování pravidel ze strany dětí i rodičů se nevěnujeme s potřebným důrazem. Jsem připraven poukazovat na morální propady společnosti, ale hlavně hledat cesty řešení, které nevidím jen v trestech a pokutách.