Jiří Vávra: Hospodaříme po dlouhé době s vyrovnaným rozpočtem

11. 2. 2014

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka

--------------------

A je to tak, jak jsem říkala před písničkou. Naším dnešním hostem je první náměstek primátora pro oblast financí pan Jiří Vávra. Dobrý den, vítejte.

Jiří VÁVRA, 1. náměstek primátora pro oblast financí

--------------------

Dobrý den.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka

--------------------

My se budeme teď od Prahy učit, jak máme hospodařit a prý je to dobré, pane náměstku. Kupodivu.

Jiří VÁVRA, 1. náměstek primátora pro oblast financí

--------------------

Pevně doufám, aspoň jsem o tom přesvědčen, tak minimálně hospodaříme po dlouhé době s vyrovnaným rozpočtem. A navíc jako každá pořádná rodina začínáme i vytvářet rezervu na dluhy, tak to už tedy více jak 6 let nebylo, takže jsem tomu rád. A věřím, že takhle v tom trendu budeme pokračovat.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka

--------------------

I když je tam ten problém s tou Blankou. Teď mám pocit, že si mnozí říkají, aha, tak Praha to má v pořádku a přitom je tady ten spor kolem Blanky. Proč ty miliardy nevyndáte a nepošlete tam, kam máte, aby se to rychle dostavělo, tak jak má.

Jiří VÁVRA, 1. náměstek primátora pro oblast financí

--------------------

No, to je právě, to je právě to hezké, že kdyby to bylo tak právně jednoduché, tak už jsem je tam dávno poslal, protože opravdu my jsme v dost tristní situaci, že na jedné straně Metrostav a všechny ostatní společnosti čekají na prostředky a nám leží 4,5 miliardy na účtu a nemůžeme je normálně poslat. Což je samozřejmě velký problém, ale věřím, že rozhodčí soud, který se toho ujal zatím vypadá, že postupuje poměrně rychle a efektivně. Tak pevně doufám, že v co nejkratší době se nám podaří tento zapeklitý problém vyřešit a především Blanku dostavět a otevřít a zprovoznit. Což pokládám za prvořadý úkol.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka

--------------------

Tak, to my si mnozí také určitě přejeme, protože už je to opravdu hodně náročné. Ta situace v pražské dopravě v souvislosti právě s tou komplikovanou stavbou. Ale bylo by asi dobré, kdybyste nám vysvětlil, jak takový rozpočet vzniká. Co do něj přichází, co z něj odchází. Teď je tedy relativně vyrovnaný, sečetli jste, tuším, někdy v září se to vždycky dává dohromady a srovnává?

Jiří VÁVRA, 1. náměstek primátora pro oblast financí

--------------------

Přesně tak. Začíná se zhruba v září, teda respektive první požadavky vznikají už v červnu, to znamená, že máme teďko 5 měsíců necelých a začneme připravovat rok 2015. To znamená dají se dohromady reálné i nereálné požadavky všech odborů a městských částí ...

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka

--------------------

Kterých je více?

Jiří VÁVRA, 1. náměstek primátora pro oblast financí

--------------------

Já myslím, že všichni se snaží. Kdybychom všem vyhověli, tak by ten rozpočet musel být zhruba tak asi desetkrát větší. Takže musíme vycházet z toho, co máme. Navíc samozřejmě za ta poslední léta v důsledku hospodářské krize nám poklesly příjmy téměř o 10 miliard, to znamená, že hospodaříme s trošku jinými čísly. Ale navzdory tomu myslím, že se nám daří dělat prakticky to samé, co se stavělo před těmi 8 lety. Ale samozřejmě, 6 - 8 lety. Ale samozřejmě musíme se chovat trošku odpovědněji, nebo výrazně odpovědněji, což pevně doufám, že činíme. No, a samozřejmě při té stavbě rozpočtu je to jednoduché. Tam se musí vycházet z věcí, které Praha opravdu potřebuje. Protože ona ta absolutní čísla, když se řeknou, tak vypadají strašlivě, protože třeba na technické správě komunikací máme vnitřní dluh téměř 27 miliard, což znamená to je jenom uvedení silnic do stavu, abychom je udrželi ve stavu, v jakém momentálně jsou. Ne, že bychom je vylepšovali. Takže samozřejmě proto třeba i jsem při stavbě rozpočtu akceptoval požadavek náměstka Nouzy a přesunuli jsme dalších 500 milionů na tuto opravu komunikací. Poslaly se další peníze na opravdu Hlávkova a Libeňského mostu, protože v obou případech by nám hrozilo, že by nám je mohl stavební úřad poměrně brzo také zavřít. Protože bohužel byly jak poškozeny oběma povodněmi, tak samozřejmě na ně dlouhá desetiletí nikdo nesáhl. A to jsou přesně ty věci, které se při té stavbě rozpočtu musí zohledňovat. Protože nelze stavět nové liniové stavby, donekonečna vymýšlet úžasná monstra jako si myslím, že Blanka po dokončení městského i Pražského okruhu svůj efekt mít bude, ale vedle toho v první řadě je nutné opravovat to, co již máme. Takže proto se ty peníze přesunuly sem a nyní momentálně kromě Hlávkova a Libeňského mostu samozřejmě jdou i téměř 400 milionů na prevenci proti povodním.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka

--------------------

Naším hostem je dnes první náměstek primátora hlavního města Prahy pro oblast financí pan Jiří Vávra. Povídáme si právě o tom, jestli Praha může žít tak, aby nežila na dluh. Nevím, jak ta situace byla v předchozích letech, pane náměstku, protože po několika, nebo po delším období se vlastně podařilo teď Prahu dostat do té situace, že ten rozpočet je vyrovnaný.

Jiří VÁVRA, 1. náměstek primátora pro oblast financí

--------------------

Přesně tak. Protože samozřejmě pokud se hospodaří bez rezervy, tak je to úplně stejné jako doma. To není úplně, úplně bezpečný systém financování. Ale na druhé straně pak otázka zadlužení, rozumné úrovně zadlužení, kdy dnes bych bral čisté daňové příjmy rozpočtového určení daní, tak Praha má zhruba 38 miliard a dnes zadlužení představuje zhruba 32 miliard. To znamená to jsou úvěry Evropské investiční banky, je to emise dluhopisů evropských, které jsme nedávno vydali. A já si myslím, že vždycky do té stoprocentní úrovně té příjmové stránky to zadlužení je zdravé. To myslím si, že není nic špatného, speciálně v případě, kdy přijímáme peníze od Evropské investiční banky. Což jsou vlastně nejlevnější peníze na finančním trhu. To znamená umožní potom rozvoj přesně liniových staveb. Ať už je to Blanka, ať už je to dostavba metra 5A, nebo případně na to bude navazující déčko, pokud se k němu rozhodneme.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka

--------------------

Co je tím hlavním příjmem hlavního města? My jsme si před týdnem povídali o evropských fondech, to je takového něco jiného.

Jiří VÁVRA, 1. náměstek primátora pro oblast financí

--------------------

Je to, je to, jsou to daně. To znamená zcela jednoznačně jsou to daně z fyzických, právnických osob a samozřejmě příjem z daně z přidané hodnoty, kde speciálně musím říct, že rozpočtová opatření předchozí vlády, nemyslím tím tedy úřednické, ale ještě té skutečné parlamentní, tak musím říct, že ministr financí Kalousek měl bohužel oproti tomu, co říkají všichni ostatní, pravdu. Což se opět potvrdilo. Takže myslím si, že výnosy DPH výrazně pomohly této ekonomice a učinily i pro Prahu minulý rok velmi příjemným. Takže v důsledku toho si můžeme opět o něco méně půjčit, ale samozřejmě můžeme především vytvářet dnes již téměř tři čtvrtě miliardovou rezervu na závazky dluhové služby, což pokládám za správný systém.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka

--------------------

Ale trošku se dusíme tím utaženým opaskem. Nebo ne?

Jiří VÁVRA, 1. náměstek primátora pro oblast financí

--------------------

Takhle, já ...

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka

--------------------

My Pražané.

Jiří VÁVRA, 1. náměstek primátora pro oblast financí

--------------------

Je to, je to ...

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka

--------------------

Jako doma se dusíme tím, že jsme rozumní.

Jiří VÁVRA, 1. náměstek primátora pro oblast financí

--------------------

Pokud se k tomu rozpočtu přistupuje opravdu, opravdu odpovědně, tak Praha je bohaté město, vždycky byla. A pokud se s těmi penězi rozdělí, pokud se rozdělují rozumně, neprojídají se, to znamená ty běžné výdaje se drží v rozumné úrovni, tak se dá potom samozřejmě přesunou mnohem víc prostředků do těch kapitálových investic a mohou se právě opravovat silnice, opravovat mosty nebo můžou se doplňovat další, další liniové stavby. Takže nyní jsme třeba uvolnili a začali přípravu na stavbě Radlické radiály, která by měla vyřešit dopravní obslužnost Smíchova a celé Prahy 5 jako takové a odlehčit především ty povrchové komunikace. Ale samozřejmě to je jedna strategická stavba a vedle toho jsou takové ty běžné údržby komunikací. Není možné prostě spustit dvě, tři monstrózní akce typu Blanka a doufat, že to nějak vyjde. Tak ono to za prvé nikdy nevyjde a vždycky ta stavba se prodraží, protože speciálně v pražském geologickém profilu je to poměrně složité odhadovat, co se stane, pokud jsou tu důlní díla, tím spíše. Takže samozřejmě to prodloužení, prodražení z hlediska nejenom neočekávaných prací, ale pokud ta stavba trvá déle třeba i o inflaci, tak to jsou samozřejmě výrazné částky, se kterými se v tom rozpočtu musí počítat. A pak ...

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka

--------------------

Do toho ještě dostavba metra A některých stanic, takže ono už je to hodně dobrodružné na mnohých komunikacích.

Jiří VÁVRA, 1. náměstek primátora pro oblast financí

--------------------

Dostavba metra A, hm, přesně tak, není to jednoduché, ale pak samozřejmě se musí počítat s tím, že když tu stavbu dostavíte, tak to neznamená, že dáte miliardu nebo tři miliardy nebo deset na její stavbu, ale kupříkladu jenom provozování tunelu Blanka bude stát ročně zhruba 350 milionů. Provozování, prodloužení metra 5A zhruba 400 milionů. To znamená, že nejenom, že to postavíte, ale pak si ještě musíte spočítat do budoucna, jestli na ten provoz vůbec Praha bude mít a jestli když ten provoz tímto způsobem nastavíme, tak jestli nám ty peníze nebudou chybět někde jinde. Takže samozřejmě je to mix velice uvážlivého strategického plánování jak toho kapitálového, tak i toho běžného. Tak jako žádná rodina si nepořídí větší dům, než na který má, větší auto, než které uživí. A takhle musíme přemýšlet všichni dopředu. A samozřejmě provádět i to spoření, tak jako každý rozumný člověk. Ale tak to je taková ta zásada konzervativní politiky.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka

--------------------

A pak má také každá rodina ty výdaje, které prostě být musí. Uvidíme, co je pro Prahu nejdražší, co vlastně si každoměsíčně, každoročně žádá ty nejvyšší výdaje. Příjmy už jste naznačil. My si o tom budeme povídat v tom dalším vstupu, protože teď už musíme zase nechat prostor kolegyni Denise, abychom přednesli posluchačům další krátké zprávy.

Dnes s Jiřím Vávrou, prvním náměstkem primátora pro oblast financí. Povídáme si tedy o tom, jestli Praha může hospodařit s vyrovnaným rozpočtem. Co je pro Prahu nejdražší položkou? Které dítě nejvíc zlobí a které, za které se musí nejvíce platit?

Jiří VÁVRA, 1. náměstek primátora pro oblast financí

--------------------

No, tak největším Otesánkem je bezesporu dopravní podnik. Protože tam je to k dnešku téměř 11 miliard ročně. A k tomu samozřejmě dalších 5 miliard si vydělají na jízdném, ale stejně to stále nestačí. Ale, tam je ale nutno říct, že samozřejmě Praha má zcela bez diskuse jednu z nejkvalitnějších sítí městské hromadné dopravy. Takže na jedné straně na to můžeme být právem hrdi a spokojeni.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka

--------------------

To říkají hlavně ti, co k nám přijedou a srovnávají to právě třeba s těmi jejich zeměmi. Ale možná, že Pražan úplně tak jako spokojený sám není.

Jiří VÁVRA, 1. náměstek primátora pro oblast financí

--------------------

No, tak ...

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka

--------------------

Nemám to srovnání.

Jiří VÁVRA, 1. náměstek primátora pro oblast financí

--------------------

Nikdo není, přesně, když nemá to srovnání, ale tak nikdo není spokojený s ničím ze zásady. To u nás bývá tak jako standardem. To je první věc. Druhá je samozřejmě ten, ta problematika toho, že Praha je dopravně nesmírně komplikovaná. Je velmi prosté na náklady, pokud vám jezdí tramvaj pětivozová kolem Modrého Dunaje v Budapešti a jede x kilometrů po rovině, tam se otočí a jede zpátky. U nás většinou všechny, ať už jsou to autobusy nebo tramvaje, překonávají v podstatě trošku horské prémie. Takže samozřejmě to je vidět jak na spotřebě trakční energie a je to vidět na spotřebě pohonných hmot. A samozřejmě vzhledem k tomu, že jsme, jak už jsem předeslal, město, které nemá úplně v nejlepším stavu komunikace, někde vzhledem k tomu, že jsou zanedbány, někde vzhledem k tomu, že je udržujeme v tom historické, v té historické podobě, to znamená dlažba.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka

--------------------

Také je velký provoz v Praze. Možná větší, než bychom chtěli.

Jiří VÁVRA, 1. náměstek primátora pro oblast financí

--------------------

Také je velký provoz. To bez diskuse.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka

--------------------

No, a co třeba to zlevnění jízdné v MHD a víc lidí by šlo do metra a do těch tramvají a do autobusů. Zase je to hezčí přes ty kopečky.

Jiří VÁVRA, 1. náměstek primátora pro oblast financí

--------------------

No, to už zase bychom trošku, trochu nevyšli, protože ono se to tak úplně neví, ale samozřejmě v důsledku slev, a nijak nechci teďko napadat, to je prostě realita, ale v Praze platí podstatě jízdné jenom třetina občanů. Zbytek jsou prostě slevy pro seniory, pro juniory, pro osoby se zdravotním postižením a tak dále a tak dále.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka

--------------------

A černí pasažéři.

Jiří VÁVRA, 1. náměstek primátora pro oblast financí

--------------------

Černí pasažéři, samozřejmě, to se odhaduje až 20 procent. Takže samozřejmě to jsou náklady, které potom někde jsou vidět. A k tomu samozřejmě se musí řešit právě to B, že pokud si dostavíme pětku áčko, tak se nám to zase výrazně prodraží. Takže proto si myslím, že se musí postupovat velmi uvážlivě. Metro je samozřejmě nejvýkonnější, nejluxusnější dopravní prostředek, ale také bezkonkurenčně nejdražší. Takže samozřejmě je nutno do budoucna přemýšlet samozřejmě o déčku, které stále pokládáme za strategicky důležitou stavbu. Ale pak už bych spíše byl příznivcem tramvajovýho, tramvajového svršku než jít jinou cestou. Samozřejmě autobusy příliš nepreferuji, protože přece jenom si vážím zdraví sebe, svých dětí i všech ostatních obyvatel hlavního města Prahy.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka

--------------------

No, a další výdaje, které jsou podobně náročné, nebo tedy asi už ne tolik jako je dopravní podnik, Praha má jaké?

Jiří VÁVRA, 1. náměstek primátora pro oblast financí

--------------------

Dopravní, takhle, kromě toho, že jsou to samozřejmě stavební akce, to znamená ty strategické nebo běžné stavby, tak nezanedbatelnou položku činí samozřejmě školství, do kterého jsme v letošním roce dali více jak 500 milionů navíc. Protože za prvé potřebujeme trošku stabilizovat pedagogy v Praze, protože bohužel Praha je krásná, ale samozřejmě život v ní je trochu dražší než v městech Středočeského kraje a ostatních krajích. Takže jsme nyní uvolnili zhruba 300 milionů pro úpravu mezd učitelů tak, aby vlastně neměli důvod utíkat z Prahy a zachovali jsme tady vlastně jim určitý pracovní komfort. A našim dětem vzdělání. A samozřejmě, což už zaznělo ve vašich zprávách, musíme poměrně intenzivně investovat do budování dalších míst ve školách. To znamená, že jsme uvolnili prostředky jak pro městské části, to znamená na budování škol a školek, tak samozřejmě rozšiřujeme kapacity škol zřizovaných hlavním městem Prahou.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka

--------------------

No, a ty investice a ty plány, co třeba v letošním roce, to si necháme do úplného finále.

Tak a pro poslední tři minuty bych poprosila našeho dnešního hosta pana náměstka Jiřího Vávru, prvního náměstka primátora, aby nám naznačil, které investice máte v plánu pro letošní rok?

Jiří VÁVRA, 1. náměstek primátora pro oblast financí

--------------------

Tak, jak už jsem zmínil, především je to oprava, příprava opravy mostů. Samozřejmě musíme dodělat pětku áčko. Musíme otevřít a dodělat Blanku, ale samozřejmě musíme také vybudovat a investovat 200 milionů do škol právě a školek. Protože máme, nebo respektive 300 milionů, protože to bude i pro městské části, abychom měli kam ty děti dávat naše, protože máme momentálně velmi úspěšnou křivku přírůstků, ovšem to je ten největší problém, který řešíme, že ona nám ta demografická křivka sice utěšeně roste, ale v některých oblastech nám zase za tři roky klesá. Takže samozřejmě je nutno ...

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka

--------------------

Ono když to klesne, tak se to zavře, udělá se z toho něco jiného ...

Jiří VÁVRA, 1. náměstek primátora pro oblast financí

--------------------

No, přesně tak.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka

--------------------

A pak zase přijde nová vlna, nestihne se to otevřít, není kam ty děti dát.

Jiří VÁVRA, 1. náměstek primátora pro oblast financí

--------------------

Výborně, máme z toho momentálně třeba samoobsluhu nebo něco, nedej bože, jiného. A jsme před stejným problémem. Takže řeší se otázka kontejnerových školek, jestli se vyplatí, nevyplatí, jestli se to řeší potom, jestli se z toho dají udělat domy pro seniory, nebo zdravotnické, zdravotnická zařízení, nebo lékařské ordinace a tak dále. Ale samozřejmě je nutno to investovat tam, kde ten přírůstek máme, kde vypadá, že je trvalý. A tam, kde to bude třeba jenom skokové, tak zvážit, jestli jít cestou kontejnerů, anebo spíš posílit jako ten dojezd, to znamená spádovou obec najít vhodnou, kde to rozšíření má smysl. Takže není to úplně jednoduché, ale samozřejmě především ta stránka toho uvážlivého financování je to, o co tady běží. Protože naprosto zuřivě stavět a pak nevědět, co s tím, to je to nejhorší, co bychom asi mohli udělat. Takže to je toto. No, a pak je samozřejmě jedna milá věc, která samozřejmě asi bude zajímat především obyvatele Prahy 1. Ale věřím, že i ostatní návštěvníky, že nyní už se pracuje na projektu přestavby Staroměstské tržnice. A jakmile ten projekt bude hotov, bude vypsána soutěž pro jejího nového nájemce a poté by se tato tržnice vlastně měla vrátit do své podoby z roku 1897, čili bude to taková ta krásná francouzská tržnice, kde se budou prodávat především samé dobroty z farmářských trhů. Takže ty farmářské trhy nám trošku zmizí z ulic, budou zde a bude to tak, jak to vlastně už před více jak 100 lety naši předkové vymysleli. A vymysleli to dobře.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka

--------------------

No, a kdy bude jasno letos, jestli to, co jste teď říkal, se alespoň částečně povedlo? Říká pesimista já.

Jiří VÁVRA, 1. náměstek primátora pro oblast financí

--------------------

Tak, já si myslím, že už v tom pololetí budeme mít trošku jasno, tak samozřejmě ten rozpočet byl stavěn odpovědně, takže předpokládám, že spolu s mými kolegy to dovedeme do zdárného konce.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka

--------------------

No, když budete mít čas a dorazíte, budeme rádi a můžeme si o tom zase popovídat.

Jiří VÁVRA, 1. náměstek primátora pro oblast financí

--------------------

Bude mi potěšením.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka

--------------------

Děkuji za váš dnešní čas, pěkný den. Na shledanou.

Jiří VÁVRA, 1. náměstek primátora pro oblast financí

--------------------

Děkuji za pozvání. Hezký den.

10.2.2014 13:22    ČRo Regina    Zpráva 

Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme