Hudeček: Už nejsem ten křikloun

29. 9. 2014

LN hovořily s pražským primátorem Tomášem Hudečkem o válce s billboardovou lobby, povolebních koalicích a jeho pozici v topce
ROZHOVOR TÝDNE Tomáš Hudeček

Když byl loni Tomáš Hudeček zvolen do čela Prahy, odmítl nosit primátorský řetěz. „Jen tíží a nejde sundat,“ vysvětloval. Dnes rád dává na odiv, že už je rozvážnější – zvlášť pokud jde o předělávání smluv, které naopak tíží Prahu.

* Před pár lety vás znal málokdo. Od roku 2010 to šlo ale rychle. Pražský zastupitel, radní a teď primátor. Jste takový politický génius, či nehezky řečeno rychlokvaška, anebo za vámi jen stojí správní lidé?

Vidíte, a já mám pocit, že už je to tak dvacet let. V této práci běží čas trochu rychleji.

* Není to ale až moc rychlý nástup?

Je za tím spousta práce a nervů. A jak už jsem říkal, mně ten čas ubíhá o hodně rychleji. Takže mám pocit, že jsem v tom deset patnáct dvacet let...

* A nepomohlo vašemu vzestupu i to, že máte silného zastánce v Karlu Schwarzenbergovi?

Nepochybně to bude i tím.

* Kdy si vás vlastně zhruba všiml?

V roce 2010 simě vybral do pražského vedení jako zástupce mladší generace, kterou tam chtěl mít.

* Zůstaňme ve vedení TOP 09. Jak vycházíte s Miroslavem Kalouskem?

Nejsme vůdcovská strana, probíhá u nás výměna názorů. Musím říct, že se ve velké většině případů shodneme. Věcné názorové rozdíly máme jen na řešení některých dílčích problematik.

* A lidsky?

Já jsem k němu vždy měl a mám respekt. Myslím si, že je to tak k jednomu ze dvou zakladatelů naší strany správné.

* Máte sice zastání u předsedy, ale do vedení TOP 09 vás nechtěli. A třeba pražský zastupitelský klub nehlasoval vždy jako jeden celek. Jak chcete vést město, když nemáte stoprocentní důvěru vlastních lidí?

Teď jsem představil vedení strany tým, se kterým na radnici budu schopný dělat práci, kterou teď dělám. Straně jsem řekl: ber, nebo neber. Strana řekla ano a tým byl takto schválen.

* Nebojíte se toho, že dopadnete jako Jiří Dienstbier, kterého ocenili zejména mladí voliči ČSSD, ale v pražské buňce zůstal outsiderem?

Myslím, že vůbec ne. Tým, který je na kandidátce za mnou, jsou jednoznačně lidé, které jsem si vybral. On byl naopak solitérem uvnitř svého politického klubu.

* Dovedete si sám sebe představit v celostátní politice?

Zatím je té práce tolik, že bych se potřeboval spíš zdvojit, abych funkci správce města dokázal vykonávat tak, jak bych chtěl. Pomyšlení na to, že se teď má řešit cokoliv dalšího, teď v době kampaně tedy rozhodně nemám. O dalším vývoji napoví výsledek voleb.

* Tak zůstaňme v Praze. Ským byste na příští radnici chtěl anebo nechtěl koalici?

Určitě ne s komunisty. Neumím s nimi ani komunikovat, vycházíme ze zcela odlišných ideových zásad. A pak mi v poslední době vzhledem k velmi zvláštnímu nástupu a volební kampani hnutí ANO připadá, že koalice s nimi by byla velmi, velmi obtížná. Mám pocit, že si některé subjekty včetně tohoto spletly rok 2014 s rokem 2010 či naopak. Zdůrazňováním zvláštního počtu problematických smluv se vrací do doby, kdy tady všechno ovládali kmotři. A musím podotknout, že už tomu zdaleka tak není.

* Vymezování se vůči soupeři je normální kampaň...

Vadí mi na tom, že zmiňovaná situace zde byla v roce 2010, kdy byla Praha zasmluvněna nevypověditelnými smlouvami, které městu odčerpávaly miliardy korun. Přivolávat dnes znovu tuhle dobu je „out of date“. A trochu mi to zavání tím, abychom se od kmotrů v minulosti nedostali k jiným kmotrům estébákům v budoucnosti. Děsí mě trochu rétorika, která se na základě něčeho hodně minulého snaží vyvolat hrůzu a říká, že to musíme překlopit novým směrem, který mi ale připadá úplně stejný.

* Byl byste schopen spolupracovat s někým, jako je třeba paní Kleslová? Byť ta nakonec kandiduje za ANO jen na Praze 10...

Na to jsem i narážel. Každému doporučuji přečíst knihu Jako bychom dnes zemřít měli o čihošťském zázraku a umučení faráře Toufara. Abychom dnes všichni věděli, s kým jsme měli v té době co do činění.

* Povolební matematika ale nutí politiky dělat i koalice, proti nimž se dříve vymezovali...

Proto jsem řekl, že to zatím vypadá jako velmi nepravděpodobná koalice. V případě velmi problematického volebního výsledku se samozřejmě úplně všechno dá velmi obtížně vyloučit.

* Koho vlastně teď ve volbách považujete za hlavního soupeře? Je to tedy ANO, nebo zvláště tady v Praze ODS, či obecně sociální demokracie...?

V Praze jde do voleb 31 uskupení, z nichž významná část vznikla právě rozpadem ODS, jejíž jednotliví členové si chtějí zachovat alespoň část své politické moci či kšeftíků, tak se snaží dostat na různé radnice městských částí či na magistrát. Taková bizarní uskupení jsou těžko přijatelným koaličním partnerem. A když to berete vylučovací metodou a podíváte se na ulice polepené levicověpopulistickými hesly, tak považuju (za hlavního soupeře) v té ideologické rovině – i ve vztahu k tomu, co jsem řekl předtím – opravdu ANO.

* Ve volbách jste však získal ještě jednoho, nečekaného soupeře, billboardovou lobby. Čekal jste to?

Jako soutěživý člověk jsem se těšil na samotnou kampaň, protože mi to připadlo jako velmi dobré zakončení roční, myslím si dobře odvedené práce na magistrátu. Myslel jsem si, že budu soutěžit s lídry ostatních politických stran. Ukazuje se ale, že mým velkým protivníkem je velmi malá skupina lidí schovaná za byznysový zájem billboardové lobby. Ta za uplynulá léta vlády ODS získala obrovské množství peněz v řádu miliard a tato lobby se rozhodla, že ovlivní výsledek voleb způsobem dosud nevídaným. Já jsem ale přitom nešel proti reklamnímu byznysu. Já jsem šel proti billboardům a trvám na tom, že billboardy do Prahy nepatří. A pokud se máme jednou posunout západním směrem, tak tady být zkrátka nemohou.

* V Audienci Václava Havla pronáší Ferdinand Vaněk hezkou větu: „Já se přece z principu nemůžu podílet na praxi, s kterou nesouhlasím.“ Není pokrytectvím velké billboardy teď před volbami využívat a zároveň říkat, že tady být nemají?

Tady je potřeba vysvětlit časovou posloupnost. Rada hlavního města Prahy schválila běžné nařízení, které vychází ze stavebního zákona. A v rámci nových stavebních předpisů bylo po velmi dlouhé, roční diskusi rozhodnuto, že i městské části nechtějí billboardy, a já s tím naprosto souhlasím. Zkrátka – nový billboard v Praze by už neměl dostat stavební povolení. Jsou tam nějaké detaily, ale v podstatě takto se to dá zkrátit. Tedy dokud ta stavba stojí a má povolení – byť dočasné –, je to stavba, na které je v rámci férového volebního boje vhodné volební souboj vést.

* Jasně, ale Tomáš Hudeček říká, že tady nemají být obří billboardy, a zároveň se na nich prodává...

Já jsem nestál na počátku na barikádě a nehlásil, že v Praze nemá být od zítra jediný billboard. V rámci koncepčního rozvoje Prahy vznikly stavební předpisy a ty říkají, že v dlouhodobém rozvoji Prahy nemají billboardy místo.

* Reklama ale nejsou jen velké billboardy. Vy máte na radnici danajský dar v podobě smlouvy s firmou JCDecaux, která spravuje především městský mobiliář, ale zároveň i reklamní stojany. Jakým způsobem se postavíte k jejich exkluzivitě?

Celý rok a čtvrt, co jsem ve funkci, v podstatě řeším jen nějaké staré smlouvy a na druhé straně se pomocí plánovacího institutu snažím vytvořit koncepční materiály a zahrnout je do chodu města. Když jsem vstupoval v roce 2009 do politiky, tak jsem měl tendenci být takovým tím křiklounem, které vidíme různě na plakátech, ve smyslu „všechno vyhodím do vzduchu, všechno úplně zničím, všechno obměním a zítra bude krásně“. Dneska to vidím jinak. Takže v případě, že Pražané netouží po tom, aby se zítra všechny tramvajové a autobusové zastávky rozmontovaly, aniž je cokoliv jiného připraveného, tak je potřeba i u této smlouvy postupovat naprosto stejným způsobem. To znamená započít jednání, najít možné cesty domluvy, najít rozšíření či zúžení té smlouvy. A tohle jsem v záplavě všech těch smluv dosud nestihl.

* Když se ještě vrátím k těm všem velkým projektům – tunel Blanka, prodloužení trasy metra A, Opencard... Jak zpětně hodnotíte, co se vám povedlo či nepovedlo?

Všechny tyto smlouvy jsou dneska v podstatě vymeteny. Ačkoliv se o tom moc nemluví, tak metro A je dostavěno o dvě miliardy levněji, než byl původní projekt.

* Ale později...

Není to později, protože původně byla dostavba plánována někdy na podzim roku 2014 a ona je hotová – úplně stejně jako Blanka. Ale je pravda, že metro se bude po bezpečnostních zkouškách a testech zabezpečovacího zařízení otvírat až na jaře příštího roku. Opencard je také vyřešená, ta situace je stabilizovaná. Karty platí, lidé se nemusejí bát. Zároveň všechna aktiva, která bylo možno převést, má v současné době Operátor Opencard a. s., jako firma vlastněná ze sta procent městem. Akterá teď má už pro novou politickou reprezentaci přinést na výběr tři možnosti: pokračujeme ve stávajícím systému a bude to stát tolik; obměníme ten systém a lidé dostanou novou kartičku, aniž by poznali změnu, a bude to stát tolik; anebo přejdeme na nějakou úplně novou moderní technologii a bude to stát tolik. Tramvaje jsou vyřešeny, dodávka přijde a budou všechny klimatizované. Nezatíží to město rozpočtově natolik, kolik hrozilo před čtyřmi lety, protože se rozložila splátkovost těch tramvají. Zároveň dopravní podnik přejde na přirozenou a trvalou dlouhodobou obnovu vozového parku. V Praze se vždycky nakupovalo ad hoc ve smyslu pět lednic a pak najednou dvě stě vozů.

* No a pak tu máme tunel Blanka...

Blanka byla zadána v roce 2006. Začal se stavět jiný tunel, než byl objednaný. V roce 2010–11 na to přišli a na základě toho přestali platit faktury, protože zkrátka neseděly s těmi objednávkami a s tím projektem. Až do roku 2013 se pak neplatilo, a když jsme v polovině tohoto roku převzali gesci nad dopravou, byl dluh už tři a půl miliardy korun. A dodavatel přišel a říkal: Pokud nám to nezaplatíte, my zkrátka přerušíme stavbu. S tím se nedalo nic dělat, musel to vyřešit soud a ten nás rozsoudil. Tento týden ve středu rozhodl o poslední části, o Trojském mostu, kde dokonce nebyla ani objednávka, protože stojí jiný Trojský most. Myslím, že Blanka je z tohoto pohledu také vyřešená. A to, že se firma a vedení hlavního města Prahy v tuto chvíli z bezpečnostních důvodů obávají toho, že zkrátka není ještě všechno natolik odzkoušeno, aby se v případě hromadné havárie při provozu 60 tisíc vozidel za den nestala nějaká katastrofa, tak si ta firma po dohodě s městem ještě vzala čas v jednotkách měsíců na dopracování bezpečnostního systému. Optimisticky to vypadá, že v podstatě na přelomu roku, těsně po Novém roce by Blanka měla být opravdu už dána k provozu. Připomínám, že dnes je tunel kompletně hotov.

* Nehoníte ale víc zajíců, než dokážete chytnout? Opencard, Blanka, dostavba metra... Teď do toho slibujete vylepšení Výstaviště a Stromovky, přidat školám, postavit další most přes Vltavu...

Mám pocit, že od prvního dne, co jsem na radnici, honím moc zajíců. Mám pocit, že i moji kolegové v radě hlavního města zažívají období, které nikdy nezažili. Na druhou stranu doba a Praha si to žádaly.

Štítky
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme