Hudeček: Praha za výpadek vydávání karet nemohla
Projekt Opencard stál již 1,4 miliardy korun a namísto, aby Praha měla špičkové služby, tak v úterý půl dne nefungovalo jejich vydávání.
„Výpadek nastal poté, co město převzalo podporu od společnosti EMS, která stojí za celým projektem, kritizovaným kvůli příliš vysoké ceně,“ říká v rozhovoru primátor hlavního města Prahy Tomáš Hudeček.
* Souvisí úterní výpadek nějak s tím, že jste si začali sami zajišťovat podporu Opencard?
Příčina byla jinde. My jsme převzali podporu Opencard již o tři dny dříve – v sobotu. V úterý ráno pak nešlo vydávat nové karty. Problém se tak netýkal celého systému a jeho podpory, ale jen několika desítek lidí. Bylo to kvůli tomu, že se zaměstnanci magistrátu, kteří mají nové karty na starosti, vůbec nemohli přihlásit do systému. Naši specialisté tento problém vyřešili během několika hodin. Tato věc tedy s podporou nijak nesouvisí. Otevřít software, který vlastníte, je přeci váš základní nárok. Je to stejné jako u libovolného programu na vašem domácím počítači.
* Kdo za ten výpadek tedy může: město, nebo EMS?
Výpadky se stávají u každého počítačového systému, nikdy tomu nelze zcela zamezit. Věřím tomu, že nešlo o nějaký vědomý záměr. Připomínám, že podle smlouvy společnost EMS odpovídá za to, že systém bude po předávní podpory plně funkční a způsobilý provozu.
* Můžete vyloučit, že se něco podobného nebude opakovat?
Děláme vše pro to, aby nenastal žádný krátkodobý výpadek služeb. Vyloučit u software to nikdy ale nelze. Mým cílem ale je vyvázat Prahu ze závislosti na jedné firmě. Tato závislost nás už stála 1,4 miliardy korun. Chtěl bych požádat o trpělivost a shovívavost, nechci, aby peníze Pražanů odtékaly neznámo kam, jako v minulých letech.
* Vy jste převzal projekt Opencard koncem minulého týdne. Proč? Podle radního Vašíčka, který měl problematiku na starosti, k tomu nebyl žádný důvod…
Hlavní důvod byl ten, že jednání byla roztříštěná mezi několik lidí. Část kompetencí měl na starosti pan radní Vašíček, část byla u kolegy Pařízka, jenž má na starosti dopravní podnik. Ve chvíli, kdy jsem zjistil, že společnost EMS přišla s naprosto nereálným návrhem a chtěla za další fungování a rozvoj Opencard další půl miliardy korun, jsem se rozhodl vložit do hry a sjednotit kompetence v jedněch rukou. Radnímu Vašíčkovi musím poděkovat, že se projektu věnoval a vedl jednání o dalším osudu Opencard. Bohužel udělal chybu v důležité otázce – nepodařilo se mu zaplatit EMS za licence, které už užíváme a k nim dokoupit další na příští měsíce. Okamžitě poté, co jsem to zjistil, jsem na radě prosadil jejich nákup. Je pro mě těžko pochopitelné, proč odpovědní kolegové s nákupem licencí čekali.
* Může to zkomplikovat další jednání Opencard?
O licence budeme moci požádat 30 dní po rozhodnutí rady, tedy začátkem července. Takový je zákonný postup. Už jsme je měli jednoznačně vlastnit, máme na to smluvní nárok. Kvůli prodlení nemáme bohužel zcela čistý jednací stůl. Proto musíme tuto záležitost vyřešit, abychom mohli jednat dále.
* Město nyní jedná s několika společnostmi o převzetí Opencard, se společností XTcard, s Plzní, kde funguje Plzeňská karta, ve hře je karta Českých drah. Které řešení vyberete?
Já nechci vybírat jedno ze současných řešení. Praha musí mít otevřený systém a nebýt v područí jedné soukromé firmy. To znamená, že když budete mít naši kartu, tak si s ní budete moci nahrát nejen jízdenku v Praze, ale i další aplikace jiných dodavatelů. Zároveň jízdenku bude možné nahrát na různé nosiče, třeba telefon. Proto jsem oslovil České dráhy nebo Českou poštu, abychom našli společné řešení.
20.6.2014 Pražský deník str. 08 Z metropole