Hudeček: Jak dál s Opencard

20. 8. 2014

Daniel TAKÁČ, moderátor
--------------------
Praha koupí od eMoneyServices skoro 300 tisíc licencí k Opencard. Sporný obchod za 22,5 milionu schválila rada města. Magistrát o něm s vlastníkem jednal několik týdnů. Řada potíží kolem karty ale pořád ještě vyřešená není. Firma tvrdí, že jí Praha dluží za některé služby a podala kvůli tomu žalobu. Na soud se obrátil i Dopravní podnik hlavního města Prahy. V Událostech, komentářích primátor hlavního města Prahy Tomáš Hudeček. Dobrý večer, pane primátore.

Tomáš HUDEČEK, primátor hl. m. Prahy /TOP 09/, Praha
--------------------
Dobrý večer.

Daniel TAKÁČ, moderátor
--------------------
300 tisíc licencí za 22,5 milionu. Teď už má Praha všechny licence na Opencard, které potřebuje, lidé si můžou pořizovat kartu a ona bude fungovat?

Tomáš HUDEČEK, primátor hl. m. Prahy /TOP 09/, Praha
--------------------
Ano, je to tak. My jsme dnes provedli zásadní krok pro bezproblémový chod vůbec toho systému, to znamená, my jsme opravdu dokoupili licence tak, že dneska jich máme více, než je počet uživatelů, a tedy můžeme provádět další kroky, které vedou k tomu cíli. A já věřím tomu, že povedou k tomu cíli. To znamená, za co nejméně prostředků, řádově jednotky či desítky milionů korun, mít fungující dopravní aplikaci, takovou, kterou lidé pokud možno v rámci té změny, které by je čekala, téměř nepocítí.

Daniel TAKÁČ, moderátor
--------------------
A ty licenci jsou koupené navždy?

Tomáš HUDEČEK, primátor hl. m. Prahy /TOP 09/, Praha
--------------------
Ano, to je politika, která byla zahájena právě v minulých letech. Já ji nepovažuju za úplně vhodnou, proto hledáme nějaké jiné řešení, ať už je to odkup té zbývající části toho podniku EMS a nebo i nějaké jiné řešení, protože opravdu dneska každý uživatel, který Opencard si koupí, tak město za něj platí takzvaný licenční poplatek. A takto vznikl i vlastně dluh v těch licencích v počtu 250 tisíc licencí a my jsme dokoupili teď 300 tisíc, to znamená, máme těch 50 tisíc opravdu navíc.

Daniel TAKÁČ, moderátor
--------------------
Ano, dobrá. To znamená ale, že když říkáte, že přemýšlíte o tom odkupu celé té společnosti, pokud ji nekoupíte, tak zase někdy za ty licence bude Praha platit?

Tomáš HUDEČEK, primátor hl. m. Prahy /TOP 09/, Praha
--------------------
To jsou přesně dva směry, které vedeme od té doby, co to mám i v gesci. To znamená, na jedné straně ano jednáme s eMoneyServices o tom, že vyřešíme Opencard způsobem, že Opencard celá bude spadat pod hlavní město Praha, což je samozřejmě věc, která by umožnila spoustu času mít na další rozvoj. Anebo ta druhá možnost, ta jednání nedopadnou, s tím, že jak říkám, dneska se udělá základní, zásadní krok pro to, aby vše bez problému fungovala. A ta jednání v případě, že nedopadnou, tak se bude muset sáhnout po alternativě. Ale i takto i tímto směrem by to lidé v podstatě neměli pocítit.

Daniel TAKÁČ, moderátor
--------------------
Teď mluvíte dost nejasně, pane primátore. Sáhnout po alternativě. To znamená znovu zaplatit za licence v nějakém období a nebo úplně ukončit projekt Opencard?

Tomáš HUDEČEK, primátor hl. m. Prahy /TOP 09/, Praha
--------------------
Dopravní aplikace jako karta, kterou lidé využívají, tak ta tady zkrátka byla zavedená a teď pro to, aby lidé neměli problém s tím, že si budou kartu měnit nebo budou muset jít na přepážku si kupovat něco jiného, tak to je náš hlavní cíl. Dokoupení licencí, to, co jsme dneska provedli, je částečné narovnání toho stavu, který vznikl v uplynulých letech, to znamená, my dneska máme více licencí, než je počet uživatelů, a to nám dává i vlastně čas na to stanovit, stanovit nějaký další postup. Jak jste řekl na začátku, mimo to ještě bude probíhat několik soudních sporů, protože vzájemné dlužné částky, které si mezi dopravním podnikem a eMoneyServices nebo eMoneyServices a městem tyto instituce vlastně dluží, tak tam existuje jednoznačná shoda na tom, že to musí rozhodnout soud.

Daniel TAKÁČ, moderátor
--------------------
Ano, já se snažím dopátrat k jedné věci. Bude Praha ještě někdy něco platit za Opencard?

Tomáš HUDEČEK, primátor hl. m. Prahy /TOP 09/, Praha
--------------------
Cílem je, aby Praha platila co nejméně za fungující dopravní aplikace, to znamená za tu kartičku, kterou mají lidé, kteří by si ji pokud možno nemuseli vůbec změnit nebo vyměnili jednou za několik let. Že by to fungovalo úplně zadarmo, tak to samozřejmě reálné není. Na druhou stranu myslím si, že už teď Opencard pod mým vedením funguje, řádově jednotky nebo desítky milionů korun, a jaksi ta miliarda celá dva, která za to byla utracena, dnes již není na pořadu dne.

Daniel TAKÁČ, moderátor
--------------------
No, dobře. Až budete chtít koupit tu firmu, tak tu taky budete muset zaplatit případně. To je těch asi 300 nebo 500 milionů, pokud se nemýlím v těch číslech. To budou ještě peníze, které Praha investuje.

Tomáš HUDEČEK, primátor hl. m. Prahy /TOP 09/, Praha
--------------------
Ano, ano, ano. To je přesně. Tak, ale to je přesně varianta, o které se teď jedná s tím, že já sám jsem deklaroval, že takovouto částku odmítám, aby hlavní město Praha dále za Opencard platilo. V případě, že by se eMoneyServices dohodneme na nějakém rozumném řešení v řádu opravdu jednotek, desítek milionů korun, tak můžeme, můžeme provést tady opravdu tu finální transakci. V případě, že k té dohodě nedojde, tak bude muset Praha hledat jiné alternativy.

Daniel TAKÁČ, moderátor
--------------------
Tedy když k té dohodě nedojde, tak řeknete Pražanům, zahoďte Opencard a my vám koupíme jinou kartu.

Tomáš HUDEČEK, primátor hl. m. Prahy /TOP 09/, Praha
--------------------
Hlavní město Praha se teď snaží o to, aby právě nic takového pro občany nenastalo, a to právě jeden z takových to významných kroků bylo dnešní schválení usnesení o odkupu licencí. To znamená, opravdu byl to zásadní krok pro tedy bezproblémový chod.

Daniel TAKÁČ, moderátor
--------------------
Promiňte, pane primátore. Ano, tomu rozumím, že se snažíte, chcete docílit, chcete platit pokud možno co nejméně, tomu rozumím. Já se ptám na tu variantu, když to prostě nevyjde, když 300 až 500 milionů nebudete chtít zaplatit, nedohodnete se, tak co, co bude?

Tomáš HUDEČEK, primátor hl. m. Prahy /TOP 09/, Praha
--------------------
Ne, my 300, my 300 nebo 500 milionů, jak jste říkal, ne že nebudeme chtít zaplatit, my je zaplatit nechceme, to už jsme deklarovali, protože podle mého názoru už ta karta stála opravdu dost a ty peníze tomu absolutně neodpovídají. A ta jednání spočívají v tom, že buď se dohodneme na nějaké rozumné ceně a zároveň samozřejmě už jsou připraveny záložní varianty pro případ, že se nedohodneme. To znamená...

Daniel TAKÁČ, moderátor
--------------------
Dobře. No, výborně...

Tomáš HUDEČEK, primátor hl. m. Prahy /TOP 09/, Praha
--------------------
...toto je proces, který dále běží, a tady já můžu ubezpečit, že problém nenastane.

Daniel TAKÁČ, moderátor
--------------------
A ty záložní varianty jsou které?

Tomáš HUDEČEK, primátor hl. m. Prahy /TOP 09/, Praha
--------------------
Záložní varianty jsou jednání v rámci, v rámci dalších kartových systémů služeb v České republice. Už několikrát bylo zmiňováno, že existuje společný projekt s Českými drahami, který by mohl v budoucnu přinést zjednodušení, které já nazývám velmi jednoduše, prostě paní ze Znojma, paní z Krnova, která by přijela na jednu jízdenku na jednu, jednu kartu, na jednu dopravní aplikaci, tak by mohla jezdit i v Praze veřejnou dopravou. A k tomu, pokud se nedohodneme s eMoneyServices, tak je to jedna z cest, ke které nejspíš hlavní město Praha směřuje.

Daniel TAKÁČ, moderátor
--------------------
Dobře. Ale to taky bude stát tedy nějaké peníze, ale musí být menší než těch 300 až 500 milionů tedy.

Tomáš HUDEČEK, primátor hl. m. Prahy /TOP 09/, Praha
--------------------
No, tak to zaprvé samozřejmě to si nedokážu představit, že by to bylo jinak. Ale i ta prvotní jednání takto opravdu vypadají, že ta cena je řádově nižší, ano.

Daniel TAKÁČ, moderátor
--------------------
Pane primátore, děkuju za rozhovor, na shledanou.

ČT 24, Události, komentáře, 19.8.2014

Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme