Chabr: Vybíráme provozovatele oblouků pod Negrelliho viaduktem. Důraz klademe na kvalitu i nabízený program
Hlavní město v příštích letech plánuje vybudovat pod Negrelliho viaduktem v Karlíně novou odpočinkovou zónu. Ve zhruba čtyřech desítkách oblouků se usadí komerční i kreativní subjekty, které v menší míře doplní začínající podniky. Jednotlivé nájemce vybere speciální komise.
„Praha se touto rekonstrukci zařadí po bok dalších moderních evropských měst v rámci umění využití veřejného prostoru a jeho jednotlivých prvků. Mostní oblouky mají velice zajímavou historii - již na počátku 20. stoleti byly zabedněny a při rozvoji automobilismu v nich byly umístěny garáže. V tuto chvíli dostanou pro Pražany mnohem atraktivnější využití, kdy zde vznikne zajímavá skladba provozu různorodého charakteru. Pravě s ohledem na jedinečnost tohoto prostoru vznikl tenký konsensus - kdy budoucí provozovatelé nebudou definováni pouze výší nájemného, ale i kvalitou obsahu. Vybírat je bude porota složená ze širokého spektra subjektů, od zástupců hlavního města a městské části Praha 8 až například po architekty, kteří u celé myšlenky revitalizace stáli od počátku. Moc se těším, až si sem budeme moci přijít na kávu anebo pivo a navštívit i další zajímavé provozy,“ říká radní hl. m. Prahy pro oblast správy majetku Jan Chabr.
Rada hlavního města Prahy udělala další krok k obnově celého prostoru na území Karlína, když schválila na svém pravidelném jednání schéma budoucího provozování plánovaných vestaveb v obloucích Negrelliho viaduktu. Těch na základě vypracované koncepční studie z roku 2019 vzniknou v příštích letech zhruba čtyři desítky.
Celkem se jedná o tři modely provozování vestaveb. První z nich počítá s komerčním pronájmem za předem stanovené nájemné, kdy se bude soutěžit typ provozu a program podniku. Nájemní smlouva má být stanovena na dobu určitou 5 let a následně může být prodlužována ve dvouletých intervalech.
Druhý typ předpokládá takzvaně kreativní pronájem na 3 roky také s možností dalšího prodloužení za předem stanovenou cenu, která by měla být nižší. V obou těchto případech by se mělo jednat vždy o 40 procent z celkového počtu vestaveb. Zbylá část bude vyhrazena různorodým start-upům, které dostanou krátkodobý pronájem na jeden rok.
Mix typů nájemních smluv zajistí kvalitu a rozmanitost nabízených služeb, zároveň by ale podle vypracovaného finančního modelu měl městu také generovat zisk. Finance z pronájmu se následně vrátí do údržby, oprav a dalšího rozvoje celého prostoru pod Negrelliho viaduktem. Část prostředků potom poslouží i pro financování dalších rozvojových záměrů v oblasti využití dopravních staveb pro kulturu a podnikání.
„Když jsem byla v Berlíně nebo v Londýně, vždycky mi připadalo sympatické, jak město umí využít oblouky viaduktů pro nejrůznější bistra, kavárny nebo galerie. Jsem ráda, že tomu tak brzy bude i v Praze. Domluvili jsme se, že prostory nedostane zkrátka jen „nejvyšší nabídka“, ale šanci dostanou i kulturní nebo komunitní projekty. Jsem zvědavá na to, s jakými nápady Pražané přijdou a jak se díky tomu Karlín promění,“ podotýká Hana Třeštíková, radní pro kulturu a cestovní ruch.
Do fungování prostoru pod Negrelliho viaduktem se zapojí hned několik městských i externích organizací i městská část Praha 8. Například Technická správa komunikací hl. m. Prahy zajistí technické provedení obnovy veřejných prostranství a vestaveb do oblouků Negrelliho viaduktu. Po dokončení úprav je následně předá do správy městské společnosti Trade Centre Praha. Ta bude nově vzniklou zónu spravovat a uzavírat smlouvy s nájemci.
V rámci této společnosti také vznikne podobně jako v případě Pražských náplavek pozice kurátora. Ten bude mimo jiné předsedat komisi pro výběr nájemců, která bude mít celkem deset členů a stane se poradním orgánem hlavního města v otázkách fungování celého prostoru pod viaduktem.
Mezitím aktuálně pokračuje projektová příprava úprav veřejných prostranství i samotných vestaveb do oblouků. Ještě v prvním pololetí letošního roku by tak mělo dojít k podání žádosti o územní rozhodnutí. Plán využití oblouků navazuje na kompletní rekonstrukci samotného viaduktu, kterou v loňském roce dokončila státní organizace Správa železnic. Předtím v obloucích bývaly z velké části zanedbané sklady a garáže.
MHMP