TOP 09 na Praze 14 odmítá výstavbu překladiště v Malešicích
Proti překladišti v Malešicích se spojily tři městské části, šibeniční termín nakonec stihly
Proti plánu rakouského developera, který v pražských Malešicích plánuje postavit kontejnerové překladiště, odesílají své připomínky všechny tři dotčené městské části. Na pražský magistrát tak poputují podrobně zpracované argumenty Prahy 14, 10 a 9.
Místním radnicím vadí, že by překladiště vzniklo v těsné blízkosti obydlených lokalit. „V ohrožení by bylo nejen ovzduší, ale překladiště by bylo i hlučné, zvýšilo by průjezdnost kamionů o nejméně 130 souprav denně a znamenalo by to konec budoucímu rozvoji v této části Malešic,“ upozorňuje radní pro územní rozvoj Prahy 10 Bohumil Zoufalík. Záměr vybudovat v Malešicích obří překladiště, kde by se z vlaků nakládaly kontejnery na kamiony, přitom dotčené radnice kritizovaly už při připomínkování návrhů Metropolitního plánu. Plán na jeho vybudování ale v návrzích přesto pokaždé zůstal.
„Studii, kterou developer Rail Cargo Terminal zaslal k připomínkování, navíc zadával a tudíž platil sám developer. Proto chceme našimi připomínkami docílit toho, aby byla zpracována studie EIA o možných dopadech na životní prostředí. Rozumíme kolegům a obyvatelům z MČ Prahy 10 a plně je podporujeme, navíc nás nejvíce trápí především doprava. Křižovatka Kbelská – Průmyslová x Poděbradská, je nejvytíženější úrovňová křižovatka v Praze, kde projede denně více jak 70000 vozidel. Plánovat projekt takové rozsahu bez zajištění dostatečných kapacit z hlediska infrastruktury, je nepřijatelné. Navíc se obáváme hlukových, prachových a emisních dopadů, kdy z hlediska cyklické dopravy cca 300 kamionových souprav denně, výrazně zhorší již tak napjatý stav životního prostředí. Pokud nebude konečně dořešen vnitřní a vnější okruh Prahy je bezpředmětné se k tomuto tématu vůbec vracet. To jsou některé z důvodů, proč tento projekt nechceme a nemůžeme podpořit,“ vysvětluje radní pro dopravu a životní prostředí Prahy 9 Tomáš Holeček.
„Oblast Malešic i širšího okolí prošla v posledních desetiletích prudkým rozvojem a z původní průmyslové části se stal v podstatě intravilán města. Na to MČ Praha 14 dlouhodobě poukazuje i ve svých zásadních připomínkách k návrhu Metropolitního územního plánu. Vybudování překladiště v tomto místě jde zcela proti strategii Prahy vymístit nákladní dopravu z širšího centra a je v podstatě uvnitř plánované nízkoemisní zóny. Stovky kamionů a návazná další nákladní doprava by vedla ke kolapsu dopravy v této lokalitě a znamenala zničení potenciálu rozvoje celé této části Prahy,“ varuje Radek Vondra (TOP 09), starosta MČ Praha 14.
Obyvatelé starých Malešic, ke kterým by z překladiště měl dokonce vést hlavní sjezd, v těchto dnech sepisují petici. „Praha 10 stojí za občany Malešic, kteří s projektem obřího překladiště nesouhlasí. Na konci roku 2016 jsme uspořádali setkání místních občanů. Podporujeme dopravu zboží po železnici, nicméně toto překladiště nemá sloužit pro obsluhu Prahy a Středočeského kraje, ale pro obecný přesun zboží mezi zámořskými překladišti a evropským vnitrozemím. Proto je nesmyslné, aby bylo umístěno v rezidenční oblasti, kde se navíc připravuje několik obytných projektů,“ říká radní Prahy 10 a předsedkyně komise územního rozvoje Ivana Cabrnochová.
„Dostali jsme extrémně krátkou dobu, během které se máme k projektu vyjádřit, ale stihli jsme to i díky spolupráci mezi dotčenými městskými částmi. Požadujeme, aby projekt překladiště v Malešicích byl posouzen z hlediska vlivu na životní prostředí. Cílem městských částí je, aby projekt v navržené podobě a na navrženém místě nevznikl,“ dodává Cabrnochová.