Toman: Průtah městem opět v akci?

11. 9. 2014

Kolik je to let, co laická i odborná veřejnost bojovala proti městem prosazovanému kapacitnímu průtahu vedeným rovnoběžně s Klatovskou ulicí z Bor přes nivu řeky Mže k Lochotínskému pavilonu? Deset? Dvanáct? Za sebe mohu říci, že jsem si myslel, že je to tolik let, že jsme všichni trochu moudřejší a naučili jsme se přistupovat k městu jako k organismu trochu citlivěji. Ale asi jsem se spletl, protože se opět projednává po částech průtah jako státní komunikace. Začnu první částí a to spojením ulic Borská a Sukova.

Když se bojovalo před lety proti průtahu, argumenty byly, že čtyřproudová komunikace není pro město správné řešení, protože ho rozřízne jako Rokycanská ulice Doubravku.

Další argument byl, abychom vybudovali nejprve obchvat a pak síť uvnitř upravovali v charakteru tříd, ulic a uliček. A teď řešíme podobný návrh jako tehdy a stejně hloupě.

Spojka je v současnosti navržena čtyřpruhová s napojením na kruhový objezd před Techmánií. Proč potřebujeme novou kruhovou křižovatku rozměrů Borského rondelu před Techmánií? Proč chceme neměstskou dálnici opět přiblížit centru?

Proč nechceme dopravní spojku takovou, aby kolem ní šlo žít a bydlet a nejen postavit výrobní haly a nákupní centra? Skutečně jsme se nepoučili? Nebo se lenost zaujmout rozumné stanovisko setkala s megalomanským řešením ŘSD šitým na míru komunikacím vedeným mimo obce?

Nemá být čtyřproudá spojka jako první etapa průtahu otevřením Pandořiny skříňky ve formě dálnice na Lochotín?

Samozřejmě. Můžete si říci, že o nic nejde. Že plánovaná část průtahu vede neatraktivním územím za Borskými univerzitními kolejemi a že je toto území vlastně periferie a máme skoro pravdu. Území je pro dopravní spojku připraveno, ale z hlediska města je kapacitní komunikace vždy oddělí a tuto „periferii“ snadno zakonzervuje i do dalších let, zatímco městská třída s bydlením má šanci tento kus města povýšit na součást městské čtvrti, na město!

Na závěr pokládám řečnickou otázku. Budou chtít zastupitelé a radní města tyto skutečnosti vnímat a změnit plánovaný záměr, nebo zůstanou slepí a hluší? Před lety se podařilo velikášské plány zastavit a začal se budovat obchvat. Ten ještě není dostaven a neznáme tedy ještě jeho dopad na návyky lidí a systém dopravy. Přesto je opět na stole průtah.

Ing. arch. Jan Toman,  

Regionální mutace| Mladá fronta DNES - plzeňský kraj                                 

1.9.2014 Mladá fronta DNES str. 04 

 

Štítky
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme