Kraj potřebuje jasnou investiční strategii
TOP 09 a Starostové pro Plzeňský kraj sledují se znepokojením nedobrý vývoj ekonomické situace kraje v oblasti běžných výdajů a nabízejí alternativy k řešení problémů kraje. Je nutné provést podrobnou revizi provozních výdajů a zároveň stanovit jasnou investiční strategii.
ZAMĚSTNANCI
Plzeňský kraj potřebuje prověření nutného počtu pracovníků kraje. V případě, že kraj bude výrazně investovat do společného informačního systému kraje a všech příspěvkových organizací, měla by se tato změna promítnout do počtu zaměstnanců.
NEMOCNICE
Zásadním problémem kraje je extrémní ztrátovost krajských nemocnic – téměř 300 mil. Kč a k tomu další narůstající ztráty v odložených splatnostech faktur. Nemocnice typu LDN musí hospodařit bez ztráty. Ostatní nemocnice mohou vykazovat ztrátu maximálně v jednotkách mil. Kč. Největším problémem je Klatovská nemocnice. Ztráty v ní mohly být minimální, neboť nemocnice se stavěla na „zelené louce“ a měla být postavena co nejúsporněji a přesně dle potřeb regionu a dle příslušných plateb od zdravotních pojišťoven. Roční ztráta nemocnice dnes činí 193 mil. Kč. Proto by zde měla být provedena podrobná analýza ztrát. Ztráty energií musí být řešeny neprodleně. Mělo by dojít k urychlenému vyklizení starých objektů a k jejich prodeji či jinému využití. V samotné nemocnici je nutné rozklíčovat ztrátovost jednotlivých oborů a řešit jejich provoz s akumulací pouze minimálních ztrát.
DOPRAVA
Podpořili jsme výstavbu investic do krajských silnic se 100% dotací z ROP Jihozápad. Tyto investice nesmí být připravovány víceméně náhodně jako dosud, kraj by měl mít jasnou koncepci investic do silnic 2. a 3. třídy.
Velkým problémem je silně se zhoršující stav krajských silnic. Je nutné provádět postupnou obnovu povrchů silnic.
Kraj by měl investovat do celoplošné obnovy povrchů silnic prostředky ušetřené na zimní údržbě a vzhledem ke 100% dotaci větších investic zvýšit částku oprav dalších silnic.
Smlouva o spolupráci s městem Plzní na přípravě jihozápadního obchvatu by měla zohlednit i variantu investice do této silnice z prostředků ŘSD či z budoucích projektů ITI či kohezních fondů.
CESTOVNÍ RUCH
Koncepce cestovního ruchu má dobře zpracovanou analytickou část, část návrhová obsahuje pouze marketingové nástroje. Vzhledem k zaměření zájmu turistů na přírodu je nutné postupně zpřístupňovat přírodní zajímavosti rozvojem cyklodopravy, cyklostezek.
SOCIÁLNÍ VĚCI
V letošním roce došlo k saturování části potřeb sociálních služeb z MPSV. Je nutné prosadit potřeby kraje do pravidel OP Zaměstnanost a do OP IOP.
FONDY EU
Plzeňský kraj se velmi nedostatečně uplatňuje v současné diskusi o dotačních programech EU v období 2014-2020. Zásadní pro kraj je nyní vyjednání co největšího objemu financí pro MAS, jejichž prostřednictvím mohou čerpat dotace obce, města, spolky, drobní podnikatelé. Vlastní město Plzeň bude zařazeno do specifického programu ITI.