Dostavbu D35 může uspíšit zjednodušení stavebního řízení a aktivní přístup samosprávy
Urychlené dokončení výstavby D35 je důležité nejen pro města a obce na její trase, nýbrž i pro širší spádové okolí. Příkladem je Česká Třebová, která je největším středoevropským nákladním železničním uzlem. Zde zanedlouho začne druhá etapa výstavby logistického centra. Jednou z podmínek získání investice v předpokládané celkové hodnotě 3 miliardy korun přitom bylo zahájení dostavby D35 v roce 2015. V územním plánu kraje je již prosazen přivaděč z České Třebové k trase D35 směrem na Svitavy. "Moravskoslezský kraj je důkazem, že když se všichni spojí, jde všechno. Nestačím se divit, kolik tam postavili dálnic. Apeluji na poslance. V Ostravě všichni táhli za jeden provaz,“ uvedl starosta České Třebové Jaroslav Zedník.
Videozáznam celé debaty. Autor: Radek Štěpán
"Za zdržení D35 mohla v příznivé době krajská reprezentace, která se nemohla rozhodnout, zda chce severní nebo jižní variantu. Původní dvě varianty D35 byl nešťastný stav. Pardubický kraj tak ztratil drahocenný čas,“ okomentoval místopředseda hospodářského výboru a člen podvýboru pro dopravu Poslanecké sněmovny PČR František Laudát. "Máme zbytečně složitou stavební legislativu a zákon o ochraně životního prostředí, což paralyzuje investory a občany," dodal poslanec. Řešení podle poslance je ve zjednodušení stavebního zákona: "Tlačíme na to, aby to bylo prioritou. V minulosti byly pokusy o změnu stavebního zákona, ale nedařilo se. Pakliže změna projde, nastartovalo by to plošně rozvoj výstavby silniční sítě. Je nerealistické spoléhat na zákon o liniových stavbách a na vyvlastňování. Doba je jinde. Životní prostředí a majetková práva jsou výrazně akcentovanější než v minulosti.“
Pro exministra dopravy Zbyňka Stanjuru je nejdůležitější dostavba D35 a silničního okruhu kolem Prahy. "Projektová dokumentace a výkupy pozemků se připravují moc pomalu. Tady by měly hrát úlohu i místní samosprávy a kraje. Kraje nemusí čekat na územní rozhodnutí, ale mohou pozemky vykupovat již teď a pak je prodat ŘSD. Trasa je stabilizovaná. Říkám hejtmanům, že nemají brečet, ale vykupovat. ŘSD jako státní organizace nemůže, ale kraje jako samospráva mohou," prohlásil exministr.
Cestu pro zrychlení přípravy výstavby popsal místostarosta Litomyšle Michal Kortyš /ODS/. "Město Litomyšl personálně posílilo na stavebním úřadě. Vyjdeme ŘSD vstříc, abychom pomohli s administrací výkupu pozemků pro D35. Aktivně vyjednáváme s vlastníky pozemků na trase,“ uvedl Kortyš.
"Důležitá je spolupráce se samosprávami. Ta se děje. Města pomáhají s výkupem pozemků pro ŘSD takřka nezískatelných. Aktivně pomáhá i Vysoké Mýto a poslanci z pardubického kraje. Lepší spolupráce je s většími městy, než s malými sídly. Kolem Vysokého Mýta zatím nemůžeme vykupovat pozemky. Nemáme ještě územní rozhodnutí. Při výkupech pozemků nejsou problémy se zemědělci, nýbrž se spekulanty,“ popsal aktuální situaci v přípravách D35 vedoucí Správy Pardubice Ředitelství silnic a dálnic Bohumil Vebr a pokračoval: "V listopadu začne základní archeologický průzkum, bude trvat cca 18 měsíců. Nevíme, jestli nás pustí archeologové na místa, kde potřebujeme začít stavět přednostně, na mosty. Tyto naše podmínky byly totiž ze zadávací dokumentace ministerstvem dopravy vyškrtány."
Miloš Fogl, předseda MO Vysoké Mýto
http://www.orlicky.net/?id_zpravy=11547167091474954084