Zedník: Kraj podpořil boj proti kamionům
Svitavsko – Zatím to není definitivní, ale Litomyšl, Česká Třebová a okolní obce získaly spojence v boji proti nákladní dopravě. Úředníci z Pardubického kraje vydali opatření, na jehož základě šoféři nákladních aut s hmotností nad 12 tun nebudou moci vjet na určené komunikace. Proti vyhlášce však lze od 2. srpna po dobu 30 dní podat písemnou formou námitky.
U ZÁMKU BEZ TRANZITU?
Mezi vybranými silnicemi je i II/358 vedoucí kolem litomyšlského zámku. Znamená to tedy konec nákladním autům poblíž historické památky? „Nedovedu si představit, že na původní dlažbě v okolí zámku, který je zařazen na listinu světového kulturního dědictví UNESCO, by nadále v poměrně křivolakých uličkách jezdily těžké nákladní vozy,“ sdělil hejtman Martin Netolický, který se ve sporu měst s Ředitelstvím silnic a dálnic přidal na stranu místních samospráv.
Vedení ŘSD, které stopku pro nákladní dopravu v minulosti nedoporučilo, přitom argumentovalo obavami o plynulost provozu.
Podle ŘSD je totiž navrhovaná objízdná trasa přes silnici I/43 u Opatova nevhodná.
„Silnice první třídy je přetížená a nepovažujeme za vhodné tam přivádět další zátěž,“ uvedl v červnu pro Deník vedoucí provozního úseku ŘSD Pardubice Jiří Hostaša.
Stanovisko ŘSD před prázdninami překazilo plány vedení Litomyšle a České Třebové. Starostové totiž chtěli ve vybraných částech města zakázat vjezd nákladní dopravě už na začátku července. Minulé týdny čekali na vyjádření krajského úřadu, který mělo spor rozhodnout. „Jsme rádi, že zvítězil selský rozum,“ řekl k rozhodnutí krajských úředníků litomyšlský starosta Radomil Kašpar.
PRŮTAHŮ SE NEBOJÍ
Jaroslav Zedník, starosta České Třebové, se připomínkování dopravního opatření a dalších průtahů nebojí: „Vidím to pozitivně. Myslím si, že praxe ukáže, že to bylo správné rozhodnutí. Nákladní doprava mezi Českou Třebovou a Litomyšlí se zklidní. I dopravci pochopí, že je to pro ně lepší než jezdit přes kopec.“
Město chce dopravce o změně dopravního značení předem informovat. Až budou značky osazeny, první měsíc, dva bude městská policie řidiče upozorňovat, později ale přistoupí k sankcím. „Jsem přesvědčený, že deset procent řidičů pojede podle navigace a bude jim jedno kudy. Prostřednictvím městské policie si to pohlídáme,“ potvrdil starosta.
Nehledě na možné připomínky však podle hejtmana Martina Netolického velká auta na lokálních komunikacích nemají co dělat.
„Nákladní doprava na silnici II/358 v současném rozsahu již dávno nepatří. Výstavbou logistického terminálu společnosti Metrans v České Třebové vzrostla zátěž této komunikace, která původně sloužila pouze pro místní nákladní dopravu, nikoliv pro tranzitní,“ prohlásil.
***
Kde hrozí stopka nákladní dopravě Návrh stanovení místní úpravy se týká provozu nákladních vozidel s hmotností nad 12 tun. Jedná se o následující silnice: Litomyšl: I/35, II/358, II/360 Česká Třebová: I/14, II/358, III/31512, III/36012 Zdroj dat: Pardubický kraj
Svitavský deník