Kontejnerový terminál v České Třebové
Na výjezdním zasedání Hospodářské komory Pardubického kraje sekce dopravy dne 22. února 2011 byla na Městském úřadu v České Třebové prezentována výkonným ředitelem společnosti Metrans Ing. Jiřím Samkem realizační vize připravovaného kontejnerového terminálu.
Společnost Metrans předpokládá, že koncem února bude zahájena výstavba jednoho z největších tranzitních železničních kontejnerových překladišť v České Třebové. „Jde o největší terminál nejen v České republice, ale i v celé Evropě“, informoval poslanec Václav Cempírek, jenž se zasedání Hospodářské komory zúčastnil a projekt kontejnerového terminálu podpořil.
Náklady na výstavbu intermodálního uzlu ve 3 až 4 etapách se odhadují na 1,5 miliardy korun, zastavěná plocha bude cca 130 tis. m2 a nabídka pracovních příležitostí je odhadována až na 500 pracovních míst.
Výstavba první etapy by měla být dokončena do konce letošního roku. V rámci těchto prací bude vybudováno 6 kolejí, silniční infrastruktura a odstavné plochy pro kontejnery. Investor si Českou Třebovou vybral s ohledem na její minulý i současný význam jako jednoho z největších železničních uzlů v republice.
Tranzitní kontejnerový terminál bude pracovat s novou technologií, elektrické lokomotivy s kontejnerovými vlaky budou zajíždět přímo do terminálu na manipulační koleje obsluhované dvěma až třemi portálovými jeřáby, kolejiště bude mít obě zhlaví zatrolejována. Po provedení obsluhy vlakových souprav mohou okamžitě bez posunovacích operací pokračovat v jízdě do dalšího terminálu. Portálové jeřáby budou obsluhovat manipulační prostor s šířkou 90 m a délkou 700 m.
Rozhodnutí pro výstavbu v České Třebové podtrhuje skutečnost, že terminál v Praze-Uhříněvsi má velmi omezené možnosti dalšího růstu s ohledem na jeho umístění v blízkosti obydlené zástavby a problémy se silničním i železničním napojením.
Již v červnu minulého roku začaly na místě budoucího terminálu první přípravné práce spojené s úpravou a opravou příjezdové infrastruktury.
Společnost Metrans, založená v roce 1991, vlastní v České republice a ve Slovenské republice pět terminálů (Prahu Uhříněves, Zlín-Želechovice/Lípa, Plzeň-Nýřany, Dunajskou Stredu a Košice) a zároveň provozuje kontejnerové vlaky mezi těmito terminály s propojením na severomořské přístavy Hamburg, Bremerhaven a Rotterdam.