Značka pro kamiony: Nevezeš náklad do města? Neprojedeš
Veškerou dálkovou dopravu na městské obchvaty. Takový je dlouhodobý záměr olomoucké radnice v boji se stále sílícím provozem na silnicích v obydlených částech.
Magistrát představil nový plán, jenž by měl ulehčit především čtvrtím na západě a jihu Olomouce, kudy si kamiony často krátí cestu.
Pomoci má nedávno přijatá novela silničního zákona, která umožňuje „vylepšit“ zákazovou značku dodatkovou tabulkou Tranzit nedovolující vjezd těžkých vozů do města, pokud v něm nemají cíl své cesty. Má to ale dva háčky. Aby systém fungoval perfektně, musela by být hotová východní tangenta.
A i ve své současné okleštěné podobě nebude zprovozněna dříve než zhruba za rok.
MOŽNÁ AŽ ZA ROK
Olomoučtí radní schválili princip, kterého se bude držet nový systém stanovení tranzitních tras a navazující dopravní značení.
K jeho realizaci však vede ještě dlouhá cesta. „Odhaduji to na nejméně tři čtvrtě roku, možná na rok,“ uvažuje vedoucí odboru koncepce a rozvoje olomouckého magistrátu Marek Černý. „Teď nás čeká výběr firmy, která vytvoří návrh dopravního značení. Ten se poté projedná se všemi dotčenými orgány a vlastníky silnic, jichž je několik. Následně musíme policii požádat o stanovení dopravního značení a na závěr opět vybrat firmu, která vše zrealizuje,“ vypočítal jednotlivé kroky Černý.
Podle představitelů města je důležité, že nové řešení posvětila Policie ČR. „Nákladní dopravu není možné zcela eliminovat. Nemůžeme omezit zásobování důležitých průmyslových podniků, ale v trasování jsme dospěli ke shodě s dopravní policií,“ vysvětlil náměstek primátora Aleš Jakubec.
Jedinou trasou, kterou by tak tranzitní doprava mohla projíždět od západu na východ města, by tak byly páteřní páŘepčíně páa komunikace v Řepčíně Hejčíně, dále ulice Na Střelnici, Dobrovského, třída 17. listopadu a Wittgensteinova. Následně by se tato trasa napojovala do Tovární ulice. Na severu města by ještě byla pro tranzit průjezdná Lazecká ulice.
„Tuto úpravu nám dovoluje nedávná novela zákona o provozu na pozemních komunikacích, která umožnila přidat ke značce zákazu vjezdu dodatkovou tabulku Tranzit. To dříve nešlo, proto třeba omezení provozu nákladní dopravy ve Foerstrově ulici či v centru města bylo řešeno ještě jinak,“ vysvětluje Černý.
Nové opatření podle něj uvítají například obyvatelé Zolovy, Jižní či Slavonínské ulice, kudy si tranzitující kamiony často zkracují cestu.
JEZDÍ TAM MÉNĚ AUT
Že omezení těžké dopravy na městských průtazích mají svůj smysl, potvrzuje i Jana Teplá, která často navštěvuje své rodiče bydlící ve Foerstrově ulici v domě přímo u rušné čtyřproudé silnice. „Podle mě tam v poslední době jezdí určitě daleko méně aut. Dříve tam stávaly kolony od jednoho semaforu až ke druhému a nedalo se třeba ani přejít, teď je to rozhodně lepší,“ míní o frekventované ulici Jana Teplá.
Všem Olomoučanům ale zatím pomoci není. „Pro východní část města kvůli chybějící tangentě v tuto chvíli řešení bohužel neexistuje. Nechtěli jsme však dále čekat a rozhodli jsme se alespoň pro toto částečné řešení,“ uvedl Marek Černý.
Nejbližším krokem bude zpracování projektové dokumentace pro nové směrování tranzitní dopravy za zhruba čtvrt milionu korun. Náklady na celé přeznačení odhaduje radnice asi na 13 milionů.
Zdroj:Olomoucký deník
Datum vydání:6.12.2017