Velká dopravní revoluce 2017: „inteligentní“ značky i křižovatky

7. 11. 2016

„Chytré“ značky, které budou průběžně měnit maximální rychlost, či „inteligentní“ křižovatky se semafory reagujícími na aktuální dění. To vše sledované a ovládané z centrálního dispečinku. 
Olomouc připravuje sofistikovaný plán, jak zvýšit plynulost dopravy, která především ve špičce na frekventovaných trasách vázne. 
Systém chce uvést do provozu už příští rok, radnice je za něj připravená zaplatit 120 milionů korun. 

Olomouc koncem roku 2017. Na třídě Svobody při pátečním odpoledni rychle přibývá aut, hrozí kolony a kolaps dopravy. Obsluha centrálního dispečinku blížící se potíže vidí na obrazovkách přenášejících záběry z kamer, proto rychle mění režim semaforů na okolních důležitých křižovatkách. Vlna zelených světel vypouští přetlak vozů z centra. Dispečeři k tomu přes měnící se značky snižují maximální povolenou rychlost. Doprava se zklidňuje, vše je plynulejší. Řidiči nemusí před křižovatkami brzdit a znovu se rozjíždět, změny barev na semaforech na sebe pěkně navazují. Hrozící kolaps je zažehnán. Brzy již nemusí jít o sci-fi. Olomoucká radnice plánuje díky exkluzivním evropským dotacím vybudovat dispečink pro olomouckou automobilovou dopravu. „Budou se zde sbíhat data ze všech olomouckých křižovatek. Postupně budou naváděny na systém centrálního řízení tak, aby bylo možné v Olomouci efektivně řídit dopravu podle situací, které vznikají. Už teď připravujeme systém, který má dát do souběhu křižovatky, které na sebe navazují. A to tak, aby doprava v Olomouci byla plynulejší,“ přibližuje olomoucký primátor Antonín Staněk. Nový systém, jenž má především hlavním olomouckým tahům pomoci od častých kolon, bude mít zjednodušeně řečeno dva pilíře. Jejich konkrétní podobu a nastavení ještě doladí plánovaná studie. 

Cíl: žádné kolony a plynulejší doprava 

Prvním pilířem je dálkové centrální ovládání semaforů na důležitých křižovatkách. Provoz budou dispečeři sledovat přes nový kamerový systém. Druhým jsou „chytré“ proměnlivé značky. Lidé v dopravní centrále skrz ně budou měnit maximální povolenou rychlost. „Jde o to, aby řidiči k případné koloně dojížděli menší rychlostí. Když je rychlost nižší, plynulost dopravy je větší. To je zásadní,“ přibližuje náměstek primátora Aleš Jakubec, spadá pod něj mimo jiné odbor koncepce a rozvoje. Mluví o zdánlivém paradoxu, vychází však ze zkušeností ze západní Evropy. „Tím, že jedou všichni pomaleji, je doprava plynulejší. Nehrozí excesy, kdy auta jedou chvíli rychle, poté pomalu,“ doplňuje Jakubec. 
Cena za plynulejší olomouckou dopravu se vyšplhala na 120 milionů korun. Kromě dispečinku město pořídí také informační parkovací systém na Svatém Kopečku. Ten coby turisticky atraktivní cíl trpí nápory aut, která často se zapnutými motory čekají v kolonách na uvolnění parkovacího místa. I tady mají pomoci měnící se značky. Lidem za volantem dají vědět, na kterých svatokopeckých parkovištích je aktuálně ještě volné místo. 
Do budování dispečinku se město chce pustit již v roce 2017, klíčová je pro něj dotace z programu ITI. V rámci tzv. Integrovaných teritoriálních investic jsou v něm vyčleněné evropské peníze pro Olomouckou aglomeraci, kterou tvoří spolu s okolními obcemi Olomouc, Prostějov a Přerov. „Tento projekt zde musíme předat do 10. ledna, uskutečnit by se měl během příštího roku,“ upřesňuje další primátorův náměstek Ladislav Šnevajs, jenž má ITI na starosti. 

„Doprava v Olomouci nebude nikdy ideální“ 

Jakubec však upozorňuje, že dispečink s chytrými křižovatkami a značkami není absolutním všelékem na časté olomoucké kolony. Hlavním soupeřem radnice je stále narůstající počet aut. Náměstek zdůrazňuje, že obecně naše města nebyla budována pro tak velký nápor vozů. „A stále ještě nejsme na vrcholu, co se týče množství aut. I když děláme všechny možné kroky a snažíme se situaci zlepšit, tak dobíháme problém, který nám však stále odbíhá,“ míní Jakubec. 
Vedení města právě proto podle něj pracuje na Plánu udržitelné městské mobility, z nějž by měly vzejít další návrhy na zlepšení. „Narůstající počet aut nám ale neumožní říci, že to bude někdy ideální. Automobilová individuální doprava v Olomouci nebude nikdy ideální,“ upozorňuje Jakubec. Situaci tu navíc v nejbližších letech zkomplikují protipovodňová opatření v centru města, při kterých se budou bourat vytížené mosty v Komenského ulici a na Masarykově třídě. 
V budoucnu by Olomouci kromě dispečinku mohla pomoci i odstavná parkoviště na okraji města. Lidé by tu vozy nechali a dál pokračovali hromadnou dopravou. „V územním plánu máme na všech příjezdech do města vytyčené plochy pro tato parkoviště typu park and ride,“ doplňuje Jakubec. Podle hrubého odhadu by mohla fungovat za zhruba šest až sedm let. 
Ještě dříve by mohl být hotový parkovací dům, o němž kvůli odstavení aut na okraji Olomouce politici uvažují za městskou částí Slavonín. Vzniknout by mohl v rámci budování třetí etapy tramvajové trati na jih města. 

Zdroj: Mladá fronta DNES Datum vydání: 5.11.2016

Štítky
Osobnosti: Aleš Jakubec
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme