Revoluce na magistrátu: ubylo zaměstnanců i odborů
Počínaje pátkem odstartují na magistrátu největší změny za posledních 20 let. Opatření mají ušetřit miliony
Přerov - Ušetřit, zefektivnit služby a zjednodušit práci úředníkům a především lidem. To vše si na přerovském magistrátu slibují od změn, které tady odstartují už v pátek prvního července. Jde o nejrazantnější proměnu a zásahy do struktury magistrátu za poslední desítky let. Sníží se nejen počet odborů a oddělení, ale z úřadu odejdou na dvě desítky zaměstnanců. Opatření by měla ušetřit miliony korun.
Odešli hlavně vedoucí
Změnu úřadu plánovali zástupci magistrátu již dlouhou dobu. Nová organizace vychází z auditu, na kterém pracovali více než rok různí odborníci. Z původních šestnácti odborů se nyní počet sníží o polovinu, na osm. Z čtyřiceti oddělení a deseti pracovišť pak vznikne devětadvacet oddělení a tři úseky. Od pátku tak v Přerově vzniknou kromě útvaru interního auditu a kanceláře primátora odbor ekonomiky, vnitřní správy, koncepce a strategického rozvoje, správy majetku a komunálních služeb, sociálních věcí a školství, evidenčních správních služeb a obecního živnostenského úřadu či odbor stavebního úřadu a životního prostředí.
Na magistrátu ale došlo hlavně k velkým personálním změnám, a to na nejvyšších postech. „V rámci úspor jsme výrazně snížili počet vedoucích úředníků, takže jde opravdu o velké zeštíhlení organizační struktury,“ uvedl tajemník přerovského magistrátu Jiří Bakalík. Z původních 331,7 pracovníků, do nichž jsou započítáni i provozní pracovníci se zkrácenými úvazky, se počet sníží na 310,7. „Zrušením jedenadvaceti funkčních míst výrazně ušetříme. Od pátku tak bude na magistrátu působit 296 úředníků,“ upřesnil Bakalík. Pokračování na straně 3
Revoluce na magistrátu: ubylo zaměstnanců i odborů
Vedení si od razantních změn slibuje hned několik výhod. „Kromě výrazných úspor dojde k zefektivnění, zrychlení a zjednodušení všech procesů,“ vysvětlil. Výsledky, zejména co se týče financí, by mělo vedení pocítit hlavně v průběhu příštího roku. „V letošním roce ještě budeme vyplácet odstupné, ale v tom dalším už se opatření projeví v plném rozsahu. Ušetřit bychom měli zhruba deset milionů,“ řekl tajemník.
Stavební povolení z obýváku
Razantní opatření by měla odlehčit nejen úředníkům, ale hlavně obyčejným lidem, pro které znamená běhání po úřadech mnohdy značné komplikace. „Pro občany budou změny znamenat zkrácení a urychlení doposud poměrně složitého a zdlouhavého procesu. Vše budou moci řešit na jednom místě,“ sdělil Bakalík. Tím ale změny na magistrátu nekončí. Do budoucna plánují na úřadě také postupnou elektronizaci. „Lidé by si tak mohli v budoucnu vše zařídit pomocí několika kliknutí přímo „z obýváku“,“ dodal.
Všichni pod jednou střechou
V současné době je magistrát rozdělen do několika budov. Kanceláře a úředníci sídlí na Bratrské, Smetanově a Blahoslavově ulici i na Horním náměstí a náměstí TGM. „To bychom také chtěli změnit a stále na tom pracujeme. V současné době snižujeme počet budov, ve kterých působíme, o pobočku z ulice Boženy Němcové, kde byl doposud Odbor školství, mládeže a tělovýchovy. Ideální bude, až budou všichni zaměstnanci i vedoucí pod jednou střechou. Bude to snazší jak pro nás, tak pro občany,“ konstatoval tajemník. Jeho slova potvrzují i lidé.
„Vyřizování na úřadech nemám ráda právě kvůli tomu, že se tak naběhám. Člověk aby si vzal dovolenou, když chce něco vyřídit. Jedna velká budova by byla nejlepší,“ nechala se například slyšet padesátiletá Miroslava Šuláková z Přerova.
Revoluce ve veřejných zakázkách
Další novinkou je i vznik odboru vnitřní správy, v němž bude fungovat nový úsek veřejných zakázek. Ty by odteď měly být průhlednější. O vzniku úseku se jednalo už před komunálními volbami v průběhu loňského roku. „Jde o výraznou změnu, od které si slibujeme větší pečlivost, důslednost a hlavně transparentnost,“ sdělil Bakalík. „To je přímo revoluční věc, která zcela změní proces výběrových řízení,“ poznamenal už dříve také náměstek přerovského primátora Dušan Hluzín (TOP 09).
Další propouštění už v lednu
Tím vším ale proměna přerovského magistrátu nekončí. Další razantní zákrok čeká úřad už počátkem příštího roku. Zaniknou totiž dvě ze čtyř oddělení odboru sociálních věcí a školství, která přejdou pod stát. „Jde o oddělení dávek pro zdravotně znevýhodněné občany a oddělení dávek pomoci v hmotné nouzi. O tom, kolik zaměstnanců budeme muset propustit, se bude jednat už koncem příštího týdne,“ uzavřel Bakalík.