Olomouc do dvou let přetne klíčová cyklodálnice
O další desítky milionů z dotací na stavbu cyklostezek nyní zabojuje olomoucký magistrát. Pokud uspěje, vloží je mimo jiné i do postupného budování Moravské cyklotrasy. Nejpozději v roce 2014 by po ní lidé mohli město projet skrz naskrz.
OLOMOUC Projet Olomouc od severu na jih po jediné cyklostezce? Za dva roky žádný problém pokud vyjdou všechny plány olomoucké radnice a její žádosti o dotace na budování takzvané Moravské cyklotrasy. Jedna z jejích částí se nyní staví v městské části Řepčín, příští rok vyroste další ve Schweitzerově ulici, která vede do čtvrtí Slavonín a Nové Sady. Cyklostezek se pak dočkají i lidé v Černovíře či v Holici. Budou-li dotace, bude se stavět také v okolí Olomouce v obcích Horka nad Moravou a Hlušovice.
Celkem nyní v evropských fondech leží na nové cyklostezky 160 milionů korun, o zhruba čtyřicet se uchází i Olomouc. Bezmála osm z nich by místní radnice ráda vložila do trasy ve Schweitzerově ulici. „Povede přes ni od výjezdu z parku až na ulici Požárníků a za ní pak k železničnímu přejezdu,“ přibližuje náměstek olomouckého primátora Ladislav Šnevajs. „Pokud s touto žádostí uspějeme, chtěli bychom tento úsek postavit v příštím roce.“
Olomoucké čtvrti na jihu města Povel, Slavonín a Nové Sady se tak díky tomu dočkají napojení na Moravskou cyklotrasu. Ta má v budoucnu vést od Králického Sněžníku až k Hodonínu, a stát se tak součástí mezinárodní sítě tras pro cyklisty a in-line bruslaře. „U této části, která bude procházet sídlištěm Povel, předběžně počítáme s rozpočetem ve výši deseti a půl milionu korun. Ale věříme, že to po výběrovém řízení bude méně,“ popsal před časem další z olomouckých náměstků Ivo Vlach.
Na další části Moravské cyklotrasy nyní dělníci již nyní pracují na severu Olomouce v Řepčínské ulici. „Z městské části Řepčín povede až po rozhraní katastrů Olomouce a obce Horka nad Moravou,“ líčí Šnevajs. „Od tamní odbočky na Poděbrady již cyklostezka od minulého roku vede, letos ji právě tímto úsekem napojujeme na Olomouc. Hotové by to mělo být zhruba v polovině letních prázdnin. Snažíme se, aby to pro letní sezonu bylo co nejdříve.“
Na tuto stavbu potom naváže i samotná Horka nad Moravou, která ji protáhne dál směrem k sobě. Svým dílem sem přispějí také obce Křelov a Skrbeň. „V horizontu dvou let bude Moravská cyklotrasa na území Olomouce z devadesáti procent hotová. Nechci to říkat na sto procent, protože jsou zde některé malé úseky, kde při plánování stavby narážíme na majetkoprávní řešení. Ty ale nejsou klíčové, jsou většinou krátké a dají se objet,“ uvádí Šnevajs.
Kromě Moravské cyklotrasy bude olomoucká radnice žádat o evropské peníze i na další úsek druhé významné cyklistické tepny Jantarová stezka. „Jde o část na břehu řeky Bystřice od Bystrovan až po Pavlovickou ulici,“ upřesňuje Šnevajs. Další dotace by pak nyní chtěl získal na stavbu cyklostezek mezi olomouckými čtvrtěmi Holice a Nové Sady a mezi částí Černovír a obcí Hlušovice.
Mladá fronta DNES | 7.4.2012 | Rubrika: Kraj Olomoucký | Strana: 2 | Autor: Michal Poláček | Téma: Olomoucký kraj