Nový průmyslový areál se otevře v Řepčíně, další město plánuje v Neředíně

20. 4. 2016

Pozemky u neředínského letiště chce Olomouc změnit na průmyslovou zónu. Město hledá investora, který by mu s tím pomohl. Další lokalita pro výrobu se připravuje v blízkosti Moravských železáren, kde soukromá společnost plánuje stavbu tří hal. S firmami tam může přijít přes sedm set zaměstnanců. Uvažuje se proto o napojení lokality železáren na Pražskou ulici.

U letiště nechává město postupně demolovat staré hangáry.

„Plánujeme zde rozvíjet průmyslovou zónu. Zatím hledáme strategického partnera, který by se s námi podílel na zainvestování inženýrských sítí. Jak by přicházeli další zájemci, proplatila by se část dané investice. Sháníme také dotační tituly, ale ty se teď bohužel na brownfieldy příliš nevypisují," řekl náměstek olomouckého primátora Aleš Jakubec (TOP 09) k problematice oživování nevyužitých území.

Ekologické zátěže

Radnice nyní jedná se dvěma podniky z Olomouce. Jeden hledá novou adresu, druhý větší prostory. Jména náměstek Jakubec zatím zveřejnit nechtěl.

„Pokud by se dařilo, jak bychom si představovali, mohl by tam investor být na konci příštího roku. Lokalita je nicméně komplikovaná předchozím pobytem ruské armády. Ekologické zátěže se sice odstraňovaly a vrty ukazují, že vyteklá nafta a podobně už by v půdě být neměla, ale jisté riziko zde hrozí," připomněl Aleš Jakubec.

Necelé tři kilometry vzdušnou čarou je v městské části Řepčín u Moravských železáren vzdálený průmyslový areál, kde skupina Accolade zamýšlí mezi ulicemi Křelovská a Řepčínská stavbu tří montážních hal.

„Smyslem návrhu revitalizace průmyslového areálu v Řepčíně je mít připravenou modernizaci areálu pro případ, že se najde nájemce či nájemci, kteří by jej v takové podobě využili," řekl ČTK předseda představenstva skupiny Accolade Milan Kratina.

Překladiště ne, výroba ano

Haly mají být podle něj projektovány pro moderní lehkou průmyslovou výrobu. Takové využití samosprávě vyhovuje.

„Má tam být navýšení pracovních míst. Když jsem mluvil s investorem, zdůrazňoval jsem, aby nevzniklo jen překladiště, ale výroba. Zaručoval se, že takové místo pro překladiště ani vhodné není. Bydlí tam lidé, je tam dobré spojení veřejnou dopravou, a proto umístění vidí jako ideální pro lehkou výrobu," sdělil Aleš Jakubec.

Dokončení všech hal má trvat zhruba příštích deset let, investor počítá podle dokumentace EIA s prostorem pro více než sedm set zaměstnanců. Celková rozloha hal se bude blížit 26 tisícům čtverečních metrů.

„Záměr EIA je návrhem na modernizaci průmyslového areálu. Není na objednávku nebo na míru budoucích uživatelů. Takoví ještě nejsou a ani je aktivně nevyhledáváme. Areál nadále pronajímáme místním podnikatelům," podotkl pro ČTK Kratina.

Pracovníci chybí

Viceprezident Hospodářské komory ČR a předseda představenstva Krajské hospodářské komory Olomouckého kraje Bořivoj Minář v souvislosti s novými průmyslovými zónami připomněl současný problém s nedostatkem pracovníků.

„Zaměstnanci nejsou, známe to z celé republiky. Svůj díl na tom mají všichni od státu po kraje a možná i podnikatelé, že se málo prezentují. Lidé na technickou práci chybějí. Nezaměstnanost fakticky není, ale nemáme její strukturu, abychom věděli, kolik lidí je ochotno a schopno pracovat v českých podnicích," sdělil.

Pro lehkou výrobu

K průmyslové zóně v Neředíně doporučuje cestu prodeje. I tak by podle něj měla Olomouc kontrolu nad jejím zaměřením.

„Město může mít podmínku, že tam bude lehká výroba. Všechno se dá ošetřit. Nežehral bych nad tím, že v historickém městě není dost místa pro výrobní haly a velký těžký průmysl. Když máme v okolí města, která se pro to dají využít lépe," doplnil Minář.

Dopravní komplikace?

Řepčínská lokalita se začne pravděpodobně plnit dřív. I proto je nutné zabývat se otázkou, jak bez komplikací zajistit dopravu zhruba tří set nákladních i osobních aut, která do areálu denně zamíří. Město proto hledá dopravní napojení. Problém je ale s naplněnou kapacitou kruhového objezdu u hypermarketu Globus, na který už nejde přidat páté rameno potřebné pro směr k železárnám.

„Policie s tím kvůli vytížení nesouhlasí. Začínáme komunikovat s majitelem lokality u nákupního centra o nové světelné křižovatce, která je naplánovaná v územní studii. Vznikla by u obchodního domu s nábytkem. V ten okamžik by se mohlo odstranit rameno na kruhovém objezdu ve směru na Globus," popsal náměstek Jakubec, že pak by neměl být problém napojit rondel na cestu do Řepčína.

Počet ramen by tedy zůstal na čtyřech. Nová křižovatka by zároveň sloužila k napojení budoucí zástavby, která má vzniknout podél Pražské ulice na pravé straně směrem z města.

Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme