Nezaspí ČR možnost rozvoje železnice?
»Bílá kniha« dopravy, kterou vypracovala Evropská unie, se železnicí počítá jako s klíčovou složkou dopravy díky ekologičtějšímu provozu. Do budoucna by měla být kvůli energetické efektivnosti i konkurenceschopná vůči automobilové dopravě.
PRAHA - České republice hrozí, že ji obejde evropská síť vysokorychlostních železnic. To by v důsledku znamenalo celkové zaostávání železniční dopravy v zemi.
V souvislosti s uvažovanou výstavbou vysokorychlostních železnic to uvedl generální ředitel Českých drah Petr Žaluda. ČR by se proto podle něj měla nejpozději do dvou let přihlásit ke spolupráci na výstavbě vysokorychlostních tratí a jejich napojení na síť v sousedních zemích.
»Vysokorychlostní železnice budou zastávat klíčové postavení v budoucí evropské mobilitě,« řekl náměstek ministra dopravy Ivo Vykydal. »Bílá kniha« dopravy, kterou vypracovala Evropská unie, se železnicí počítá jako s klíčovou složkou dopravy díky ekologičtějšímu provozu. Do budoucna by měla být kvůli energetické efektivnosti i konkurenceschopná vůči automobilové dopravě.
V současnosti ČR hrozí, že plánovaný vysokorychlostní koridor z Berlína do Vídně nepovede přes Prahu a že se českému území zcela vyhne. »Pokud bude tento projekt schválen, tak do něj bude ČR obtížně vstupovat,« zdůraznil Žaluda.
Rozvoji osobní železniční dopravy v České republice chybí podle Žaludy především vhodná infrastruktura. Železniční trati jsou v současné chvíli delší než silniční spojení a dojezdová doba vlaků je dvakrát až třikrát delší než v případě dopravy osobními automobily. Jediná konkurenceschopná trať je v současnosti Praha -Ostrava, což se odráží i na ochotě soukromých dopravců na ní zavádět vlastní spoje.
Výstavba vysokorychlostních tratí podle Jindřicha Kušníra, ředitele odboru drah ministerstva dopravy, přinese evropský tranzit, který bude ČR potřebovat hned z několika důvodů. Především bude znamenat možnost získání evropských peněz pro další výstavbu infrastruktury, na které by země jinak neměla nárok. Pro české železniční dopravce bude znamenat uplatnění v mezinárodní dopravě a v neposlední řadě přinesou vysokorychlostní tratě občanům podstatné zkrácení dojezdových časů mezi metropolemi.
»Dnes nemá cenu bavit se o rychlostech kolem 300 kilometrů
v hodině,« uvedl Kušnír. V nejbližší době bude stačit rychlost kolem 200 kilometrů, které je možné dosáhnout s existujícím vozovým parkem. Pro ČR jsou prioritní vysokorychlostní tahy Berlín - Praha - Brno - Vídeň, Praha - Brno - Ostrava - Katovice a Praha - Mnichov.
Vysokorychlostní železnice bude schopná konkurovat ostatním druhům dopravy, pokud bude dvakrát rychlejší než doprava automobilová a bude dosahovat poloviční rychlosti letecké dopravy, uvedl náměstek generálního ředitele ČD Antonín Blažek.
Podle Ignacia Barrona z globálního sdružení asociace železnic UIC má vysokorychlostní železnice potenciál odlákat až polovinu cestujících letecké dopravě. Vůči letecké dopravě je zároveň daleko ekologičtější. Například z hlediska emisí oxidu uhličitého na jednoho cestujícího dosahuje zhruba čtvrtinových hodnot. O ekologické šetrnosti v porovnání s automobilovou dopravou ani nemluvě…
Haló noviny | 21.5.2011 | rubrika: Z ekonomiky | strana: 6 | autor: Ivan Cinka