Komu bude těžko, zavolá
Linka 113, kde lidem poradí, jak si počínat v těžkých životních situacích, by měla vzniknout v Ostravě. Je o tom přesvědčena Jana Mudrová, která kandiduje do Zastupitelstva města Ostravy a také obvodu Moravské Ostravy a Přívozu za TOP 09.
Je hodně těžkých okamžiků v životě, kdy člověk potřebuje skutečně dobrou radu, nebo prostě jen morální podporu. Pro lidi s handicapem, se zdravotním omezením, děti s různými typy postižení nebo staré lidi existuje celá řada sociálních služeb, které jim a jejich rodinám mohou ulehčit jejich komplikovaný úděl. Kdo se ale někdy, zejména náhle, v podobné situaci ocitl, ověřil si, že vůbec není jednoduché zorientovat se v tom, kde lze hledat pomoc. Jana Mudrová dobře ví, o čem mluví. Spolu s dalšími členy rodiny dlouho pečovala o tatínka s těžkým onemocněním, maminka trpí potížemi se ztrátou paměti. „Měla jsem zjednodušenou situaci, protože jsem pracovala jako vedoucí sociálního odboru na úřadu městského obvodu. V tom, jaké jsou možnosti poskytování sociálních služeb, jsem se tím pádem dobře orientovala. Navíc do péče o rodiče se zapojila opravdu celá rodina, takže jsem na ty starosti nebyla sama,“ vypráví Jana Mudrová. Umí si ale představit, že například starší člověk, kterému náhle zemře partner, zoufale pročítá seznam všech možností sociální pomoci. Člověk, v tíživé situaci jen vypoví svůj příběh a doví se přesně, kde a jak mu mohou pomoci, kde může co vyřídit a jaké jsou v jeho konkrétním případě možnosti řešení, vysvětluje Jana Mudrová.
Lidé totiž mnohdy ani netuší, že existuje například mobilní hospic, jehož pracovníci se jezdí postarat o nevyléčitelně nemocné až k nim domů. Mnohé rodiny nevědí, že mohou využít třeba odlehčovací službu a odjet na dovolenou načerpat nové síly a energii, nebo na služební cestu beze strachu, zda je dobře postaráno o jejich blízkého, o něhož jinak každodenně a mnohdy dlouhodobě pečují. A většinou nemají přehled, na jakou finanční podporu mají v těžké situaci nárok a kde o ni mohou žádat.
„Když už teď maminka zůstala sama, bez pomoci bychome se neobešli. Já pracuji jako vedoucí marketingu, sestra žije v Brně, dcera a syn mají své rodiny a starají se o malé děti. Přitom maminka potřebuje pravidelnou pomoc a péči,“ objasňuje Jana Mudrová. K její mamince ráno přijíždějí zdravotnice, která ji podá léky, a když je třeba, pomůže s přípravou snídaně. Pečovatelská služba zase přiveze v poledne oběd. A další pracovnice pečovatelské služby nakoupí, uklidí byt a hlavně posedí, povypráví, vyslechne smutky. Nebo přijde s klubíčkem vlny a společně se pustí do pletení ponožek. „U maminky jsme samozřejmě bezmála každý den, pokud je to jen trochu možné, ale tolik péče bychom ji prostě nemohli poskytnout,“ ličí Jana Mudrová.
Se svým návrhem na zřízení linky, kde nejen poradí, ale také povzbudí, a ujistí volajícího, že když je na dně se silami a potřebuje pomoc, tak to není žádná ostuda, u svých kolegů z ostravské TOP 09 uspěla. Zřízení sociálního call centra v Ostravě je tak jedním z programových cílů, které chce topka v příštích měsících prosadit.