Pavera: Z Prahy na Mošnov hůř vidí
Mošnovskému letišti Leoše Janáčka se daří nejlépe za 10 let. Počtem přepravených osob patří mezi nejlepší regionální letiště v České republice. Navíc Moravskoslezský kraj je prvním regionem v Česku, který má mezinárodní letiště napojené na železnici. To z něj důležitou součást dopravní infrastruktury s vazbou na průmyslovou zónu Mošnov.
I proto by z něho mohly nově létat další linky do destinací v zemích Beneluxu nebo Skandinávie. „Bohužel ministerstvo dopravy má výhrady. Prý občané našeho kraje mohou létat z Prahy či Katowic. Je vidět, že ministerstvo sídlí v Praze. Kdyby bylo v Ostravě, mluvili by představitelé ministerstva úplně jinak,“ zdůraznil poslanec Herbert Pavera.
Už tak náš kraj bojuje s „nepřízní“ geografického postavení vůči ostatním krajům. Neustále chybí dostatek snahy a finančních prostředků na zlepšení dopravní infrastruktury, jak dostavby obchvatů, tak i vybudování dálnice propojující sever republiky. Nyní, když se podařilo pozvednout strategickou, ale i ekonomickou úroveň letiště v našem kraji, tak nám opět ministerstvo moc nevychází vstříc.
Z hlediska obchodního, každá nová linka přinese i nové možnosti potenciálních obchodních partnerů a investorů. Již v loňském roce se diskutovalo v rámci investorských snídaní o využitelnosti mezinárodního letiště Leoše Janáčka pro firmy, zaměstnance, obchodní partnery a klienty. V současné době letiště Leoše Janáčka velmi intenzivně dokončuje poslední odpovědi na dotazy Ministerstva dopravy, týkající se průzkumů, cenových ohodnocení apod. Zároveň ve spolupráci s Agenturou pro místní rozvoj probíhá prověřování potřeb firem v návaznosti na rozšíření o další letecké linky. Již předběžná šetření ukazují, že právě firmy mají velký zájem o uzly jako je Amsterdam nebo Helsinky. Úspěšným výsledkem by pak mohlo být 3x týdně spojení Ostrava-Helsinky a dokonce až 5x týdně spojení Ostrava-Amsterdam. Zájem o tato spojení navíc je i v Olomouckém kraji. Jedná se především o průmyslové zóny obou krajů, které by ocenily mnohem lepší letecké spojení z Ostravy s významnými přestupními uzly v Evropě.
„Pokud bude OKD propouštět, bude potřeba hledat nejen nové pracovní příležitosti, ale především nové investory, kteří budou ochotni v kraji zainvestovat. Bez kvalitního dopravního spojení jen stěží přilákáme nové partnery do Moravskoslezského kraje,“ vyzdvihl potřebnost poslanec Pavera.