Montované parkovací domy – návod nejen pro česká sídliště
Počet osobních automobilů na českých silnicích se v minulém roce navýšil zhruba o 172 tis., což představuje nárust zhruba o 2,6 %. Okolo 40 % českých domácností má dva osobní vozy.
Městská sídliště jsou proto často auty zcela přeplněná. V Česku mezi paneláky standardně volený plošný systém parkovacích stání je dlouhodobě neperspektivní. Neumožňuje další, tolik potřebné, navýšení kapacity. A především netvoří atraktivní prostředí pro bydlení, ve kterém je nutné počítat s dostatkem kvalitní zeleně.
Do revitalizovaných českých sídlišť by svěží vítr a naději na lépe řešený prostor mohly vnést parkovací domy montované z lehkých ocelových dílů. Na rozdíl od svých monolitických předchůdců jsou odstranitelné, rychleji zhotovitelné, rostoucí a zhruba více jak o polovinu levnější. Modulární ¨parkhausy¨ jsou dnes poměrně běžným řešením dopravy v klidu například na německých sídlištích. Firmy, které technologii dodávají se v českém prostředí teprve zabydlují. Lze však očekávat, že čeští výrobci se brzy chopí této příležitosti a do probouzejícího se trhu přinesou zdravou konkurenci.
Montovaný parkovací dům v Německu
Česká města mají zpravidla zpracován ¨plán udržitelné městské mobility¨, který s výstavbou parkovacích domů často počítá. K jejich montáži jsou tedy schopná vyčlenit své pozemky. Realizaci by mohla financovat například nově vznikající družstva typu SVJ nebo přímo města z vybraných prostředků za rezidentní či jinou politiku parkování.
Pavel Nalezený, architekt