Kdo a co pomůže Liberci?
Malé zamyšlení nad tím, jak by mohli politici pomoci městu Liberec v současné době a kam by měly směřovat politické snahy vládců Libereckého kraje a Liberce.
Problémem města, který jej pronásleduje posledních deset let, je především jeho dluh a obsluha tohoto dluhu. S rozpočtem cca 2,5 miliardy město dává cca 10 % z tohoto rozpočtu na pokrytí svého dluhu (100 miliónů splátka, 130 miliónů úroky a nějaké další platby za platby spojené s finančními operacemi a kontokorenty).
Liberec jako krajské město je také zřizovatelem a tím i provozovatelem mnoha institucí, které slouží pro občany celého kraje, v některých případech i s přesahem do dalších krajů a nebo dokonce do příhraničních regionů. Nákladově se jedná o stovky miliónů ročně na provoz zařízení a institucí, které nejsou vybaveností pro občany Liberce, ale pro občany napříč krajem, a přesto je jimi zatížen finanční rozpočet města.
Dalším problémem je fungování a efektivita samosprávy a vůbec chodu celého Magistrátu města Liberec (MML). Nelze jednoznačně říci, kde jsou schované problémy, a nelze ani určit, zda-li se MML může vydat cestou snižování stavu zaměstnanců. Nicméně efektivitu jednotlivých odborů je nutné podrobit procesnímu auditu a následně nesmí mít vedení města strach se výsledku tohoto auditu podřídit a přijmout navrhovaná opatření.
Příspěvkové organizace města (PO) jsou poměrně složitou kapitolou snahy politiků o provádění činností, které jsou v běžném životě poskytovány na komerční bázi. Nelze snadno rozhodnout, je-li to pro město výhodné nebo je lepší činnosti outsourcovat, osobně se přikláním k názoru, že příspěvkové organizace mohou být pro město přínosem jak na nákladové straně, tak i na straně reakce na potřeby města.
Trochu se zamýšlím nad schopností efektivity příspěvkových organizací a jejich zaměření (tedy politického směřování) ve víru neustále se měnící politické situace (volby) a neustálého tlaku na rozšiřování činností. Pro mě je mnohem důležitější mít menší počet PO s mnohem větším záběrem použití. V mnoha případech by bylo možné na bedra PO přenést i úkony prováděné samosprávou (příkladem Městské lesy se mohou starat o vodní toky, TSML se může starat o městská hřiště, atd…).
V kontextu uzavřených smluv je potřeba také ukončovat všechny smlouvy v koncesionářském režimu a tyto činnosti provozovat formou PO města s jeho absolutním vlivem na provoz i na generovaný zisk.
Správa a údržba majetku včetně služeb, které jsou s tímto spojeny, je pro město ohromnou finanční zátěží, která je způsobena nejen rozsahem majetku, ale i jeho zhoršujícím se stavem zapříčiněným dlouhodobým podfinancováním nejenom investic, ale i běžné údržby. Součástí tohoto problému jsou i městské a sociální byty, z nichž vybrané nájemné nestačí ani na pokrytí běžných oprav a obnovy majetku.
Na mnoha místech dochází také k neoprávněnému používání městského majetku, který si ovšem občané (i právnické osoby) nechtějí odkoupit ani dlouhodobě pronajmout. V této oblasti nelze opominout, že zodpovědný odbor nemá přehled o stavu majetku města a jeho neoprávněném využívání a případná řešení jsou spíše sporadická než pravidelná.
Dopravní podnik města Liberce představuje jednu z největších položek na výdajové straně města a z dlouhodobého hlediska jediným možným zlepšením této položky je zdražení jízdného, zrušení papírových jízdenek a především omezením provozních nákladů a zrušením rozvojových plánů tam, kde to prostě nedává smysl.
PROBLÉMY KRÁTCE A RYCHLE
- Eliminace výše splátky dluhu města a jeho splacení
- Celokrajské služby a jejich financování
- Fungování a efektivita MML
- Efektivita příspěvkových organizací a rozšíření jejich činností
- Správa a údržba stávajícího majetku
- Poplatky za využívání městského majetku a jeho prodej
- DPMLJ
Důsledným tlakem na vyřešení výše uvedených problémů lze pro město Liberec ušetřit cca stovky miliónů za rok a tyto pak investovat do rozvoje města.
ŘEŠENÍ! S rozvahou, zodpovědně a s dlouhodobou vizí
1. Eliminace výšky splátky dluhu města a jeho splacení
- ani přes současnou těžkou finanční situaci nepřistoupit k navýšení dluhu města
- vyjednáváním či refinancováním snížit úrokovou sazbu za poskytnutý úvěr ze současných 6,7 % na mnohem nižší úroveň odpovídající obvyklým úrokovým sazbám
- vytvořit fond na příspěvky od občanů, firem, politiků a příspěvků města na splacení úvěru (tento fond by nesměl být použit na nic jiného než na splátku dluhu)
2. Celokrajské služby a jejich financování
- zapojení kraje a státu do financování těchto služeb
- tlak na zákonodárce pro umožnění vícezdrojového financování (dnes není možné) příspěvkových organizací
- tlak na zákonodárce a na vládu, aby provedla revizi RUD za účelem spravedlivého rozdělení příspěvku státu na občana pro jednotlivá krajská města (v současné době mají 4 velká města násobně vyšší příspěvek než všechny ostatní obce a města v ČR). Krajská města poskytují služby na celokrajské úrovni, a proto by tato města měla být zvýhodněna před ostatními alespoň zvýšeným poplatkem na občana.
- postupné a mírné zvyšování počtu obyvatel města především zahuštěním zastavěných oblastí s dostatečnou občanskou vybaveností
- vytváření městských částí z obcí v okolí Liberce, které nejsou zainvestovány občanskou vybaveností a jejichž obyvatelé z větší části využívají služeb Liberce (samozřejmě na dobrovolné bázi)
3. Fungování a efektivita MML
- realizace procesního auditu (v současné době ve fázi zadání)
- fikce souhlasu závazného stanoviska s plným ručením odpovědné osoby
- modernizace a digitalizace procesů pro podávání žádostí (elektronicky)
- omezení otevírací doby pro veřejnost (spojení s elektronickým podáním)
- eliminace dvojí návštěvy úřadu (například předání vyhotovených dokladů formou kurýrní služby – klidně i jako placená alternativa)
4. Efektivita příspěvkových organizací a rozšíření jejich činnosti
- jednotný přístup ke všem p.o. (pod vedením jednoho odboru) s jasným cílem sjednocení procesů, vybavení, výběrových řízení a používání jednotných SW
- provázanost p.o. a jejich činností (nelze jednou p.o. něco provozovat a zároveň stejné věci jinou p.o. outsourcovat)
- p.o. jsou primárně zřízené městem pro poskytování služeb městu nebo jeho organizacím, a proto je nutné všechny p.o. směřovat k tomu, aby uspokojily co největší objem služeb právě a jenom pro město (a pouze v případě volných kapacit nabízely své služby na volném trhu)
- u všech p.o. vytvořit jednotnou formu řízení, jednotnou strukturu vedení a jasnou strukturu činností, které se musejí rozšiřovat dle potřeb města (politici musí vytvářet zadání pro p.o. a neobjednávat služby u soukromých společností)
- p.o. přidávat činnosti dle zaměření a tím eliminovat např. koncesní smlouvy a nebo provozování městského vybavení či majetku
5. Správa a údržba stávajícího majetku
- zvýšit poplatky za používání městského majetku na komerční úroveň (u sociálních bytů zachovat udržitelnost pro potřebné)
- udělat rozčlenění majetku na zbytný a nezbytný, přičemž u zbytného by se mělo směřovat k jeho prodeji
- postupně snižovat podfinancovanost majetku (v současné době je vnitřní dluh na stavu majetku cca 4,5 miliardy korun) a místo budování nových věcí se spíše v příštích letech zaměřit na opravu věcí stávajících
- využívat v maximální možné míře dotačních podpor a hledat cesty k jejich získání
- vypořádat majetek s bytovými družstvy, kde je Liberec spoluvlastníkem (převézt podíly v intencích současných zákonů a pravidel tak, aby družstevníci byli vypořádání v duchu původních smluv
- převzít majetek od Interma Byty a začít o něj pečovat a generovat na něm zisk (nebo ho společnosti Interma Byty odprodat)
- starost o údržbu a obnovu majetku přenést primárně na p.o. města a tím zmenšit náklady o zisk soukromých společností
6. Poplatky za využívání městského majetku a jeho prodej
- zpracovat pasport všech ploch a staveb města, která jsou využívána občany nebo právnickými subjekty k jejich činnosti (plochy, parkoviště, garáže, drobné stavby, atd…)
- velmi tvrdě vyžadovat podpis nájemní smlouvy nebo odkoupení dotčených majetků města (pokud nebude ze strany dotčených občanů a právnických osob zájem uspořádat dražby)
- vytvořit pasport majetku, který Město Liberec nebude potřebovat pro svoji současnou funkci ani pro svůj rozvoj a tento majetek odprodat nejvýhodnější nabídce
- důsledně vyžadovat údržbu majetků a ploch, které nejsou v majetku města, ale tvoří tvář města (viz. Papírové náměstí, pozemek Textilana, ruina kostela Sv. Máří Magdalény, pozemek v Jezdecké, atd…)
- nabídnout městské pozemky k pronájmu na sídlištích a u bytových domů jako předzahrádky (i za cenu oplocení a změny statutu v územním plánu) s jasným vymezení údržby těchto pozemků (z mého pohledu velká úspora na nákladech města a velký zdroj realizace svého okolí pro obyvatele – velký tlak na pejskaře, aby se na pronajmutých pozemcích chovali slušně).
7. Dopravní podnik města Liberce
- zvýšit cenu jízdného mimo kupónů (OPUSCARD) např. jednotné jízdné za 25,- Kč (ve všech formách), jednodenní 100,- Kč, dvoudenní 200,- Kč, sedmidenní 300,- Kč
- zrušit všechny slevy, které nekompenzuje stát
- rozšíření možností bezhotovostních plateb za jízdenku
- návrh konceptu pro přetrasování linek MHD pro lepší obslužnost území a zvýšení efektu v objemu přepravy. Změna linek a spojů tak, aby nezatěžovaly páteřní komunikace a nedocházelo k duplicitám a přetěžování centrálního terminálu (okružní linky, navazující spoje na okraji města, navázání hvězdicových spojů na spoje okružní, atd…)
- změna financování nebo zrušení tramvajové trati do Jablonce nad Nisou (konec ve Vratislavicích nad Nisou)
- zrušení projekčních prací na trati do Rochlice (technicky ani finančně nerealizovatelné) a nezvyšování nákladů na tento nerealizovatelný projekt
- postupný přechod vozového parku na nízkoemisní a bezemisní provoz
- větší tlak na spolufinancování linek, které slouží k obsluze obchodních center (obchodní centra využívají placenou obslužnost a zároveň vysávají z centra města život a z městských firem a podnikatelů peníze – přínos pro město je negativní a nevidím důvod, proč obchodním centrům a řetězcům pomáhat)
- zamyslet se nad změnou začátku výuky na základních školách pro rozložení dopravní špičky mezi 7.00 – 8.00 (stačilo by začátek školní docházky na 8.30)
Jistě každého z Vás napadají další a další věci, kterými lze pomoci Liberci jak v oblasti financí, tak v oblasti atraktivity pro bydlení. A zcela jistě je plno věcí, které jsou k zamyšlení a je potřeba se jimi zabývat. Nicméně jsem se snažil nastínit ty nejzávažnější a nejpalčivější, které z mého pohledu ušetří městu stovky miliónů ročně, a ty se následně mohou stát těmi tolik potřebnými financemi pro rozvoj Liberce.Zdeněk Chmelík, liberecký zastupitel a předseda RO TOP 09 Liberec
a
Jiří Šolc, náměstek primátora Liberce
další důležité články:
Opravdu se žije v Libereckém kraji nadprůměrně?